وزیر دفاع آمریکا با تکرار ادعاها مبنی بر ارسال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین گفت که این همکاری‌ها نگرانی‌های امنیتی جدید را برای واشنگتن و متحدانش ایجاد کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) شنبه شب در مجمع "امنیت بین‌المللی هالیفکس" در کانادا سخنرانی کرد که اصلی‌ترین موضوع آن جنگ اوکراین و اهمیت آن برای آمریکا بود. وی تاکید کرد که حمایت از اوکراین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چراکه یک مساله امنیت ملی برای ایالات متحده به شمار می‌آید.

بنابر گزارش وب سایت پنتاگون، آستین در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه "کمک گرفتن روسیه از دیگران در واقع نگرانی‌های امنیتی جدیدی را برای متحدان و شرکای ما فراتر از ناتو ایجاد کرده است" ادعاهای مقامات واشنگتن و برخی کشورهای غربی مبنی بر این را تکرار کرد که ایران پهپادهای خود را در اختیار روسیه قرار داده است تا از آنها در جنگ علیه اوکراین استفاده کند.

وی مدعی شد: روسیه برای حملات خود علیه اوکراین به ایران و کره شمالی روی آورده است که شامل استفاده از پهپادهای ایرانی می‌شود. در این میان، ایران نیز در حال کسب تجارب مهم میدان جنگ است. این رفتار غیر مسئولانه از سوی ایران و کره شمالی نگرانی‌هایی جدی برای ما و متحدان‌مان در خاورمیانه و هند و اقیانوسیه ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، در هفته‌های گذشته مقامات آمریکایی و اروپایی، به‌ویژه اوکراین این ادعای اثبات نشده را مطرح کرده‌اند که روسیه در حملات خود علیه اوکراین از پهپادهای ساخت ایران استفاده می‌کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به‌طور قوی این ادعاهای بی‌اساس را رد می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به این ادعاها درخصوص ارسال پهپاد و موشک از سوی ایران به روسیه تصریح کرد: اظهارات آنها در مورد بخش موشکی کاملا غلط است و بخش پهپاد درست است. ما تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.


فوری|تصاویر حمله به مغازه های علی دایی|توهین‌های باورنکردنی به اسطوره ایرانی


وی با اشاره به موضع ایران در ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین و با تاکید بر اینکه "ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و این موضوع را به مقامات اوکراین نیز اعلام کرده‌ایم" افزود: به مقامات اوکراینی تاکید کرده‌ایم که اگر مستنداتی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه دارد در اختیار ما قرار بدهند. در همین چارچوب دو هفته پیش هیات دفاعی ما برای بررسی این موضوع و برگزاری یک نشست مشترک با اوکراینی‌ها در این زمینه به یک کشور اروپایی رفت ولی در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی‌ در جلسه حضور پیدا نکرد و علت آن نیز فشار آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به خصوص آلمان بود. آنها به طرف اوکراینی گفته بودند که ما می‌خواهیم ایران را به خاطر موضوع پهپادها تحریم کنیم و حالا شما می خواهید در یک نشست مشترک با ایرانی‌ها حضور پیدا کنید و با آنها قهوه بخورید.

امیرعبداللهیان همچنین به گفت‌وگوی اخیر خود با وزیر امورخارجه اوکراین اشاره کرد و گفت: ما در این تماس تلفنی نیز تاکید کردیم که اگر طرف اوکراینی مستنداتی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه وجود دارد به ما ارائه کند و در این زمینه توافق کردیم که آنها مستنداتشان را در اختیار ما بگذارند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند طی روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آنها مورد توجه ماست.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان گفت: اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود.

همچنین سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد اتهامات کشورهای غربی مبنی بر به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین، به نوعی پرده‌پوشی آن‌ها در «شکست‌شان» در اجرای توافق هسته‌ای است.

وی تاکید کرد: کشورهای غربی برای استتار شکست خود در اجرای توافق هسته‌ای ایران (برجام) روسیه و ایران را متهم به همکاری در تهیه هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) می کنند اما پیشینه آن‌ها نشان می‌دهد که یک روند فکری دردناک درباره سرنوشت آتی برجام در جریان است.

 ورشینین افزود: همه این‌ها چیزی نیست جز یک پرده‌پوشی که غرب عمدا برای پنهان کردن ناتوانی خود در تضمین اجرای کامل برجام و بازگشت به تعهداتش طبق این توافق هسته‌ای ایجاد می‌کند.

به گفته او مسکو همچنان توجه ایالات متحده و شرکت کنندگان اروپایی در توافق برجام از جمله شورای امنیت سازمان ملل را به این امر جلب می کند که آن‌ها «مجبور هستند به حوزه حقوقی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بازگردند و از نقض آن دست بردارند.

منبع: ایسنا