طبق مصوبات شورای عالی بورس، بعد از اعمال افزایش سرمایه شرکت‌های غیر بورسی، سود سهام عدالت این شرکت‌ها باید توسط سازمان خصوصی سازی به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال شود.

واریز سود سهام عدالت میلیونی به حساب این سهامداران | سهام عدالتی حسابشان را چک کنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سهام عدالت در سه مرحله واریز شده است . سهام عدالت مرحله دوم در اردیبهشت واریز شده است.سهام عدالت سوم در خردادماه واریز شده است. سهام عدالت جاماندگان قرار است تیرماه واریز شود. جزئیات واریز سود سهام عدالت برای جاماندگان اعلام شد

طبق مصوبات شورای عالی بورس، بعد از اعمال افزایش سرمایه شرکت‌های غیر بورسی، سود سهام عدالت این شرکت‌ها باید توسط سازمان خصوصی سازی به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال شود.

سود شرکت‌های غیر بورسی سهام عدالت موضوعی است که سهامداران همچنان منتظر دریافت آن هستند. پیش از این اعلام شده بود طبق مصوبه شورای عالی بورس، سود شرکت‌های غیر بورسی بعد از اعمال افزایش سرمایه برخی از شرکت‌ها که از محل آورده نقدی بوده توسط سازمان خصوصی‌سازی دریافت و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تا پایان شهریور امسال پرداخت می‌شود.

در خصوص شرکت‌های غیر بورسی سهام عدالت کارشناس بازار سرمایه مواردی را بیان کرد.

آقای مهدی قلی پور گفت: پتروشیمی‌های ارومیه، تبریز، خوزستان، بندر امام، بیستون و بوعلی سینا بیشترین سهم را در پرتفوی غیر بورسی سهام عدالت دارند که از ۶ تا ۳۰ درصد مالکیت این شرکت‌ها را در بر می‌گیرد.

او می‌گوید: سهام عدالت در شهرک صنعتی رشت مالکیت ۵۸ درصدی دارد و تنها سهم با مالکیت بالای پنجاه درصد در پرتفوی است و بعد از آن شرکت ساختمان سد و تاسیسات آبیاری با مالکیت ۴۹ درصدی قرار دارد. سهام عدالت نیم درصد مالکیت مگاموتور را نیز دارد. مشانیر، دخانیات ایران، شهرک صنعتی کاوه و شهرک صنعتی البرز دیگر سهام موجود در پرتفوی سهام عدالت هستند.

انتظار سپرده گذاری مرکزی برای تعیین وضعیت سود سهام عدالت شرکت های غیر بورسی

برای پیگیری از آخرین وضعیت سود سهام عدالت شرکت‌های غیر بورسی در گام نخست به سراغ شرکت سپرده گذاری مرکزی رفتیم.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرد: همچنان منتظر تعیین تکلیف در خصوص واریز سود شرکت‌های غیر بورسی سهام عدالت هستیم.

بعد از آن نیز یک گام به عقب برگشتیم تا مشخص شود چه اقدامی برای این سود انجام گرفته است.

خصوصی سازی باید سود سهام را برای سپرده گذاری واریز کند

یک مقام آگاه گفت: طبق مصوبات قبلی شورای عالی بورس بعد از اعمال افزایش سرمایه شرکت‌های غیر بورسی، سود این شرکت‌ها باید توسط سازمان خصوصی سازی به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال شود و سپرده گذاری سود را پرداخت کند در هر شرایطی باید سازمان خصوصی واریز سود به سپرده گذاری را انجام دهد.

او گفت: اما اگر سودی پایان شهریور پرداخت نشود مسئول آن سازمان خصوصی سازی خواهد بود.

ما نیز برای پیگیری بیشتر با رئیس سازمان خصوصی سازی تماس گرفتیم که پاسخی دریافت نکرده ایم.

حالا باید سهامداران چشم انتظار بمانند که آیا پس از اتمام این ده روز سود به حساب شان واریز می‌شود یا واریز سود شرکت‌های غیر بورسی درپایان شهریور هم وعده محقق نشده دیگری از سوی نهاد های مسئول  خواهد بود

معاون فناوری و توسعه نوآوری سپرده گذاری مرکزی گفت: با همکاری ناشران پرتفوی سهام عدالت، سود سال مالی ۱۴۰۰ در اواخر امسال به حساب مشمولان واریز می‌شود.

معاون فناوری و توسعه نوآوری سپرده گذاری مرکزی آقای محمود حسنلو در خصوص نحوه واریز سود سهام عدالت و شرایط آن نکاتی را بیان کرد.

سوال:آیا قرار است امسال سود سهام عدالت در چند مرجله پرداخت شود؟

حسنلو:تا به امروز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و به سپرده گذاری اعلام نشده است. البته امیدواریم این اتفاق هم رخ ندهد. درصدد هستیم با همکاری همه شرکت‌ها سود سهام عدالت را یکجا واریز کنیم. همانند سود عملکرد سال ۹۸ دو مرحله‌ای نشود و مرحله دوم به بعد از عید موکول نشود.

سوال:شیوه واریز سود سهام عدالت امسال چگونه خواهد بود؟ 

حسنلو:سود عملکرد سال ۹۸ در دو مرحله اسفند ۹۹ و تیر ۱۴۰۰ پرداخت شد. سود عملکرد ۹۹ به صورت یک مرحله‌ای در اسفند ۱۴۰۰ واریز شد؛ بنابراین نحوه واریز کاملا وابسته به همکاری شرکت‌ها است.

