سخنگوی وزارت خارجه روابط خارجی ایران را متوازن خواند و گفت: ما در فرهنگ و تمدنی تنفس کردیم که قدردانی با آن عجین شده و طبیعی است از چین که بیشترین کمک‌ها را در شرایط سخت به ما داشته، قدردانی کنیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در گفتگویی درباره سطح روابط ایران و چین در پی شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: بیماری که در دنیا اپیدمی شده خاص و جهانی است و طبیعی است وقتی موضوعی جهانی می‌شود٬ اقداماتی که باید برای مقابله با آن صورت بگیرد٬ باید جهانی باشد.

وی افزود: همه کشورها همانند ساکن یک کشتی باید به آن نگاه کنند و کسی نمی‌تواند خودش را به صورت مجزا نجات دهد. شاهد بودید کشورهای پرطمطراقی که ابتدا با تبختر (تکبر) فکر می‌کردند بیماری سراغ آنها نمی‌آید و یا اگر می‌آید زود کنترل خواهند کرد٬ دست به دامان کشورهایی شدند که حتی آنها را تحریم کرده بودند و از آنها کمک خواستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بشریت الان دچار این مشکل است و همه کشورها باید به هم کمک کنند.

موسوی اضافه کرد: در زمانی که اولین بار این ویروس در چین شناسایی شد و دولت و ملت چین نیازمند برخی حمایت‌ها و کمک‌ها بودند٬ دولت و مردم ایران و شرکت‌های ایرانی کمک‌های خوبی را به چین انجام دادند. زمانی نیکی کنید خدا همان را به شما برمی‌گرداند و آنها هم که این خوبی و نیکی را دیده بودند٬ تاکنون کمک‌های خوبی به ایران کرده‌اند.

وی گفت: در کنار بیش از ۳۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های مردم نهاد و حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور که به مردم ایران کمک کردند٬ دولت و ملت و شرکت‌های چینی در این زمینه کمک‌های زیادی کردند و تا الان حدود ۳۰ هواپیما وسایل٬ تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای مبارزه با ویروس کرونا را در اختیار مردم ایران قرار دادند که ما قدردان این کشور هستیم.

موسوی که با خبرگزاری صدا و سیما گفتگو می‌کرد٬ افزود: ما قدردان کشورهایی هستیم که به انحای مختلف و با رقم‌ها و از طریق‌های مختلف در این زمینه به ما کمک کردند و امیدواریم هر چه زودتر بر این ویروس غلبه کنیم و تجهیزات بومی که خودمان ساختیم را در اختیار کشورهای نیازمند قرار دهیم.

*سعی کردیم با همه جای دنیا روابط فعال و متوازنی را برقرار کنیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره تلاش رسانه‌های بیگانه برای واورنه جلوه دادن مناسبات ایران و چین نیز گفت: روابط خارجی جمهوری اسلامی متوازن است و ما سعی کردیم با همه جای دنیا روابط فعال و متوازنی را برقرار کنیم. از بیگانگان انتظاری نداریم اقدامات و سیاست خارجی ما را تایید کنند. آنها معمولا دنبال تخطئه و تفرقه در دنیا و در کشور ما هستند و ما به این حرف‌ها و شعارهایی که می‌دهند٬ خیلی توجهی نداریم.

موسوی افزود: اینها قطعا نه دلسوز ما هستند و نه دنیا و نه جاهای دیگر.ما در مکتبی بزرگ شدیم و در فرهنگ و تمدنی تنفس کردیم که قدردانی با آن عجین شده و کشور قدردانی هستیم و کوچکترین کمکی به ما شود از آن کمک‌ها قدردانی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است از کشور چین به عنوان کشوری که بیشترین کمک‌ها را در این شرایط سخت به ما داشته٬ قدردانی کنیم و حتی سایر کشورهای همسایه و منطقه و کشورهایی که حتی روابط خوبی با ما در شرایط فعلی ندارند٬ کمک‌هایی به ما کردند و ما به طرق مختلف از آنها قدردانی کردیم. 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدواریم مشکلی برای آنها پیش نیاید٬ ولی اگر مشکلی پیش بیاید جمهوری اسلامی ایران در کمک به همه کشورهایی که به ما نیاز داشته باشند٬ پیشقدم خواهد بود.