جعفر قنادباشی گفت: آمریکایی‌ها در ظاهر فشار می‌آورند و در پشت پرده التماس می‌کنند.

سیاست‌ورزی آمریکا به شیوه گاوچران‌های آمریکایی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست سایت مثلث‌آنلاین: مواجهه دو طرفه ایران و غربی‌ها در سخت‌ترین حالت خود قرار دارد؛ از یک‌سو غربی‌ها ایران را متهم به مداخله در جنگ روسیه و اوکراین و حمایت از روسیه از طریق فروش پهپاد می‌کنند و متعاقبش تحریم‌هایی جدید را علیه ایران وضع می‌کنند و از سوی دیگر ایران هم متقابلا برخی نهادها و اشخاص اروپایی را تحریم می‌کند. حالا پرسش آن است که در چنین شرایطی روابط دیپلماتیک ایران و غرب به چه سمتی خواهد رفت؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آنچه رخ داده، شرایط خاص و استثنایی است که کمتر در تاریخ معاصر ما دیده شده است. همزمان با تحریم‌ها شاهد یک جنگ فرامنطقه‌ای هستیم. افزون بر این شاهد نبرد اقتصادی که حالا تبدیل به نبرد اراده‌ها شده است هم هستیم و می‌بینیم که غربی‌ها همچنان دست از تحریم‌های جدید علیه ایران برنمی‌دارند. غرب در بدترین شرایط خود از نظر سیاست‌ورزی قرار دارد. امروز می‌بینیم که هیچ تعلق خاطری به موضوع منافع ملی در میان مسئولان غربی دیده نمی‌شود؛ یعنی برای آنها حتی منافع ملی خودشان هم مهم نیست و صرفا تأمین‌کننده منافع یک‌سری شرکت‌ها هستند. زمانی بود که مثلا نیکسون یا کندی در آمریکا رئیس‌جمهور بودند یا خانم تاچر در انگلستان که به هر حال سعی می‌کردند منافع ملی کشورشان را حفظ کنند اما امروز با یک سری دلال به جای سیاست‌مدار در غرب مواجهیم».

او ادامه داد: «علاوه بر آنچه در حوزه سیاست‌های تحریمی غربی‌ها وجود داشته است، اما یک سردرگمی شدید در سیاست‌های آنها دیده می‌شود؛ آنها می‌دانید سیاست‌های قبلی‌شان شکست خورده است اما نمی‌دانند باید چه کار کنند. شیوه سیاست‌ورزی آمریکا همان شیوه گاوچران‌های آمریکایی است که اول تحقیر می‌کنند و بعد می‌خواهند گفت‌وگو کنند تا امتیاز بگیرند. این سیاست آمریکایی‌ است از ابتدای شکل‌گیری‌اش هم بوده است. آنها پنهانی التماس می‌کنند و در ظاهر تحقیر می‌کنند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «نکته دیگر آن است که غربی‌ها با محوریت آمریکا در ماجرای ناآرامی‌ها می‌خواهند به گروهک‌هایی مانند منافقین، جدایی‌طلبان و سلطنت‌طلب‌ها امید دهند که ما با شما هستیم تا از این طریق ایران را تحت فشار قرار دهند اما واقعیت این است که آمریکا در مقام عمل نمی‌تواند جلوی ایران ایستادگی کند و به التماس می‌افتد. آمریکایی‌ها و غربی‌ها در یک بازی دوگانه از یک‌سو می‌خواهند خود را علیه ایران نشان دهند و از سوی دیگر نمی‌توانند به ایران التماس نکنند برای به دست آمدن توافق نهایی مذاکرات»


فوری|تصاویر حمله به مغازه های علی دایی|توهین‌های باورنکردنی به اسطوره ایرانی


قنادباشی در پایان درباره نقش‌آفرینی بین‌المللی ایران در مقطع کنونی گفت: «ایران توانسته است که راه درستی را در عرصه بین‌المللی پیش بگیرد. مسلما به سرعت نباید انتظار داشته باشیم جواب دهد. نتیجه همین التماس آمریکایی‌هاست؛ همان‌هایی که از سر غرور حرف می‌زدند. ایران غرب را گیج کرده است. درباره فروش سلاح هم باید گفت که اگر از این دریچه نگاه کنیم، ما تولیدکننده باشیم می‌توانیم بفروشیم. ما از کدام یک از قواعد بین‌المللی عدول کرده‌ایم؟ یکی از راهکارهای درآمدی خود آمریکا فروش سلاح به‌خصوص به کشورهای خاورمیانه است. عجیب است کشوری که خودش بزرگ‌ترین فروشنده اسلحه است به ایران می‌گوید سلاح فروخته‌ای. اصلا برجام چه ارتباطی به فروش اسلحه دارد. ایران برای جنگ روسیه و اوکراین پهپادی نفروخته است اما اصل فروش اسلحه که محکوم نیست؟ غربی‌ها بگویند ایران کدام قاعده بین‌المللی را نقض کرده است؟ آمریکایی‌ها دو سیاست در اوکراین داشتند یا می‌گفتند روسیه عقب می‌نشیند یا اگر عقب نرود، سلاح‌های بسیاری می‌فروشند. آنها همین کار را در جنگ ویتنام هم کردند و این کشور ما را متهم می‌کند که بسیار عجیب است».