لازم به ذکر است در خصوص سال ۱۳۹۹ باید گفت سود عملکرد سال مالی ۱۳۹۹ پرتفوی سهام عدالت  در ۳ مرحله (اسفند ۱۴۰۰ مرحله اصلی، اردیبهشت و تیر ۱۴۰۱) به حساب مشمولان و جاماندگان سهام عدالت واریز شده است. افرادی که هنوز سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده اند می‌بایست نسبت به اعلام شماره شبای معتبر اقدام کرده تا بتوانند در مراحل بعدی سود سهام عدالت را دریافت کنند.

شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت از جمله دلایلی است که باعث می‌شود تا مشمول سهام عدالت سود به حسابش واریز نشود. به همین خاطر این گونه افراد می‌بایست با ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام نسبت به ثبت شماره شبای معتبر اقدام کنند.

سوال:سود سهام عدالت امسال چه زمانی واریز می‌شود؟

حسنلو:سود عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ پرتفوی سهام عدالت در اواخر سال ۱۴۰۱ به حساب مشمولین واریز خواهد شد و در خصوص وضعیت افزایش سرمایه ناشران پرتفوی سهام عدالت نیز بعد از مشخص شدن میزان افزایش سرمایه و اعمال افزایش سرمایه‌های شرکت‌ها وضعیت سود مشخص خواهد شد.

فعلا زمان مشخص نیست، ولی تمام تلاش سازمان بورس و سپرده گذاری بر این خواهد بود که همانند دو سال گذشته نزدیک عید نوروز این سود برای همه مشمولان واریز شود.

برای ثبت یا تغییر شماره شبا سهام عدالت باید چه کرد؟

برای انجام هر تغییر و ویرایش در سامانه سهام عدالت باید به آدرس samanese.ir

رفت. اما سوال خیلی‌ها این است که آیا می‌توان شماره شبا سهام عدالت را در این سامانه ثبت کرد یا تغییر داد. جواب این سوال به انتخاب روش مدیریت سهام عدالت شما بستگی دارد. اگر روش مدیریتی مستقیم را انتخاب کرده باشید، هم اجازه ثبت و هم تغییر شماره شبا را خواهید داشت. اما اگر روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام عدالت انتخاب کرده بودید، سامانه سهام عدالت به آدرس samanese.ir در حال حاضر اجازه ثبت شماره شبا را به دارندگان سهام نمی‌دهد.

آن هم در حالی که تمام مراحل دریافت شماره شبا در سامانه انجام می‌شود، اما در آخر با پیغام «انجام عملیات موردنظر تا اطلاع ثانوی امکانپذیر نمی‌باشد.» پس در حال حاضر امکان تغییر یا ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت وجود ندارد.

اگر سهام گرفته‌اید، اما تا الان سود سهام عدالت را نگرفته‌اید، باید منتظر اطلاعیه‌های مربوط به سهام عدالت بمانید. مطابق این اطلاعیه‌ها، در زمان‌های مشخص‌شده‌ای از سال سامانه سهام عدالت باز می‌شود و در سامانه امکان دریافت شماره شبا یا تغییر آن وجود دارد. پس بهترین راه این است؛ اول با تبدیل شماره کارت به شبا، کد ۲۴رقمی شبا بانکی را که قصد دارید سود سهام عدالت به حسابش واریز شود، به دست بیاورید. بعد از دریافت شماره شبا منتظر اعلان عمومی سامانه سهام عدالت در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها بمانید که برای مدتی – حدود یک‌ماه – امکان تغییر و ثبت شماره شبا را به دارندگان سهام می‌دهند. در نهایت هم منتظر می‌مانید تا سود سهام عدالت به حساب‌تان واریز شود و کار دیگری ندارید.

افرادی که به دلیل تراکنش‌های بالا یارانه آنها قطع شده است می‌توانند نسبت به تفکیک حساب شخصی و تجاری خود اقدام کنند. در این صورت در آینده سابقه اطلاعات گردش حساب آنها در نظر گرفته نمی‌شود.

دولت سیزدهم در اردیبهشت ماه تصمیم به حذف یارانه گرفت. در همان زمان هم شرایط ثبت اعتراض به دهک‌بندی‌ها و درخواست بررسی‌ مجدد را فراهم کرد. با وجود گذشت بیش از سه ماه از آن زمان همچنان افراد جامانده و متقاضیان بررسی‌ مجدد دهک‌بندی انتقادهایی دارند.

در سامانه جدید «حمایت» به نشانی hemayat.mcls.gov.ir امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده است و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند، می‌توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و به صورت تفکیک شده ثبت کنند.

با این حال روند ثبت اعتراض به دهک‌بندی و شناسایی خانوار مشمول، همچنان ادامه دارد و متقاضیان بازبینی دهک‌بندی و افرادی که یارانه آنها از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قطع شده است، همچنان می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

همچنین ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز از طریق سایت https://my.gov.ir امکان پذیر است.

سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تکلیف جاماندگان و ثبت‌نامی‌های جدید یارانه گفت: برخی افراد جامانده به دلایل مختلف هنوز امکان ثبت‌نام پیدا نکرده‌اند. ثبت‌نام افراد جامانده و انصرافی‌های قبل، توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و از طریق درگاه my.gov.ir صورت می‌پذیرد.

پس از ثبت‌نام، اطلاعات خانوارهای ثبت‌نامی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای پایگاه رفاه ایرانیان ارسال شده و در اولین دور بعدی واریز یارانه، مورد وسع سنجی فوری قرار گرفته و در صورت حضور در دهک‌های ۱ تا ۹، سرپرستان خانوارهای مشمول برای واریز یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها معرفی می‌شوند.

