منصور حقیقت‌پور گفت: آقای لاریجانی بر اساس اخلاق حرفه‌ای مسئولیت پیگیری تفاهم‌نامه ایران و چین را به دولت مستقر واگذار کرد که این اقدام مؤدبانه‌اش نه استعفاس، نه کارشکنی و نه حتی رهاکردن مسئولیت بلکه مسئولیت را به اقتضای مصلحت ملی به دولت مستقر واگذار کرد که اقدامی بسیار پسندیده بود.

تأیید انصراف لاریجانی از ادامه مسئولیتش در ارتباط با تفاهم‌نامه 25 ساله
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز گذشته روزنامه فرهیختگان نوشت که علی لاریجانی مسئولیت پیگیری تفاهم‌نامه 25ساله ایران و چین را واگذار کرده است و حالا مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، این مسئولیت را داراست. در این شرایط یک پرسش مهم به وجود می‌آید؛ اینکه آینده سیاسی علی لاریجانی در شرایطی که دیگر مسئولیت اجرایی و تقنینی برعهده ندارد، چه می‌شود؟

منصور حقیقت‌پور درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «دولت آقای رئیسی کار خود را آغاز کرده و امور را در دست گرفته است و شرایط با دولت قبل تفاوت یافته است. دولت قبل تمایل به همکاری با چین نداشت و این موضوع را همه می‌دانستند به همین دلیل رهبر انقلاب مسئولیت پیگیری امور چین را بر عهده آقای لاریجانی گذاشتند و او هم قبول مسئولیت کرد که در مدت فعالیت خود در این مسئولیت 16کمیته راهبردی سازمان‌دهی کرد تا ارتباط ایران با چین به بهترین شکل پیش برود».

او ادامه داد: «آقای لاریجانی 12سال رئیس مجلس بوده است، پیش از آن مسئولیت‌های مهمی چون ریاست صداوسیما را داشته است و در تمام این ایام همواره از اصول اخلاقِ سیاسی عدول نکرده است. اکنون هم بر اساس اخلاق حرفه‌ای مسئولیت پیگیری تفاهم‌نامه ایران و چین را به دولت مستقر واگذار کرد که این اقدام مؤدبانه‌اش نه استعفاس، نه کارشکنی و نه حتی رهاکردن مسئولیت بلکه مسئولیت را به اقتضای مصلحت ملی به دولت مستقر واگذار کرد که اقدامی بسیار پسندیده بود که طبع بلند آقای لاریجانی را نشان می‌دهد».

این فعال سیاسی بیان کرد: «آقای رئیسی هم پذیرفت و مسئولیت را به معاون اولش واگذار کرد. کار خوبی هم انجام داد زیرا وظیفه معاون اول هماهنگی بین وزارتخانه‌هاست و هماهنگی امور چین هم نیاز مبرم به هماهنگی کامل میان وزارتخانه‌ها را دارد و آقای مخبر بر اساس وظیفه ذاتی‌ مقامش یعنی هماهنگی بین ارکان دولت می‌تواند بحث چین را به خوبی پیش ببرد».

او درباره ضرورت گسترش ارتباط با چین هم اظهار کرد: «امیدوارم آقای رئیسی هم به حساسیت موضوع چین واقف باشد و موضوع را جدی بگیرد زیرا ارتباط با چین برای شکوفایی زیرساخت‌های ما و به طور کلی توسعه اقتصادی ایران بسیار مهم و فرصت مغتنمی است. چین ظرفیت‌های بالایی در حوزه اقتصادی دارد که باید از آن ظرفیت‌ها برای برون‌رفت از بحران‌های اقتصادی کنونی حداکثر استفاده را برد».

حقیقت‌پور در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا سرنوشت سیاسی لاریجانی باتوجه به اینکه او دیگر مسئولیت اجرایی ندارد شبیه به سرنوشت سیاسی علی‌اکبر ناطق نوری می‌شود یا خیر، گفت: «اکنون آقای لاریجانی هم عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است و هم مشاور رهبر معظم انقلاب اما این را همه بدانند که آقای لاریجانی پتانسیلی دارد که هر زمان اراده کند، بالاتر از خیلی‌هایی که اکنون در مسئولیت‌ هستند، قرار می‌گیرد. مسئله بعدی اینکه انتظار می‌رود نظام از ظرفیت‌های خود غافل نشود و شخصیت‌های برجسته را یک‌بارمصرف فرض نکند. نباید شرایطی به وجود آید که از ظرفیت شخصیتی مانند آقای ناطق نوری استفاده نشود. در چنین شرایطی آن شخصیت از سیاست دور می‌شود؛ کمااینکه آقای ناطق دور شده است. در پایان هم آنهایی که آقای لاریجانی را به حاشیه رانده‌اند بدانند شیر همیشه است، حتی شیر در قفس».