ایسنا | جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره آغاز دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین و تحولات در رابطه با آن پاسخ داد. او توضیح داد: وارد جزئیات مذاکراتی که در حال حاضر جریان دارند، نمی شویم اما فقط می توانم تاکید کنم مذاکرات غیر مستقیم خواهند بود که به درخواست ایران است و آمریکا در هیچ یک از این نشست ها به طور مستقیم با ایران مشارکت نداشته است.

اولین موضع آمریکا پس از مذاکرات برجامی وین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره آغاز دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین و تحولات در رابطه با آن پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، جالینا پورتر سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا آمریکا برخی گزارش ها درباره این که رژیم صهیونیستی اطلاعاتی با آمریکا در میان گذاشته است که تایید می‌کند ایران در حال غنی سازی ۹۰ درصدی اورانیوم است و در پاسخ به این سوال که آیا شرحی از دور هفتم مذاکرات وین موجود هست که روز گذشته آغاز شد، گفت: از مذاکرات وین چیزی برای ارائه ندارم. فکر می کنم چیزهای بیشتری در راه خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال اول، توسعه هسته ای ایران را غیر سازنده و مغایر با آن چه هدف تعیین شده بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام می‌خواند، عنوان کرد.

پورتر در ادامه در پاسخ به این که با توجه به بازخوردهای مثبت مقامات ایرانی و اروپایی از مذاکرات دیروز و این موضوع که ایران هنوز بر لغو تمامی تحریم ها پافشاری می کند، آیا دلیلی برای خوش بینی نسبت به مذاکرات وجود دارد یا نه و آیا آمریکا با توجه به این که مذاکراتش با ایران غیر مستقیم است، با اظهارات علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران در وین موافق است که پس از مذاکرات گفت، «دستاورد بزرگی است که تمامی طرفین در نشست خواسته ایران مبنی بر این که اول باید به وضعیت غیرقانونی و ناعادلانه تحریم های آمریکا رسیدگی شود»، توضیح داد: وارد جزئیات مذاکراتی که در حال حاضر جریان دارند، نمی شویم اما فقط می توانم تاکید کنم مذاکرات غیر مستقیم خواهند بود که به درخواست ایران است و آمریکا در هیچ یک از این نشست ها به طور مستقیم با ایران مشارکت نداشته است. دولت بایدن ثابت قدم بوده است و ما هم در دنبال کردن مسیر دیپلماسی هدفمند برای رسیدن به بازگشتی دوجانبه به برجام و پرداختن به طیف کاملی از نگرانی هایی که درباره ایران وجود دارد، صادق و ثابت قدم بوده ایم.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا آمریکا به این عقیده دارد که ایران تجهیزاتی برای به کارگیری اورانیوم با خلوص بالا برای تولید یک سلاح در اختیار داشته باشد و آیا از نظر آمریکا احتمال این وجود دارد که ایران اورانیوم را به منظور فروش به طرفی دیگر و دریافت پول نقد غنی سازی می کند، همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برجام با توجه به پیش رفت های هسته ای ایران باید پیش از ورود آمریکا به روز شده و تغییراتی در آن ایجاد شود، بیان کرد: در پاسخ به سوال دومتان، فقط می گویم ما در حال حاضر بر مذاکرات متمرکزیم، فوق متمرکزیم. در پاسخ به سوال اولتان، می توانم بگویم قرار نیست ما درباره یک سری اطلاعاتی که اینجا مطرح می شود، نظری بدهیم و غنی سازی ۹۰ درصدی واقعا عملی تحریک آمیز خواهد بود. فقط تاکید می کنم ما به وضوح گفته ایم توسعه های ادامه دار هسته ای ایران غیرسازنده و ناسازگار با هدف بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام هستند. البته، در مذاکرات هیچ اهرم فشاری برای ایران ایجاد نخواهند کرد.

او در آخر در پاسخ به این که آیا دولت بایدن در نظر دارد که ایران خواستار لغو تمامی تحریم ها بدون پایبندی و پیش از آغاز دور هفتم است، تشریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که لغو تحریم ها در تمام روند مذاکرات، اولویت ایران بوده است اما ما در یک نشست مطبوعاتی مذاکره نمی کنیم و نظری راجع به برخی ادعاهایی که درباره مذاکرات وجود دارند، نمی دهیم. ماهیت دقیق و توالی اقدامات مربوط به تحریم ها که آمریکا باید انجام دهد تا به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام برسد، موضوعی است که باید در مذاکرات مطرح شود. بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام بهترین انتخاب برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران است و بستری برای پرداختن به رفتار ثبات زدای آن ایجاد می کند. البته، اگر ایران بیشتر مطالبه کند و حاضر به ارائه چیزهای کمتری باشد، این مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

اتخاذ رویکرد بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام از سوی آمریکا در حالی مطرح می‌شود که این آمریکا بود که به طور یک جانبه از این توافق خارج شد و ایران در پی آن و همچنین بدعهدی اعضای اروپایی برجام به صورت گام به گام تعهدات برجامی‌اش را کاهش داد و همچنان به همراه دیگر شرکای برجام عضو این توافق است.