زری‌باف درباره خانوارهایی که اخیرا مشمول شده و معوقات خود را دریافت نکرده‌اند و همچنین درباره تکلیف رفع مسدودی یارانه‌ها گفت: تمامی امور اجرایی مربوط به واریز یارانه‌ها، از جمله پرداخت معوقات مشمولان، تعیین تکلیف مبالغ مسدودی در حساب سرپرست خانوار، رفع مشکل واریز مبالغ کمتر از تعداد اعضا خانوار و … توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها صورت می‌پذیرد.

وی درباره نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی اولیه خانوار اظهار کرد: همان‌طور که پیش‌تر بیان شد متولی اطلاعات ورودی، دستگاه‌های اجرایی مولد آن هستند. به عنوان مثال اگر کسی خودرویی را قولنامه‌ای فروخته یا فک پلاک نکرده است باید با مراجعه به مراکز فک پلاک مسئله را حل کند.

اطلاعات ساختار خانوار که یکی از پایه‌ای‌ترین اطلاعات وسع سنجی است در صورت نیاز به اصلاح (مواردی از قبیل ازدواج فرزندان، اشتغال فرزندان مجرد، فوت و موالید و حضانت و طلاق و امثالهم) طبق بخشنامه ستاد تنظیم بازار فعلا توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اصلاح می‌شود که از طریق پلیس به علاوه ۱۰ یا سامانه‌های اعلامی این سازمان صورت می‌پذیرد.

سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در هر صورت وزارت رفاه در سامانه جدید حمایت (اعتراض یارانه) hemayat.mcls.gov.ir امکانی را فراهم می‌کند تا سرپرستان خانوار بتوانند با مراجعه به آن برخی آیتم‌های دخیل در وسع سنجی خود را مشاهده کنند و در صورت اعتراض راهنمایی لازم برای اصلاح آن اطلاعات را دریافت کنند.

در مورد افرادی که اصطلاحا کارپرداز هستند و تصور می‌کنند گردش حساب بالا ایشان موجب حذف یارانه‌شان شده است این امکان فراهم شده است که در صورت تفکیک حساب شخصی و تجاری، در وسع سنجی‌های آتی سابقه اطلاعات گردش حساب آن‌ها در نظر گرفته نشود.

زری‌باف افزود: مضاف بر اینکه برخلاف تصور عموم، گردش حساب (مجموع واریز و برداشت بانکی) از آیتم‌های کم اثر در ساز و کار وسع سنجی است.

به گفته وی پس از ثبت اعتراض و اقدام برای اصلاح اطلاعات ثبتی خانوار و همچنین ارجاع اطلاعات اصلاح شده از دستگاه‌های متولی به پایگاه رفاه ایرانیان، از اطلاعات جدید در وسع سنجی‌های آتی که در بازه‌های زمانی سه یا شش ماهه صورت می‌پذیرد بهره برده خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: مصوبه هیأت دولت برای اختصاص سهام عدالت به بازماندگان دو دهک تحت پوشش نهادهای حمایتی منتظر تصویب نهایی دولت است.

حسین قربانزاده در مورد آخرین وضعیت اختصاص سهام عدالت به بازماندگان دو دهک کم‌درآمدی و تحت پوشش نهادهای حمایتی به کجا رسید،‌گفت: سهام عدالت تکمیلی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در دولت به تصویب رسید. بعد از آن یک ایراد حقوقی به آن مصوبه گرفته شد و برای رفع این ایراد به معاونت حقوقی رئیس‌جمهور ارجاع شد.

وی گفت: در حال حاضر این مصوبه در مرحله رفع ایراد حقوقی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری است، بعد از آن باید دوباره دولت مصوب کند و برای اجرا به سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ شود.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی آمادگی دارد و افراد مشمول به تعداد ۳.۵ میلیون نفر بازمانده سهام عدالت از دو دهک کم‌درآمد شناسایی شده و اطلاعات آنها موجود است.

وی  همچنین گفت: سهام دولت برای اختصاص به دو دهک کم‌درآمد هم شناسایی شده است و فقط منتظر مصوبه اصلاحی دولت هستیم و اگر ایراد حقوقی به مصوبه رفع شود، مراحل اختصاص سهام عدالت به دو دهک کم‌درآمد آغاز می‌شود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه سود سهام عدالت امسال نسبت به ۱۳۹۹، دو برابر شده است، اعلام کرد: قانون می‌گوید که افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی باید سهام عدالت داشته باشند، اما حدود سه و نیم میلیون نفر از آنها سهام عدالت ندارند.

از روابط عمومی برنامه «تهران ۲۰»، «حسین قربان‌زاده» در این برنامه درباره مهم‌ترین عملکرد این سازمان در یک سال اخیر افزود: مهم‌ترین اتفاق رویداد بین‌المللی بود که در اجلاس سران برگزار شد؛ فرصتی پیش آمد تا همه شرکت‌هایی که در ۲۰ سال گذشته واگذار شده‌اند یک‌بار برای همیشه در ۹ پاویون عرضه شوند.

او  ادامه داد: جزییات چگونگی واگذاری این اطلاعات به‌سختی به دست مردم می‌رسد، اما سامانه پاسخ افتتاح شد تا تمام اطلاعات در دسترس مردم این حوزه باشد و حدود ۹۸۰ شرکت واگذار شده‌اند.

