حفظ حریم خصوصی این روز‌ها به یکی از اولویت‌های مرورگر های مختلف اینترنت تبدیل شده است؛ اما شرکت‌های سازنده آنها خیلی خود را برای مبارزه با ترکرهای (tracker) گسترده صنعت تبلیغات به آب و آتش نمی‌زنند. در این مقاله با گجت نیوز همراه باشید تا راهکار‌های افزایش حریم خصوصی در مرورگر اینترنت را برای مقابله با ردیاب‌های اینترنتی بررسی کنیم.

چطور امنیت‌مان را در مرورگر اینترنتی حفظ کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 تنظیمات حریم خصوصی مرورگر اینترنت وضعیت اسفباری دارد و فرقی نمی‌کند که مرورگر شما گوگل کروم باشد یا فایرفاکس و مایکروسافت اج. بهتر است با تغییر این تنظیمات خیالتان را راحت کنید.

حفظ حریم خصوصی این روز‌ها به یکی از اولویت‌های مرورگر های مختلف اینترنت تبدیل شده است؛ اما شرکت‌های سازنده آنها خیلی خود را برای مبارزه با ترکرهای (tracker) گسترده صنعت تبلیغات به آب و آتش نمی‌زنند. در این مقاله با گجت نیوز همراه باشید تا راهکار‌های افزایش حریم خصوصی در مرورگر اینترنت را برای مقابله با ردیاب‌های اینترنتی بررسی کنیم.

حریم خصوصی در مرورگر اینترنت به عنوان یک اولویت مهم

پس از رسوایی بزرگ فیسبوک و آنالتیکا بود که افزایش سطح حریم خصوصی کاربر در لیست اولویت‌های سیلیکون ولی قرار گرفت. در این رسوایی مشخص شد که برخی شرکت‌ها وقتی در حال وبگردی هستید، اطلاعات زیادی از شما جمع‌آوری می‌کنند.

هدف آنها چیست؟ آنها می‌خواهند اطلاعات کامل و دقیقی از شما داشته باشند و با شناسایی مشکلات و علایقتان، شما را هدف تبلیغات دقیق‌تر و جذاب‌تر خود کنند و از این طریق سود بیشتری به دست آورند.

شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری همیشه در حال رقابت با یکدیگر برای کسب سهم بیشتری از بازار هستند و حالا نیز حریم خصوصی بعد دیگری به این رقابت افزوده است. اپل حفظ حریم خصوصی کاربر را به یکی از اولویت‌های مهم خود در تمامی محصولاتش از جمله مرورگر اینترنت سافاری تبدیل کرده است.

برای استارتاپ Brave نیز حفظ حریم خصوصی یک هدف اساسی بوده است و موزیلا و مایکروسافت نیز از ویژگی‌های مرورگر خود در این بخش برای متفاوت جلوه دادن آنها در مقایسه با گوگل کروم بهره می‌برند.

گوگل بخش قابل توجهی از درآمد خود را از تبلیغات به دست می‌آورد؛ اما با این وجود به عنوان آخرین مهره مهم به این بازی پیوسته است و مهندسین این شرکت در حال آماده‌سازی Privacy sandbox هستند.

 

البته شما می‌توانید در تمامی مرورگر‌های زیر با تغییر موتور جستجوی پیشفرض و استفاده از DuckDuckGo، امنیت خود را افزایش دهید. درست است که نتایج نشان داده شده توسط این موتور جسنجو به خوبی و مفیدی گوگل نیستند؛‌ اما مدت‌هاست که DuckDuckGo به خاطر عدم ردیابی کاربران در هنگام جستجو به یک گزینه ایده‌آل برای کاربرانی که به حفظ حریم خصوصی خود اهمیت می‌دهند، تبدیل شده است.

از دیگر اقداماتی که می‌توان در همه مرورگر‌ها برای بهبود حریم خصوصی خود انجام دهید باید به غیر فعال کردن ردیابی موقعیت مکانی در مرورگر، غیر فعال کردن قابلیت پر کردن خودکار در موتور جستجو، خاموش کردن ویژگی نوشتن خودکار رمز عبور و پاک کردن تاریخچه وبگردی در بازه‌های زمانی مشخص اشاره کرد.

البته با تغییر برخی از تنظیمات ساده در مرورگر های مختلف نیز می‌توانید سطح حریم خصوصی خود را بالا ببرید و از شر تعداد زیادی از ردیاب‌های تبلیغاتی خلاص شوید.

تنظیمات حریم خصوصی گوگل کروم

اگر در تنظیمات پیش فرض گوگل کروم تغییری ایجاد نکنید، محبوب‌ترین مرورگر جهان به ضعیف‌ترین مرورگر از نظر حفظ حریم شخصی کاربر تبدیل می‌شود. البته نکته مثبت اینجاست که به دلیل منعطف بودن و متن باز بودن کروم، توسعه‌دهندگان توانسته‌اند افزونه‌های بسیار زیادی را برای مقابله با ترکر‌ها در این مرورگر آماده کنند.

برای استفاده از این افزونه‌ها، وارد وب استور کروم شوید و از سمت چپ روی گزینه افزونه‌ها کلیک کنید. سپس نام افزونه مورد نظر خود را وارد کنید. وقتی که افزونه مناسب را در نتایج مشاهده کردید، روی گزینه «اضافه کردن به کروم» کلیک کنید. یک دیالوگ باکس ظاهر خواهد شد که در آن مجوز‌های مورد نیاز افزونه را توضیح می‌دهد. در نهایت گزینه «Add Extension» را انتخاب کنید تا افزونه به مروگر شما اضافه شود.