فارس | «کریس مورفی» نماینده ایالت کنتیکت در مجلس سنای آمریکا معتقد است، تصمیم رئیس‌جمهور سابق این کشور برای خروج از برجام، احمقانه‌ترین تصمیم در حوزه سیاست خارجی طی ۵۰ سال اخیر است.

سناتور آمریکایی: خروج از برجام، احمقانه‌ترین تصمیم ۵۰ سال اخیر است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در شرایطی که مذاکرات در وین برای رفع تحریم‌های ایران در جریان است، یک سناتور ارشد عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به مواضع و عملکرد دونالد ترامپ در قبال برجام تاخت.

«کریس مورفی» نماینده ایالت کنتیکت در مجلس سنای آمریکا در صفحه توییتر خود درباره مذاکرات پیش رو در وین و مواضع دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور درباره این توافق اظهارنظر کرد.

این سناتور دموکرات و عضو شناخته شده کمیته روابط خارجی سنای امریکا نوشت: «خروج ترامپ از برجام، تصمیمی که وزیر امور خارجه و دفاع خود وی با آن مخالفت کردند، به عنوان یکی از احمقانه‌ترین و خطرناک‌ترین تصمیمات سیاست خارجی ۵۰ سال اخیر تلقی خواهد شد».

اظهارنظر این قانونگذار ارشد کنگره آمریکا در شرایطی مطرح شده که مذاکرات در وین به منظور رفع تحریم‌های ایران در این شهر اتریش در جریان است.

مذاکرات وین در دولت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی،  هشتم آذر ماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت‌ طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذر ماه از سر گرفته شد. نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ آذر ماه آغاز و جمعه ۲۶ آذر ماه با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد که هیأت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کنند و بزودی به وین بازگردند.

دور هشتم مذاکرات نیز ششم دی ماه شروع و تا نهم دی ماه ادامه یافت و بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال نو میلادی مجددا روز دوشنبه ۱۳ دی ماه از سر گرفته شد و کماکان در وین در جریان است البته ۲۴ دی ماه براساس توافق حاصله روسای هیأ‌ت‌های مذاکره کننده ایران و سه کشور اروپایی برای مشورت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کردند و دوشنبه ۲۷ دی ماه دوباره مذاکرات از سرگرفته شد که در سطوح مختلف کماکان در پایتخت اتریش جریان دارد.

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ در سال ۲۰۱۵ به توافق هسته‌ای برجام دست پیدا کردند. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در تاریخ هجدهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق بین‌المللی که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل بود، خارج شد.

دونالد ترامپ پیش از خارج کردن آمریکا از برجام، بارها مدعی شده بود که این توافق، «توافقی فاجعه بار» بوده و خواهان مذاکره و دیدار با مقام‌های ایران به منظور رسیدن به یک «توافق بهتر» شده بود.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام، «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران را اعمال کرد تا به گفته خود، ایران را سر میز مذاکره ببرد اما به خواسته خود نرسید و بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری، جو بایدن سر کار آمد.

جو بایدن که در زمان توافق سال ۲۰۱۵ ایران و گروه ۱+۵ در دولت باراک اوباما، معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود، بارها از ترامپ بابت خروج از برجام انتقاد کرد و در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ گفته بود، آمریکا را به برجام برمی‌گرداند.

رئیس‌جمهور آمریکا به رغم تکرار چند باره وعده بازگرداندن این کشور به توافق هسته‌ای برجام، از زمان آغاز ریاست جمهوری خود در این کشور تا کنون همچنان کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ را ادامه داده و از آن به عنوان ابزار چانه زنی جهت گرفتن امتیاز از ایران بهره برده است.

طی هفته‌های اخیر مقام‌های ارشد دولت دموکرات جو بایدن بارها از تصمیم دولت جمهوری‌خواه دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای برجام انتقاد داشته‌اند اما اشاره‌ای به تداوم کارزار فشار حداکثری دولت سابق آمریکا علیه ایران نکرده‌اند.