قربان‌زاده درباره جاماندگان سهام عدالت توضیح داد: قانون می‌گوید که افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی باید سهام عدالت داشته باشند اما حدود سه و نیم میلیون نفر از آنها سهام عدالت ندارند. این افراد نباید به جایی مراجعه و ریالی پرداخت کنند. آماده اختصاص سهام عدالت به این افراد هستیم که پس از ابلاغ مصوبه دولت انجام خواهد شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به اینکه حدود ۶ هزار میلیارد تومان سود منابع سهام عدالت توزیع نشده از سال ۹۸ اعلام شده است، ادامه داد: بخشی از این سود برای افراد متوفی است که باید سازمان بورس سامانه‌ای برای آنها تعبیه کند، بخشی شبا ندارند و بخشی هم مربوط به ۱۳ شرکت غیر بورسی است.

وی افزود: در قانون بودجه امسال ۳۷۱ هزار میلیارد تومان تکلیف فروش سهام لحاظ شده است. تابلو بورس ۱۸۶ هزار میلیارد تومان است که ۹۲ هزار میلیارد سهم دولت است. دولت سهامی در بورس ندارد و در بخش غیر بورس شرکت زیان‌ده داریم؛ دولت باید برای افزایش دارایی به این بخش فکری کند.

قربان‌زاده مطرح کرد: سال گذشته حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود، شرکت‌های سهام عدالتی داشته‌اند این نوید را می‌دهم که تاکنون با توجه به اینکه برخی شرکت‌ها مجامع خود را برگزار نکرده‌اند قریب به دو برابر سود ایجاد شده و دو برابر و نیم سود نسبت به سود ۱۳۹۹ پیش‌بینی شده است.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی درباره وضعیت حسابرسی استقلال و پرسپولیس گفت: باز شدن جعبه سیاه سرخابی‌ها بعد سه دهه رخ داده است. افشای نسخه به نسخه قراردادها را به ما و فرابورس داده‌اند و تطبیق صورت گرفته است. مجموع قرار داد بازیکنان ارزی و ریالی در سایت کدال افشا شده، ریسک فسخ‌ها اعلام شده یک انضباط مالی شروع شده که امکان بازگشت وجود ندارد.

وی یادآور شد: کمیته مصارف تشکیل شده تمام موارد با جزییات در نظر گرفته شده است. نامه‌ای به ۷ شرکت بورسی زده‌ام که آن‌ها هم رقم قرارداد خود را افشا کنند تا رقابت عادلانه شکل گیرد. حدوداً ۴ میلیارد تومان این دو باشگاه سود ماهانه دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان بورس گفت:در خصوص سامانه انتقال سهام عدالت به وراث قولی که داده شده تا آخر شهریور است و ان‌شاءالله بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

عشقی رئیس سازمان بورس در حاشیه جلسه شورای عالی بورس نکاتی را مطرح کرد.

سوال:در رابطه با بانک ملی که مطرح کرده ابلاغیه بخشنامه سامانه ستاره هنوز نیامده توضیح بفرمایید.

عشقی:ابلاغیه را باید خود بانک باید منتشر کند از سوی سازمان بورس موردی برای ابلاغ وجود ندارد. بانک باید بر اساس مدل کسب و کار خود زیر ساخت خود را تنظیم و به مشتریان ابلاغ و کارها را انجام دهد.

سوال:سامانه متوفیان سهام عدالت به کجا رسید؟

عشقی:قولی که داده شد تا آخر شهریور است و ان شاء الله بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم. نیازمند تعامل گسترده با قوه قضائیه بودیم که در حال انجام است به سبب آن که تعداد این افراد زیاد است به صورت دستی قابل انجام نیست و برنامه برای الکترونیکی شدن است. بحث متوفیان و گواهی انحصار وراثت معمولا دستی در شهرستان‌ها در حال انجام است در حال فراهم ساختن زیر ساخت‌ها برای الکترونیکی شدن است.

سوال:بحث اصلاح نرخ سوخت صنایع به کجا رسید؟

عشقی:فعلا هنوز ۱۴۰۱ هستیم.

سوال:در رابطه با بازگشایی نماد غیر مستقیم سهام عدالت و اصلاح آیین نامه این موضوع به کجا رسید؟

عشقی:جلسه‌ها در این خصوص ادامه دارد، اما تصمیم جدیدی در این خصوص اتخاذ نشده است.

پیش بینی می شود سود نقدی امسال سهام عدالت با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی از ۶۰ هزار میلیارد تومان عبور کند و بنابراین امسال به هر نفر ۲ برابر سال گذشته سود پرداخت می شود.

علی رقم کاهش شدید ارش سهام و از جمله سهام عدالت , به علت افزایش تورم و بالا رفتن قیمت کالا و خدمات , سود پرداختی شرکت های بورسی افزایش داشته است .

پیمان حدادی دستیار ویژه و مشاور رییس سازمان در امور سهام عدالت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، با اشاره به اینکه سود نقدی پرداخت شده به سهامداران سهام عدالت سال گذشته حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بود، نوشت: با توجه به برگزاری مجمع فولاد و در پیش بودن مجامع فارس، جم، حکشتی، شراز، رمپنا و دیگر شرکت‌ها، پیش بینی می‌‌شود، سود نقدی امسال سهام عدالت با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی از ۶۰ هزار میلیارد تومان عبور کند.

سود سهامداران عدالت  چقدر می شود :

سود سهام عدالت سال ۹۹ برای دارندگان سهام ۵۳۲ هزار تومانی، ۵۰۰ هزار تومان بود و سود سهام عدالت سهام یک میلیونی هم حدود یک میلیون تومان بود.

حالا اگر قرار بر رشد ۱۰۰ درصدی باشد، سود سهام عدالت باید یک و دو میلیون تومان شود. این یعنی یک خانوار چهار نفره دارای سهام عدالت، امسال باید منتظر سود ۴ و ۸ میلیون تومانی باشند.

