نماینده ایران در سازمان ملل گفت: طالبان باید به درخواست‌های مکرر جامعه جهانی برای تشکیل یک دولت فراگیر که جامعه چند قومیتی افغانستان را به درستی نمایندگی کند، پاسخ دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ارشادی: طالبان به درخواست‌های جامعه جهانی برای تشکیل دولت فراگیر پاسخ دهد

«زهرا ارشادی» سفیر و نماینده دائم کشورمان در نشست شورای امنیت در مورد افغانستان که دوشنبه ۷ شهریور برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: بیش از یک سال پس از خروج غیرمسؤولانه نیروهای خارجی و تسلط طالبان، افغانستان اکنون با بحران‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت بشردوستانه وخیم افغانستان افزود: براساس گزارش سازمان ملل، حدود ۲۵ میلیون نفر در حال حاضر در فقر زندگی می‌کنند.حقوق بشر به ویژه در مورد زنان و دخترانی که هنوز از دسترسی به آموزش محروم هستند، همچنان نقض می‌شود و طالبان هنوز به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکرده است.

نماینده ایران  تاکید کرد که این وضعیت فاجعه بار برای آن دسته از نیروهای خارجی که به صورت غیرقانونی تحت عنوان مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرده و آن را اشغال کردند و چیزی جز ویرانی در پی آنها باقی نگذاشتند، مسؤولیت و تعهداتی را به دنبال دارد. این وضعیت اسفناک همچنین یادآوری می‌کند که مداخله نظامی در کشورهای دیگر به بهانه مبارزه با تروریسم در حالی که ادعای ایجاد دموکراسی، صلح و رفاه را دارد، نه تنها ارزش‌های مشترک را تنزل می‌دهد، بلکه به آن کشورها و مردم آنها آسیب می‌رساند.

نماینده ایران گفت: جامعه جهانی باید به حمایت از افغانستان به ویژه در زمینه ارائه کمک‌های بشردوستانه که در زنده نگه‌داشتن مردم افغانستان، حفظ خدمات اساسی و تقویت اقتصاد حیاتی بوده است، ادامه دهد. 

نماینده کشورمان همچنین بر بازگرداندن دارایی‌های مسدود شده افغانستان تاکید کرد و گفت: این دارایی‌ها متعلق به مردم افغانستان بوده و برای کمک به اقتصاد افغانستان و نجات جان انسان‌ها حیاتی است و نباید سیاسی یا مشروط شود.

ارشادی گفت: طالبان باید به درخواست‌های مکرر جامعه جهانی برای تشکیل یک دولت فراگیر که جامعه چند قومیتی افغانستان را به درستی نمایندگی کند، پاسخ دهد. حکومت فراگیر تنها راه تضمین و حمایت از حقوق همه مردم افغانستان از جمله زنان و دختران و نیز اقلیت‌های زبانی، نژادی و مذهبی است.

وی افزود: علیرغم درخواست‌های بین‌المللی، طالبان هنوز نتوانسته است تلاش‌های قابل توجهی را برای تشکیل دولت فراگیر انجام دهد.

این دیپلمات کشورمان تاکید کرد که تشکیل دولت فراگیر یک پیش نیاز و جزء حیاتی برای شناسایی بین‌المللی طالبان است.

سفیر ایران با اشاره به موج حملات تروریستی اخیر در  افغانستان که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۲۵۰ نفر در ماه جاری شده است، گفت: ظهور گروه‌های تروریستی می‌تواند تهدیدی جدی برای افغانستان، همسایگان آن، منطقه و فراتر از آن باشد. طالبان باید به مبارزه با تروریسم متعهد شود و اطمینان حاصل کند که افغانستان دیگر به عنوان پناهگاه امن برای سازمان‌های تروریستی مانند داعش و القاعده نیست.

سفیر ایران گفت: سازمان ملل متحد، به ویژه شورای امنیت، باید از ظرفیت‌های همسایگان افغانستان برای بهبود وضعیت رو به وخامت بشردوستانه کنونی افغانستان و تضمین صلح و توسعه بلندمدت این کشور استفاده کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به تلاش‌های خود برای کمک به مردم افغانستان و همکاری با همسایگان و سایر شرکای افغانستان برای تضمین صلح پایدار و توسعه پایدار در افغانستان ادامه می دهد.

نماینده ایران در سازمان ملل: آمریکا به اشغال شمال شرق سوریه پایان دهد

«زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت در مورد تحولات سیاسی و بشردوستانه سوریه که روز دوشنبه هفتم شهریور برگزار شد، اظهار داشت: ارائه کمک‌های بشردوستانه به سوریه ضروری است و شرایط سیاسی نباید مانع از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم نیازمند شود. اما این اقدام باید با احترام کامل به حاکمیت، تمامیت ارضی و وحدت ملی سوریه انجام شود.

