فارس | سفیر ایران در سوریه گفت: تهران اشغالگری در سوریه از سوی هر کشور یا نیرویی را بشدت محکوم می‌کند و نیروهای آمریکایی باید سوریه را ترک کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«مهدی سبحانی» سفیر ایران در سوریه در گفت‌وگویی با وب‌سایت «العهد» از افق‌های روابط اقتصادی میان دمشق و تهران سخن گفت و در ادامه بر اهمیت تغییر ذهنیت رایج درباره اوضاع امنیتی در سوریه تاکید کرد و بر رد حضور غیرقانونی تمام قوای تروریستی و اشغالگر تأکید کرد.

وی گفت، همکاری اقتصادی و تجاری میان ایران و سوریه و مشارکت ایران در بازسازی سوری امری مهم است و دو کشور در مرحله‌ای حساس به سر می‌برند و با جنگ اقتصادی و تحریم‌های بسیار دست و پنجه نرم می‌کند به همین دلیل باید بر جنبه اقتصادی و تجاری متمرکز شد.

سبحانی افزود، طی ماه‌های گذشته تعدادی نمایشگاه در سوریه برگزار شده که حدود ۱۲۰ شرکت ایرانی در آن حضور یافته‌اند. تهران با شرکت در این نمایشگاه‌ها اهداف زیر را دنبال می‌کند:

اول؛ نشان دادن اینکه سوریه از امنیت و ثبات برخوردار است و فراهم کردن زمینه برای بازرگانان تا به سوریه بیایند و با چشم خود ببینند که اوضاع در سوریه امن است.

دوم؛ تأکید بر ایجاد فرصتی برای شرکت‌ها به منظور شناسایی نیاز بازار سوریه برای سرمایه‌گذاری

سوم؛ توانمندسازی شرکت‌های ایرانی برای امضای قرارداد با همتایان سوری خود و دیدار میان مقامات شرکت‌های ایرانی و مسؤولان سوری در زمینه‌های مختلف تجاری، اقتصادی و صنعتی.

رد اشغالگری در سوریه

سفیر ایران در ادامه گفت، ایران به شدت اشغالگری در سوریه از سوی هر کشور یا نیرویی را خواه در جولان، شمال غرب یا شمال شرق سوریه محکوم می‌کند.

سبحانی درباره حضور نیروهای آمریکایی در سوریه هم گفت: این نیروها ناچار به خروج از اراضی سوریه خواهند شد. ما نمی‌توانیم زمانی برای این امر مشخص کنیم اما رخ خواهد داد و باید رخ دهد.

وی افزود، در دوران جنگ سرد قدرت‌های بزرگ مصیر امور را مشخص کردند اما امروز قدرت‌های جدیدی اختیار امور را در دست دارند و آمریکا دیگر قادر به تعیین سرنوشت منطقه نیست بلکه قدرت‌های جدیدی به وجود آمده‌اند و یکی از این قدرت‌ها، محور مقاومت است. امروز زمین و نوع بازی تغییر کرده است.

سبحانی در ادامه از گشایش در روابط خارجی سوریه استقبال و ابراز امیدواری کرد که این گشایش‌ها در روابط خارجی در تقویت ثبات، پیشرفت، امنیت و توسعه اقتصادی سوریه مفید واقع شود.

وی در پایان تأکید کرد، دشمنان سوریه باید بفهمند که سیاست آنها در قبال سوریه شکست خورده و جز خسارت و ضرر برای ملت‌های منطقه چیزی نداشته است.