 دولت قبل در موضوع سهام عدالت غیرقانونی عمل کرد‌

مهدی سعادتی، رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس گفت: از ‌اقدامات غیرقانونی دولت قبل در بحث سهام عدالت، تشویق مردم به انتخاب روش مدیریت مستقیم بود تا استان‌ها سهم کمتری در مالکیت شرکت‌های سرمایه‌پذیر داشته باشند و سرمایه‌دار بتواند با خرید بخشی از سهام شرکت‌ها، در اعمال رای این شرکت‌ها قدرت بیابد.

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌‌های گذشته با نوسان در میزان ارزش همراه بوده است. این سهام در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روند نوسانی داشت.

ارزش این سهام در هفته اول فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فروردین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد. ارزش این سهام در هفته چهارم فروردین ماه با رشد ۴ درصدی که داشت افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

سهام عدالت در تمام هفته‌های اردیبهشت ماه با افزایش ارزش روبرو شد. ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد ۰.۸۵ درصدی مواجه شده است. ارزش این سهام در هفته دوم اردیبهشت ماه کاهش ۰.۴۲ درصدی یافت. ارزش این سبد دارایی در هفته سوم اردیبهشت ماه رشد ۰.۶۸ درصدی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی اردیبهشت ماه با رشد ۱.۷ درصدی روبرو شد.

ارزش برگه های سهام عدالت در هفته ابتدایی خردادماه با کاهش ۱.۲۹ درصدی روبرو شد. این روند نزولی در هفته دوم خرداد نیز ادامه پیدا کرد و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته با کاهش ۲.۱۳ درصدی مواجه شد.

ارزش برگه های سهام عدالت در هفته سوم خردادماه باز هم با کاهش ۱.۵۵ درصدی روبرو شد که این مساله به دلیل افت در شاخص‌های عملکردی بورس رخ داده است. سبد سهام عدالت در هفته چهارم خردادماه با رشد ۲ درصدی مواجه شد. ارزش این سهام در هفته پایانی خردادماه نیز با افت ۲.۱۵ درصدی داشت.

البته سبد سهام عدالت به دلیل تشکیل شدن از سهام شرکت‌های بزرگ، بسیار متاثر از شاخص کل بورس است. سهام عدالت در هفته ابتدایی تیرماه با افت ۲.۸۶ درصد مواجه شده است. این سهام هفته دوم تیرماه را با کاهش ۱.۳۹ درصدی در ارزش پشت سر گذاشته است. در حال حاضر و در هفته سوم تیرماه ارزش این سهام با کاهش ۱.۳۷ درصدی روبرو شده است. ارزش این سهام در هفته چهارم و پایانی تیرماه با افت ۲ درصدی داشته است.

بورس در هفته‌های گذشته با وضعیت نوسانی همراه بوده است که این مساله بر روند ارزش برگه های سهام عدالت نیز تاثیر زیادی داشته است. برگه های سهام عدالت در هفته ابتدایی مردادماه با کاهش ۲.۶۵ درصدی روبرو شده است؛ اما در هفته گذشته این میزان کاهش ارزش در سهام عدالت به شدت افت کرد و در هفته دوم مردادماه ارزش سهام عدالت ۴۶ صدم درصد کاهش یافت .این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با کاهش ۰.۴ درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز کاهش ۱.۳۹ درصدی داشته‌اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته ابتدایی مردادماه به ترتیب با کاهش  ۳۰ هزار تومانی، ۳۶ هزار تومانی، ۳۹ هزار تومانی و ۷۴ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۶ میلیون و ۶۲۲ هزار تومان، ۷ میلیون و ۹۶۶ هزار تومان، ۸ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان و ۱۶ میلیون و ۱۹۲ هزار تومان.

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال ۹۹ با افت ۵۷ درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکت های سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه ‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود.

ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته برای سه نوع سهام عدالت، به ترتیب با کاهش قیمت ۸ میلیون و ۹۵۷ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۷۷۴ هزار تومانی، ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی و ۲۱ میلیون و ۸۹۹ هزار تومانی روبرو شده است.

زمان دقیق واریز سود سهام عدالت مشخص نیست , ولی با توجه به اینکه جهت واریز این سود باید تمام شرکت های میزبان سهام عدالت مجامع عادی سالانه خود را برگزار و سود نقدی سهام واریز گردد و با توجه به تجربه های سالهای گذشته زمان تقریبی واریز سود سهام عدالت احتمالا در بهمن یا اسفند ماه باشد.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی طی چند مرحله از مشمولان سهام عدالت دعوت کرده برای دریافت سود اطلاعات خود را ثبت کنند، اما همچنان و بعد از سه دوره فراخوان، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار مشمول اقدام به ثبت اطلاعات و دریافت سود خود نکرده‌اند.

از آنجایی که از میان ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، بیش از دو میلیون نفر سود سهام عدالت خود را طی سال‌های قبل دریافت نکرده بودند، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در اواخر سال قبل طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

آن دسته از مشمولان سهام عدالت که سود سهام سال مالی ۱۳۹۹ را دریافت نکرده است، باید نسبت به درج و ثبت شماره شبای معتبر بانکی در سامانه سجام به آدرس WWW.SEJAM.IR یا در سایت سهام عدالت به نشانی WWW.SAHAMEDALAT.IR اقدام کنند تا سود سهام عدالت برای این دسته از مشمولان واریز شود.

بر این اساس تا اواسط خردادماه، دو مرحله پرداخت سود به جاماندگان سهام عدالت انجام شد، در مرحله اول و دوم به ترتیب ۳۰۷ و ۲۰۰ هزار نفر مشکل شبای بانکی معتبر خود را برطرف و سودهای سنواتی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت کردند.