نماینده ایران افزود: ما از پذیرش قطعنامه ۲۶۴۲ (۲۰۲۲) استقبال می‌کنیم و آن را گامی مهم در جهت رسیدگی به نیازهای فوری سوریه می‌دانیم. این قطعنامه صراحتاً خواستار پروژه‌های بازیابی زودهنگام و شفافیت بیشتر در تلاش‌های کمک رسانی است. 

 سفیر کشورمان با اشاره به اولین گزارش سازمان ملل بعد از تصویب  قطعنامه ۲۶۴۲ شورای امنیت، گفت: در این گزارش بر اهمیت پروژه‌های بازیابی اولیه و زودهنگام تاکید می‌کند.بر اساس این گزارش، دسترسی محدود به برق همچنین مانع از ارائه خدمات ضروری بشردوستانه و سایر فعالیت‌های پاسخگویی، از جمله ارائه خدمات بیمارستانی و کلینیک، تولید غذا و توزیع آب شده است.

وی افزود: با توجه به وخامت وضعیت، پروژه‌های احیای زودهنگام مانند پروژه‌های برق در برقراری مجدد دسترسی به خدمات ضروری حیاتی هستند و نباید تحت تأثیر تحریم‌های یکجانبه قرار گیرند.

ارشادی تاکید کرد: در این زمینه، مفاد و محتوای قطعنامه صریح است و جایی برای تفسیر خودسرانه باقی نمی‌گذارد. ما خواستار اجرای کامل و مؤثر قطعنامه هستیم.

سفیر کشورمان همچنین خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه که مانع اجرای قطعنامه می‌شوند، شد.

نماینده ایران در سازمان ملل در رابطه با روند سیاسی تحولات سوریه بار دیگر بر موضع ثابت و اصولی کشورمان تاکید کرد و گفت: بحران سوریه باید به صورت مسالمت آمیز و مطابق با اصول حقوق بین‌الملل، به ویژه احترام کامل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها حل و فصل شود. برای دستیابی به این هدف، باید اشغالگری  پایان یابد و حاکمیت کامل سوریه بازیابی شود.

سفیر ایران در ادامه بر نقش حیاتی کمیته قانون اساسی در حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید و از تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل برای تعامل با طرف‌های سوری به منظور تسهیل در کار نهمین نشست کمیته قدردانی و حمایت کرد.

دیپلمات کشورمان در این زمینه به اجلاس سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب فرمت آستانه در تهران در ۲۸ تیرماه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: در اجلاس تهران، روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه بر تعهدات تزلزل ناپذیر خود نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و پیشبرد یک روند سیاسی پایدار به رهبری و تحت حاکمیت مردم سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کردند.

نماینده کشورمان حملات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه را محکوم کرد و گفت: رژیم اسرائیل همچنان به نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین انجام حملات تروریستی علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در داخل خاک سوریه ادامه می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران به شدت تداوم حملات نظامی اسرائیل در سوریه از جمله به زیرساخت‌های غیرنظامی را محکوم کرده و حق مشروع سوریه برای پاسخ بر اساس حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل را به رسمیت می‌شناسد. تداوم اینگونه اقدامات جنایتکارانه موجب بی ثباتی و تشدید تنش در منطقه می‌شود.

سفیر ایران گفت: شورای امنیت باید استاندارد دوگانه خود را کنار بگذارد و تجاوزات و حملات تروریستی اسرائیل به خاک سوریه را که نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی، به ویژه اصل تمامیت ارضی و استقلال یک کشور مستقل است را به صراحت محکوم کند.

نماینده کشورمان در پایان در پاسخ به اتهامات بی اساس و ادعای نماینده آمریکا علیه کشورمان در حمایت از شبه نظامیان در سوریه در حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی و ائتلاف در این کشور، ضمن رد این اتهامات و ادعاهای بی اساس گفت: حضور آمریکا در شمال شرق سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم، نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد، حقوق بین‌الملل و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است.

وی افزود: این ایالات متحده است که با گروه‌های تروریستی در سوریه همکاری کرده و صلح و امنیت در منطقه را بی ثبات می‌کند. ایالات متحده باید به حمایت مستمر خود از گروه‌های تروریستی و اشغال شمال شرق سوریه پایان دهد و نقض حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل  را متوقف کند.

سفیر ایران گفت: شورای امنیت باید در چارچوب مسؤولیت‌های خود ذیل منشور ملل متحد از آمریکا بخواهد به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بماند.

وی در پایان تاکید کرد: ایران به عنوان یک کشور مسؤول و در راستای تعهدات بین‌المللی خود به تلاش‌های خود برای کمک به دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد.