صبح نو/ باز هم یک غافلگیری دیگر از ابراهیم حاتمی‌کیا. سازمان اوج اعلام کرد تازه‌ترین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و بنا بر مسوولیت اجتماعی، قبل از اکران روی پرده سینما در سامانه‌های پخش فیلم اکران خواهد شد تا کمکی به ماندن مردم در خانه‌ها بکند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هر کسی به وسع خود تلاش می‌‌کند تا در این شرایطی که کرونا بر کشور حاکم شده است مسوولیتش را ایفا کند. حالا عوامل و سازندگان فیلم سینمایی «خروج» هم یک شگفتی و خلاف عادت خلق ‌کردند. طبق اعلام سازمان فیلم سینمایی «خروج» تازه‌ترین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا طی روزهای آتی در بستر اینترنت به صورت آنلاین عرضه خواهد شد. با توجه به شیوع ویروس کرونا و حضور طولانی‌مدت مردم در خانه‌ها در چند ماه گذشته و آتی، سازمان هنری رسانه‌ای اوج تصمیم بر نمایش آنلاین فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا گرفت. همچنین این تصمیم با موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراجع قانونی نمایش در کشور روبه‌رو شد. تازه‌ترین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا از اوایل هفته آینده در سامانه‌های نمایش آنلاین قرار خواهد گرفت و مخاطبان می‌توانند با خرید قانونی با خانواده به تماشای این فیلم سینمایی بنشینند. این برای اولین‌بار است که یک فیلم سینمایی ابتدا پخش آنلاین مجازی و سپس اکران در سینماها را خواهد داشت. فیلم سینمایی «خروج» در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. «خروج» بیستمین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا در مقام کارگردان در سینمای ایران است. این فیلم در سامانه‌های «فیلیمو» و «نماوا» به نمایش گذاشته خواهد شد.

تمهیدات اوج برای اکران خانگی خروج

خروج بعد از حضور جنجالی در جشنواره فیلم فجر و بایکوت عجیب آن توسط جشنواره به خانه‌‌‌های مردم می‌‌آید تا مستقیم مورد قضاوت اصلی مخاطبانش قرار بگیرد؛ اما اینکه عرضه به چه شیوه‌‌ای انجام می‌‌شود، سوالی است که محمد ذوقی، مشاور رسانه‌‌ای سریال به آن پاسخ گفته است. محمد ذوقی، مشاور رسانه‌ای فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و مدیر سابق روابط عمومی سازمان رسانه‌ای «اوج» در گفت‌وگو با مهر درباره عرضه اینترنتی این فیلم پیش از اکران عمومی آن در سینماها گفت: همیشه در سازمان اوج سه مقوله برایمان مهم بوده است؛ اول فیلم خوب ساختن، دوم اینکه تلاش کنیم فیلم‌هایمان با تبلیغات درست و موثر دیده شوند و سوم اینکه برگشت سرمایه از آثارمان داشته باشیم. مجموعه اوج در سال گذشته درآمد ۳۷ میلیاردی داشته و قرار است این رقم در سال جدید افزایش هم پیدا کند. این موضوع این معنی را می‌‌دهد که ما برای برگشت سرمایه و وجه اقتصادی فرهنگ برنامه‌های مبسوطی داریم. با توجه به شرایطی که در حال حاضر در آن به سر می‌بریم و به نظر می‌رسد بحران کرونا و تاثیرات روانی- اجتماعی آن همچنان ادامه داشته باشد، تصمیم‌مان بر این بود که حرکت نو و جدیدی را در کشور امتحان و تجربه کنیم به همین دلیل برای رفاه حال مردم قرار شد ابتدا فیلم پخش آنلاین در بسترهای «وی‌اودی» داشته باشد و بعد روی پرده سینما بیاید. حتما در این فرایند به تبلیغات، فروش و... فکر کرده‌ایم و طراحی‌هایی داریم؛ از همین رو در حال گفت‌وگو با صداوسیما برای پخش تیزرهای این فیلم در تلویزیون هستیم.

مشاور رسانه‌ای فیلم «خروج» افزود: به نظرمان در مدل جدیدی که طراحی کرده‌ایم یعنی با پخش اینترنتی و بعد اکران سینمایی و سپس نمایش تلویزیونی، این فیلم بیشتر دیده می‌شود. ضمن اینکه به جهت برگشت سرمایه هم اتفاق مبارکی می‌افتد. از همه این‌ها مهم‌تر مردم فیلم را می‌بینند و به احوال روحی مردم کمک می‌شود اصلا مجموعه‌ای مثل اوج و فیلمساز بزرگی مثل آقای حاتمی‌کیا همیشه تلاش‌شان این بوده که برای مردم فیلم بسازند و بهتر ‌شدن حال آن‌ها در اولویت بوده، بنابراین مهم‌ترین پیام این حرکت در این ایام مواجهه با بحران کرونا همین است. ذوقی در پایان درباره احتمال قاچاق فیلم همزمان با اکران اینترنتی هم عنوان کرد: مردم ما حتماً بافرهنگ‌تر از این حرف‌ها هستند، ضمن اینکه خود «وی‌اودی»‌ها تمهیداتی اندیشیده‌اند برای اینکه این اتفاق نیفتد.