در مرحله سوم که اوایل مردادماه صورت گرفت، مجموعا حدود ۱۷۷ هزار تراکنش بانکی انجام شد که از این تعداد حدود ۸۶ هزار مربوط به سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ و حدود ۹۱ هزار رکورد هم مربوط به عملکرد سال ۱۳۹۹ شرکت‌های سهام عدالت بود.

ارزش این پرداخت‌ها برای سال ۱۳۹۸، بیش از ۱۴ میلیارد تومان و برای سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۴ میلیارد تومان بود.

یعنی در مرحله سوم مجموعا بیش از ۶۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به حساب بیش از ۹۱ هزار نفر مشمولان واریز شده است.

با این حساب با وجود فراخوان‌های پی در پی هنور حتی نیمی از مشمولانی که اطلاعات خود را ثبت نکرده بودند هم برای انجام این اقدام و دریافت سود سهام عدالت خود اقدام نکرده‌اند.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: امروز (یکشنبه) مرحله سوم پرداخت سود جاماندگان سود سهام عدالت انجام و به حساب سهامداران پرداخت شد که تا آخر شب این سودها به حساب‌ها واریز می‌شود.

«محمود حسنلو» به آخرین جزییات واریز مرحله سوم جاماندگان سود سهام عدالت اشاره کرد و افزود: امروز (یکشنبه) مرحله سوم پرداخت سود جاماندگان سود سهام عدالت انجام و به حساب سهامداران پرداخت شد.

وی اظهار داشت: در مجموع حدود ۱۷۷ هزار تراکنش بانکی انجام شد، از این تعداد نزدیک به ۸۶ هزار واریزی مربوط  به سود سال ۹۸ بود که در سال ۹۹ به حساب سهامداران پرداخت شده بود.

حسنلو خاطرنشان کرد: همچنین ۹۱ هزار واریزی هم مربوط به سود سال ۹۹ شرکت‌های سهام عدالت بود که در پایان سال ۱۴۰۰ واریز شده بود.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی  ادامه داد: ارزش این پرداختی‌ها برای سال ۹۸ بیش از ۱۴ میلیارد تومان و برای سال ۹۹ رقمی معادل ۵۴ میلیارد تومان بود که در مجموع رقمی بیش از ۶۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به حساب جاماندگان پرداخت شد.

حسنلو با بیان اینکه سود هر یک از سهامداران محاسبه و اطلاعات برای واریز در اختیار شبکه بانکی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه واریز سودها از طریق سیستم پایا بانکی انجام می‌شود؛ به این ترتیب تا آخر شب این سودها به حساب‌ها واریز خواهد شد.

او  گفت: با توجه به این آمار ارائه شده اکنون بیش از یک میلیون  و ۸۰۰ هزار نفر از سهامداران عدالت هستند که تاکنون شماره شبای معتبری را ارائه نکرده‌اند.

به گفته حسنلو، این افراد باید با مراجعه با سامانه سجام اطلاعات خود را وارد کنند تا سود این افراد در مرحله بعد واریز شود.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پایان افزود: در مراحل اول و دوم نیز به ترتیب ۳۰۷ و ۲۰۰ هزار نفر مشکل شبای بانکی معتبر خود را برطرف و سودهای سنواتی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت کرده بودند.

به دنبال پیگیری‌های انجام شده از سوی مسوولان دولت سیزدهم و نیز شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای واریز سود سهام عدالت جاماندگان، تاکنون ٢ مرحله از پرداخت سود به حساب این افراد انجام شده است .

براساس پیگیری‌های انجام شده مقرر شده است تا مرحله سوم پرداخت سود سهام عدالت جاماندگان از روز یکشنبه دوم مردادماه آغاز شود.

 به دنبال پیگیری‌های انجام شده از سوی مسوولان دولت سیزدهم و نیز شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای واریز سود سهام عدالت جاماندگان، تاکنون ٢ مرحله از پرداخت سود به حساب این افراد انجام شده است که براساس آمار ارائه شده در مرحله اول و دوم به ترتیب ۳۰۷ و ۲۰۰ هزار نفر مشکل شبای بانکی معتبر خود را برطرف و سودهای سنواتی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت کردند.

مشمولان سهام عدالت برای عملکرد سال ۹۹ برای سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود یک میلیون و صد هزار تومان و برای سهام عدالت۵۳۲ هزار تومانی حدود ۵۸۰ هزار تومان سود دریافت کرده‌اند.

در این میان افرادی بودند که تحت تاثیر عدم ارائه شماره حساب معتبر، از دریافت سود خود عقب مانده بودند که در این زمینه بارها با انتشار اطلاعیه‌های مختلف از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به این افراد هشدار داده شد تا این افراد با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) نسبت به ثبت‌نام و احراز هویت خود اقدام کنند و در لیست پرداختی‌های آتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گیرند.

در ادامه چنین اقداماتی، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در اواسط خردادماه امسال خبر داد که این شرکت امسال در چندین نوبت، واریز سود سهامداران عدالت را در دستور کار خود قرار داده اما لازمه اجرایی شدن چنین اتفاقی رفع مشکل هر چه سریع‌تر شماره شبا سهامداران برای پرداخت سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بود.

به دنبال پیگیری های انجام شده برای واریز هر چه سریع‌تر سود جاماندگان سهام عدالت، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در نخستین روزهای تیر ماه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت جاماندگان تا اواخر تیر ماه خبر داد و اعلام کرد: براساس آخرین آمارها حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مشمولین سهام عدالت به دلیل عدم ارائه شماره شبا، سود دریافت نکرده اند که باید با ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت در فرایند دریافت سود سهام عدالت قرار بگیرند.

