تابناک | حشمت الله فلاحت‌پیشه، کارشناس مسایل بین‌الملل با بیان این که در عمل برجام در آی سی یو است و در اضطرار به سر می برد، گفت: این که شرایطی ایجاد شود که تنفس اولیه شکل بگیرد این وظیفه دیپلمات های هر دو طرف است که تنفس مصنوعی به برجام را شکل دهند .

وضع اضطراری برجام از زبان نماینده سابق مجلس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وی افزود: این زمانی محقق می شود که ایران بپذیرد توافقی را با آژانس داشته باشد که در عمل آنچه تحت عنوان دغدغه های ایران – چه ادعایی و چه واقعی- است بر طرف شود.

فلاحت پیشه درباره چهارچوب این توافق گفت: در این قالب، آژانس بازرسی هایش را صورت دهد و ایران هم تولید سوخت خود و نصب دستگاه های جدید را متوقف کند و در طرف مقابل هم آمریکایی ها بخش موثری از اموال مسدود شده ایران را آزاد کنند و برخی از موانع تحریمی را بردارند.

وی خاطر نشان کرد: این توافق دو طرفه که تحت عنوان «آتش بس دیپلماسی» از آن یاد می کنم می تواند موضع دیپلماسی را در روابط فعلی تقویت کند.

رییس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر این که « دیپلماسی در قبال برجام به شدت مظلوم واقع شده است»، گفت: چنین توافق موقتی می تواند موضع دیپلمات ها و دیپلماسی را تقویت و از تصاعد بحران جلوگیری کند و بعد از آن طرفین می توانند با زمان بیشتر بر سر اصل برجام توافق کنند.