اتفاقی جدید در ایران؛ سابقه‌دار در جهان

با اینکه این مدل اکران در ایران برای اولین بار است اتفاق می‌‌افتد اما در جهان سابقه دارد. شهاب اسفندیاری، فعال فرهنگی درباره این اقدام می‌‌گوید: اتفاق مهمی است؛ اولین تولید بزرگ و دارای پروانه نمایش که پس از یک اکران محدود (در جشنواره فجر) مستقیم در اینترنت عرضه می‌‌شود. «اوج» کاری را انجام داده که «نتفلیکس» سال‌ها قبل شروع کرد و به تغییر مناسبات پخش و اکران در آمریکا انجامید. در ابتدا بحث‌‌انگیز بود ولی کم کم جا افتاد. تا قبل از این فیلم‌‌ها فقط در صورتی برای اکران در سالن‌های زنجیره‌‌ای بزرگ سینما در آمریکا پذیرفته می‌‌شد که حداقل 90 روز بین اکران و عرضه DVD/ اینترنتی فیلم فاصله باشد. نتفلیکس این مقررات را بر هم زد و پس از اکران محدود، فیلم‌هایش را برای ده‌ها میلیون مشترک اینترنتی عرضه کرد. در حالی که فیلمسازانی مانند اسپیلبرگ علیه تضعیف اکران سینمایی توسط نتفلیکس موضع‌گیری ‌کردند، فیلمسازان صاحب‌نامی مانند برادران کوئن، آلفوسو کوارن و مارتین اسکورسیزی با نتفلیکس همکاری ‌کردند. حتی فیلم «روما» محصول نتفلیکس چهار جایزه اسکار برنده شد. البته نتفلیکس برای جلب رضایت این کارگردان‌ها، فیلم‌هایشان را برای چند هفته در سالن‌‌‌های کوچک‌تر یا سالن‌‌‌های اجاره‌‌ای اختصاصی اکران می‌‌کرد اما درآمد اصلی در عرضه اینترنتیِ همزمانِ جهانی بود. دیگر بین اکران آمریکا و اکران در سایر نقاط جهان فاصله‌‌ای و واسطه‌‌ای نبود. هرچند این تصمیم متأثر از شرایط کرونایی فعلی است، باید دید آیا عرضه مستقیم اینترنتی فیلم‌‌‌های سینمایی مناسبات اقتصادی سینمای ایران را هم تحت تأثیر قرار می‌‌دهد یا خیر؛ اما شکی نیست که شرکت‌‌‌های عرضه اینترنتی فیلم و سریال بسیار خوشحال خواهند شد.

 

خروج داستان گروهی از کشاورزان روستایی را روایت می‌کند که شرکت سهامی آب، هنگام تخلیه سد آب شور به اشتباه آب را روانه زمین‌های کشاورزی آنها می‌کند و باعث خرابی تمامی محصولات آنها می‌شود. آنها پس از آنکه از طریق مسوولان سد، دهیار، بخشدار و امام جمعه موفق به حل مشکل‌شان نمی‌شوند، تصمیم می‌گیرند که نزد رییس‌جمهوری بروند و مشکل‌شان را با او در میان بگذارند. این گروه با تراکتور از روستای خود به سمت تهران عازم می‌شوند و طولی نمی‌کشد که خبر سفر آنها در تمام رسانه‌ها پخش شده و این موضوع باعث ایجاد محبوبیت و مشکلاتی برای آنها می‌شود. خروج علاوه بر داستان ملتهبش، یک بازگشت شکوهمند به سینما برای فرامرز قریبیان بود که حواشی و جنجال‌‌ها باعث شد این بازیگر اعلام کند خروج آخرین حضورش بر پرده سینما بوده است. این فیلم در جشنواره فیلم فجر با بی‌مهری کامل مواجه شد و ابراهیم حاتمی‌کیا در واکنش به خروج زودهنگام آن از آرای مردمی در میانه جشنواره آن را مهندسی آرا خواند. این فیلم در نهایت در پنج رشته فنی نامزد سیمرغ شد و در دو رشته چهره‌پردازی و جلوه‌های ویژه بصری سیمرغ را دریافت کرد.