براساس آخرین پیگیری‌های انجام شده، قرار بر این است تا مرحله سوم پرداخت سود سهام عدالت از روز یکشنبه دوم مرداد ماه آغاز شود و فقط افرادی که تا ساعت ۲۴ روز جمعه نسبت به اصلاح اطلاعات خود در سامانه سجام اقدام کرده باشد، از دریافت این سود بهره‌مند خواهند شد و بهتر است تا افرادی که همچنان اقدامی در راستای اصلاح شماره شبای خود انجام نداده‌اند هر چه سریعتر نسبت به آن اقدام کنند.

با توجه به اعلام چنین خبری، تاکنون حدود ۷۵ هزار نفر تاکنون شماره شبای خود را برای دریافت سود سهام عدالت اصلاح کردند.

همچنین برای تعداد ۳۵ هزار نفر دیگر که با مشکل شماره شبای معتبر همراه بودند، پیامک ارسال شده است تا هر چه سریعتر شماره شبای معتبر اعلام کنند.

از میان مشمولان سهام عدالت حدود دو میلیون نفر هستند که هنوز شماره شبای خود برای دریافت سود سهام عدالت سال‌های گذشته را ثبت نکرده‌اند و طبق آخرین اخبار اگر این افراد میخواهند سودهای رسوب شده را دریافت کنند فقط تا پایان روز جمعه برای ثبت اطلاعات خود فرصت دارند.

از میان حدود ۴۹ میلیون مشمول سهام عدالت، بیش از دو میلیون نفر سود سهام عدالت خود را طی سال‌های قبل دریافت نکرده بودند، بر این اساس حدود دو ماه قبل شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرد چنانچه جاماندگان اقدام به برطرف کردن شماره شبای بانکی خود کنند سود سهام عدالت سال های قبل برای آن‌ها واریز خواهد شد. در این راستا تاکنون دو مرحله پرداخت سود به جاماندگان سهام عدالت انجام شده است، در مرحله اول و دوم به ترتیب ۳۰۷ و ۲۰۰ هزار نفر مشکل شبای بانکی معتبر خود را برطرف و سودهای سنواتی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت کردند.

طبق آمار، حدود یک میلیون و۹۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت همچنان با مشکل شبای معتبر بانکی روبرو هستند. شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده تا سود سهامداران به حساب آنها واریز نشود. شرکت سپرده گذاری مرکزی چندی پیش اعلام کرد که سهامداران عدالت نگران سود سال‌های گذشته خود نباشند، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی امسال در چندین نوبت، واریز سود سهامداران عدالت را در دستور کار خود قرار داده است.

در راستای این موضوع قرار است اوایل مرداد بخش دیگری از سود افرادی که تا کنون اطلاعات خود را برای دریافت سود سهام عدالت ثبت نکرده بودند پرداخت شود. بنابراین سهامداران عدالتی که هنوز شماره شبا معتبر بانکی خود را اصلاح نکرده‌اند، می‌توانند تا پایان روز جمعه با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت‌نام و احراز هویت خود را انجام دهند تا در روند پرداختی‌های آتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گیرند.

قرار است شرکت سپرده گذاری مرکزی اطلاعات را در روز شنبه جمع آوری و فرایند پرداخت سود را در روز یکشنبه هفته جاری آغاز کند.

معاون سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به عدم وجود اطلاعات معتبر ۱.۹ میلیون سهامدار عدالت به ویژه شماره شبای معتبر گفت: به شرط ثبت نام و احراز هویت در سجام، سود واریز خواهد شد.

محمود حسنلو با بیان اینکه سپرده‌گذاری مرکزی در انتهای سال ۹۹ و ۱۴۰۰ سود عملکرد سال‌های ۹۸ و ۹۹ شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت را برای دارندگان این سهام واریز کردگفت: حدود ۲.۱ میلیون نفر از سهامداران در قید حیات هستند اما شماره شبای معتبر از آنها وجود ندارد که بتوان سود واریز کرد.

وی افزود: طی یک مرحله واریزی که در خرداد انجام شد حدود ۲۰۰ هزار نفر از این افراد شناساسی و واریز سود آنها صورت گرفت و از ۱.۹ میلیون نفر سهامدار عدالت اطلاعات معتبری وجود ندارد.

حسنلو ادامه داد: سهامداران می‌توانند در سامانه سجام ثبت نام و بعد از آن احراز هویت کنند تا پس از راستی آزمایی اطلاعات، امکان واریز سود فراهم شود. مبلغ سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی عملکرد سال ۹۸ حدود ۱۹۰ هزار تومان و عملکرد سال ۹۹ حدود ۵۸۲ هزار تومان است

معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: تاکنون از قریب به یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از سهامداران سهام عدالت، اطلاعات معتبر به ویژه شماره شبای معتبر نداریم تا بتوانیم سودی برایشان واریز کنیم.

 اول حسنلو گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در انتهای سال ۹۹ و انتهای سال ۱۴۰۰ سود عملکرد مربوط به سال‌های ۹۸ و ۹۹ شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت را برای دارندگان این سهام واریز کرده است.

به گفته او نزدیک به دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از این افراد در قید حیات هستند، ولی شماره شبای معتبر از آن‌ها وجود نداشته که بتوان سود را برای آنان واریز کرد. طی یک مرحله واریزی که در خرداد امسال انجام شد حدود ۲۰۰ هزار نفر از این افراد شناساسی و واریز برای آن صورت گرفت و هم اکنون قریب به یک میلیون و ۹۰۰ هزار  نفر از سهامداران  عدالت هستند که تاکنون اطلاعات معتبری  از آنها نداریم.

