کشورهای عربستان و قطر رقابت سختی را برای تصاحب میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ آغاز کرده‌اند.

شانس ایران برای میزبانی فوری جام ملت‌های 2023
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش "ورزش سه"، این تلاش‌ها پس از آن آغاز شد که از چند هفته پیش اخبار و شایعاتی در خصوص احتمال کناره‌گیری چین از میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ در رسانه‌ها مطرح شد. شایعه‌ای که خیلی زود رنگ واقعیت به خود گرفت و کنفدراسیون فوتبال آسیا ظهر امروز به‌صورت رسمی خبر انصراف چین از میزبانی این مسابقات را اعلام کرد.

دلیل اصلی این انصراف، شیوع ویروس کرونا، بحث قرنطینه شهرها و سخت‌گیری‌های شدید در بحث ورود به چین توسط دولت این کشور است. چینی‌ها حتی در عبور و مرور میان شهری نیز قوانین خاص خود را دارند و تمام این مسائل باعث شده است تا این کشور نتواند به‌خوبی میزبان این پیکارها باشد و عملاً تماشاگران و بازیکنان تیم‌ها هنگام حضور در چین با مشکلاتی بی‌شماری مواجه می‌شدند.

اکنون AFC باید کشوری را جایگزین چین کند که علاوه بر داشتن استادیوم‌های باکیفیت، در سایر زمینه‌ها مانند زیرساخت‌های شهری، وضعیت شیوع کرونا و برخی مسائل دیگر نیز آمادگی میزبانی این پیکارهای مهم را داشته باشد.

نزدیک به ۱۳ ماه دیگر مسابقات جام ملت‌های آسیا آغاز خواهد شد و کنفدراسیون فوتبال آسیا از اکنون به دنبال انتخاب میزبان این پیکارهاست. کشورهای قطر و عربستان سعودی به‌عنوان جدی‌ترین نامزدهای کسب میزبانی این پیکارها به شمار می‌روند اما چالش اصلی و بزرگ در راه اعطای این میزبانی به غرب آسیا، بحث آب‌وهوا و گرمای این دو کشور است.

علی نوری خبرنگار عراقی و سردبیر و مجری برنامه الکاس ضمن اعلام انصراف چین، در توییتر خود نوشت: عربستان و قطر دو کشوری هستند که بیشترین آمادگی را دارند تا در سال آینده میزبانی جام ملت های آسیا را به خود اختصاص دهند.

مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ می‌بایست از ۲۶ خرداد تا ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شود. طبیعتاً برگزاری مسابقات ورزشی همچون جام ملت‌های آسیا در گرمای تابستان کشورهای قطر و عربستان امری غیرممکن است و این معضل بزرگ اکنون پیش پای مسئولین کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار دارد.

از سوی دیگر، عربستان و قطر به‌عنوان نامزدهای جدی کسب میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ به شمار می‌روند و چنانچه میزبانی پیکارهای پیش رو به یکی از این دو کشور واگذار شود، عملاً دوره پس از آن و در سال ۲۰۲۷ باید به کشور دوم اعطا شود هرچند که ایران و هند نیز از مدعیان کسب میزبانی این پیکارها هستند.ناصر بکار خبرنگار معروف سوری نیز نوشت:  کشور قطر ممکن است گزینه جایگزین چین باشد، اما این مسئله نیاز به تغییر در تاریخ شروع مسابقات، به ویژه تا ژانویه 2024 دارد.

قطر کشوری است که خود را برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ آماده می‌کند و قطعاً از لحاظ برنامه‌ریزی، امکانات، زیرساخت‌ها و سایر عوامل دیگر، آماده برگزاری جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ نیز خواهد بود ولی عربستانی‌ها که فکر انصراف چین را نمی‌کردند، در برنامه‌ریزی بلند مدتی که داشته‌اند، خود را برای میزبانی در ۴ سال دیگر آماده می‌کردند و ممکن است به همین دلیل آمادگی این شرایط اضطراری را نداشته باشند و این شانس قطر را افزایش می‌دهد.

درهرصورت، چنانچه میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ نیز به قطر واگذار شود، ممکن است که زمان آغاز این پیکارها همچون رقابت‌های جام جهانی به تعویق بیفتد و شاهد برگزاری بزرگ‌ترین تورنمنت آسیایی در ژانویه ۲۰۲۴ باشیم. مسئله‌ای که از سوی برخی خبرنگاران عربی نیز مطرح شده و برای فرار از گرمای این کشور، AFC ناچار باشد که بازی‌ها را در آغاز سال ۲۰۲۴ برگزار کند.

ماجد الشیبانی خبرنگار عربستانی نوشت: چین رسما از میزبانی جام ملت های آسیا 2023 کناره گیری کرد. تورنمنت 13 ماه دیگر آغاز می شود(دوره کوتاهی برای هر کشوری که قصد میزبانی را دارد)، کشور قطر آماده است و در صورتی که قطر جایگزین چین شود، این کشور از رقابت برای میزبانی دوره 2027 کناره گیری می کند و این بدان معناست که احتمال برنده شدن عربستان و کسب میزبانی در سال 2027 زیاد است. امیدوارم و انتظار دارم که این سناریو اتفاق بیفتد.

اما یک سناریو پیش‌بینی نشده نیز برای بحث اعطای میزبانی جام ملت‌ها وجود دارد و آن، مشکلات برگزاری یک تورنمنت بزرگ دیگر در ژانویه است. ازآنجایی‌که به دلیل برگزاری جام جهانی در زمستان، لیگ‌های تمام کشورهای دنیا دچار وقفه می‌شود، ممکن است AFC تمایلی نداشته باشد که برای برگزاری جام ملت‌های آسیا نیز مجبور به توقف لیگ‌های آسیایی و حضور لژیونرها در این پیکارها شود که این خود باعث چالشی بین تیم‌های اروپایی و کشورهایی خواهد شد که بازیکن آسیایی در تیم خود دارند.

اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا بر روی مواضع خود مبنی بر برگزاری بازی‌ها در خردادماه بماند، ممکن است ایران نیز به‌عنوان یکی از کشورهای مدعی میزبانی وارد رقابت شود. باتوجه‌به خارج‌شدن کشورهای شرق آسیا از رقابت برای میزبانی جام ملت‌های آسیا، کشورهای ایران و امارات در غرب آسیا از شانس میزبانی برخوردار خواهند بود ولی ازآنجایی‌که اماراتی‌ها دوره قبلی جام ملت‌ها را در کشورشان برگزار کرده‌اند، در نتیجه اعطای میزبانی به این تیم غیرممکن است.

عادل بن عبدالله خبرنگار قطری نیز نوشت: پس از انصراف چین از میزبانی مسابقات جام ملت های آسیا 2023 ، حتی اگر مسابقات در تابستان برگزار شود، قطر می تواند میزبانی این مسابقات را برگزار کند.

درهرصورت فدراسیون فوتبال ایران می‌تواند خود را برای یک میزبانی پیش‌بینی‌نشده آماده کند، منوط به اینکه AFC قصدی برای تغییر تاریخ بازی‌ها نداشته باشد و همچنین فدراسیون آمادگی میزبانی این تورنمنت مهم را داشته باشد.