ایرنا- معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد تنها راه توقف جنگ یمن، بهبود شرایط منطقه خلیج فارس و برقراری گفت‌وگو میان دولت‌های عربی با ایران را اقدامات دیپلماتیک بی‌طرفانه دانست و گفت تحریک لفظی ضد ایران، مخرب و غیرسازنده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ولادیمیر سافرنکوف روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع یمن برگزار شد، افزود: به جای اینکه انگشت اتهام را به این و آن بگیریم، ما باید به کار دیپلماتیک بی طرفانه روی آوریم و از اقدامات مارتین گریفیث با حرف و عمل، حمایت کنیم.

وی ادامه داد: معتقدیم که تحریک لفظی ضد ایران، مخرب و غیرسازنده است.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: در این زمینه، ما باید قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد را به یادآوریم که مقرر کرده است دبیرکل سازمان با همکاری کشورهای منطقه‌ای معماری امنیتی منطقه را توسعه دهد.

سافرنکوف با بیان اینکه روسیه در این زمینه طرح امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس را ارائه داده است، اظهار کرد: از همه می خواهیم که آن را مورد توجه قرار دهند و اقدامات مشترک را برای کاهش تنش در این منطقه به رسمیت بشناسند.

وی یادآور شد: دیپلمات‌های فرانسه ایده‌های سازنده‌ای را مطرح کرده اند. ما باید به آنها با دقت بیشتری نگاه کنیم. هرکسی به خوبی از طرح مقامات ایرانی هم آگاه است. ترکیبی از این ایده‌ها ما را قادر خواهد ساخت تا همکاری واقعی بین المللی را برقرار کنیم.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: این چنین همکاری‌هایی به ما در توقف جنگ یمن، ارتقای شرایط منطقه خلیج فارس و استقرار گفت‌وگو میان دولت های عربی و ایران کمک می کند.

سافرنکوف تصریح کرد: ما هیچ گزینه جایگزین دیگری را برای این مساله نمی بینیم.

اظهارات مقام روسی در سازمان ملل متحد در حالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار اجرای بند هشتم قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت شده است.

اگرچه به نظر می رسد مقامات سازمان ملل متحد علاقمند به ایفای نقش در این خصوص هستند اما مانع تراشی آمریکا، صهیونیست ها و سعودی‌ها باعث شده است، این تلاش‌ها به جایی نرسد.

اظهارات روز سه شنبه نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت خود موید این ادعا است که آمریکا به جای حرکت در مسیر کاهش تنش، سعی دارد با طرح ادعاهای بی پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، فضای ایران هراسی و تنش در منطقه را شعله ور سازد.