حسنلو می‌گوید سهامداران می‌توانند در سامانه جامع اطلاعات مشتریان سجام ثبت نام و بعد از آن احراز هویت کنند تا پس از راستی آزمایی اطلاعات، امکان واریز سود فراهم شود. مبلغ سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی مربوط به عملکرد سال سال ۹۸ حدود ۱۹۰ هزار تومان و برای عملکرد سال ۹۹ حدود ۵۸۲ هزار تومان است. مهم‌ترین دلایلی که شرکت سپرده‌گذاری نتوانسته این سود‌ها را به حساب سهامداران واریز کند، بسته بودن حساب افراد، حساب مشترک و بلند مدت مدت بودن حسا ب آن‌ها بوده است.

پیش از این گفته شده بود سود سهام عدالت برای جاماندگان که فرآیند اصلاح اطلاعات خود را انجام داده اند تااواخرتیر واریز خواهد شد

۱.۹ میلیون سهامدار عدالت، شماره شبا معتبر برای دریافت سود معرفی نکرده‌اند

معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: تاکنون از قریب به یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از سهامداران سهام عدالت، اطلاعات معتبر به ویژه شماره شبای معتبر نداریم تا بتوانیم سودی برایشان واریز کنیم.

آقای حسنلو گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در انتهای سال ۹۹ و انتهای سال ۱۴۰۰ سود عملکرد مربوط به سال‌های ۹۸ و ۹۹ شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت را برای دارندگان این سهام واریز کرده است.

به گفته او نزدیک به دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از این افراد در قید حیات هستند، ولی شماره شبای معتبر از آن‌ها وجود نداشته که بتوان سود را برای آنان واریز کرد. طی یک مرحله واریزی که در خرداد امسال انجام شد حدود ۲۰۰ هزار نفر از این افراد شناساسی و واریز برای آن صورت گرفت و هم اکنون قریب به یک میلیون و ۹۰۰ هزار  نفر از سهامداران  عدالت هستند که تاکنون اطلاعات معتبری  از آنها نداریم.

حسنلو می‌گوید سهامداران می‌توانند در سامانه جامع اطلاعات مشتریان سجام ثبت نام و بعد از آن احراز هویت کنند تا پس از راستی آزمایی اطلاعات، امکان واریز سود فراهم شود. مبلغ سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی مربوط به عملکرد سال سال ۹۸ حدود ۱۹۰ هزار تومان و برای عملکرد سال ۹۹ حدود ۵۸۲ هزار تومان است. مهم‌ترین دلایلی که شرکت سپرده‌گذاری نتوانسته این سود‌ها را به حساب سهامداران واریز کند، بسته بودن حساب افراد، حساب مشترک و بلند مدت مدت بودن حسا ب آن‌ها بوده است.

پیش از این گفته شده بود سود سهام عدالت برای جاماندگان که فرآیند اصلاح اطلاعات خود را انجام داده اند تا پایان تیر واریز خواهد شد.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مشمولان سهام عدالت که سود سهام سال مالی ۱۳۹۹ را دریافت نکرده‌اند، اطلاعات بانکی خود را ویرایش کنند.

مشمولان سهام عدالت که سود سهام سال مالی ۱۳۹۹ را دریافت نکرده اند، اطلاعات بانکی خود را ویرایش کنند.

 در این اطلاعیه آمده است: این مشمولان باید برای درج و ثبت شماره شبای معتبر بانکی در سامانه سجام به آدرس https: //www.sejam.i یا در سایت سهام عدالت به نشانی https: //sahamedalat.ir مراجعه کنند تا سود سهام عدالت برای آنها واریز شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است که علاوه بر شماره شبای نامعتبر، «حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت» از مهم‌ترین عللی است که باعث شده تا سود سهامداران به حساب آنها واریز نشود.

بر اساس این، مشمولین سهام عدالتی که یکی از علل فوق شامل آنها می‌شود باید برای رفع و اصلاح این مغایرت‌ها اقدام کنند تا در مراحل آتی سود سهام عدالت به حساب این افراد واریز شود.

سود سهام عدالت جاماندگان کی واریز مشود؟ 

محمود حسنلو اظهار کرد: سود سهام جاماندگان سهام عدالت (سهامداران سهام عدالت که تاکنون موفق به دریافت سود عملکرد سال‌های ۹۸ و ۹۹ خود نشده اند) در نیمه دوم تیرماه به حساب آنها واریز می‌شود. این افراد نگران سودهای خود نباشند این سودها محفوظ است.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر همچنان به علت داشتن شماره شبای نامعتبر موفق به دریافت سود سهام خود نشده اند. حسنلو از جاماندگان دریافت سود سهام عدالت که تاکنون به ثبت نام و احراز هویت خود در سامانه سجام اقدام نکرده اند، نیز خواست هرچه زودتر با مراجعه به سامانه سجام به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند تا در مرحله بعدی سود سهام به حساب آنها واریز شود.

سومین مرحله پرداخت سود سهام عدالت

بنابر اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت توسط سازمان خصوصی‌سازی در حال وصول است و در آینده‌ای نزدیک پرداخت خواهد شد.

۲۱ اسفندماه سال گذشته، پرداخت ۲۵هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به حساب ۴۳ میلیون و ۶۶۵هزار نفر از دارندگان این سهام به پایان رسید و افرادی که دارای پرتفوی ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت بودند، ۵٣٢هزار تومان و دارندگان پرتفوی ۵٣٢هزار تومانی، ۵٧۵هزار تومان سود دریافت کردند.