قطعاً مطالعه زبان یکی از زمان‌برترین فرایندهای آموزشی است، زیرا یادگیری یک زبان جدید به منزله آشنایی با یک دنیای تازه با زبان منحصربه‌فرد آن است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حال سؤالی که همیشه ذهن مخاطبان بسیاری را برای یادگیری زبان دوم به خود مشغول می‌کند این است که اصلاً چقدر باید برای یادگیری و مطالعه زبان و ورود به این دنیای تازه وقت گذاشت؟ پاسخ دادن به این سؤال به بررسی جنبه‌های متفاوتی از اهداف و سطح زبان آموزان بستگی دارد که در ادامه به‌ صورت مختصر به آن خواهیم پرداخت. پس در ادامه همراه با ما باشید.

برای مطالعه زبان چه هدفی دارید؟

در ابتدا بهتر است برای برنامه‌ریزی و انتخاب زمان مناسب یادگیری، هدف زبان‌آموز را در نظر بگیریم. برای مثال آن دسته از زبان‌آموزانی که قصد دارند برای شرکت در آزمون‌های بین‌المللی آیلتس، تافل و GRE اقدام کنند، می‌بایست پس از خرید کتاب آموزش زبان انگلیسی مرتبط با اهداف خود، روزانه زمان زیادی را برای مطالعه صرف کنند. زیرا مفاهیم و دروس ارائه‌شده برای تمرین و تکرار قبل از آزمون بسیار گسترده است و نیاز به تمرین و مطالعه زیاد دارد.

001

البته این نکته را در نظر داشته باشید که اطلاع از سطح دانش زبان‌آموز می‌تواند تأثیر مستقیمی بر انتخاب زمان‌بندی مناسب برای مطالعه در روز داشته باشد. پس تعیین سطح می‌تواند نقش مفید و اساسی در تعیین زمان مطالعه مفید افراد داشته باشد.

آیا می‌دانید دانش زبان شما در چه سطحی قرار دارد؟

پس از تعیین هدف برای آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، مهم‌ترین و اصلی‌ترین کار، آزمون تعیین سطح است.

تعیین سطح حتی برای زبان‌آموزانی که از نظر خود در سطح قابل قبولی قرار دارند هم الزامی است چرا که این فرایند به زبان‌آموز دید کاملی از نقاط ضعف و قوتش را نشان می‌دهد و همین مسئله می‌تواند روی هدف زبان‌آموز برای یادگیری نیز تأثیرگذار باشد.

پس تعیین هدف و تعیین سطح دو فرایند مهمی است که بایستی در راستای یکدیگر و در قدم‌های متوالی به آن پرداخت.

پس از انجام آزمون تعیین سطح، زبان‌آموز می‌تواند سطح خود را با هدفی که در نظر دارد روی یک کفه ترازو قرار دهد تا به این صورت بتواند متناسب با زمانی که برای یادگیری در نظر گرفته، فعالیت‌های آموزشی خود را آغاز کند.

چقدر زمان خالی برای آموزش و یادگیری دارید؟

حالا زمانش رسیده تا به سؤال اصلی این مقاله یعنی همان زمان مشخص برای یادگیری و آموزش زبان انگلیسی بپردازیم.

در ابتدا باید به زمان‌های خالی که برای آموزش و یادگیری دارید فکر کنید. برای مثال اگر شما شاغل و یا محصل هستید حتماً به نسبت سایر زبان‌آموزان محدودیت زمانی بیشتری دارید اما توجه داشته باشید که با زمان محدود هم می‌توان مطالعه و تمرین سخت را پیش گرفت.

002

در حالت عادی برای مطالعه کتاب های آیلتس و آمادگی پیدا کردن برای شرکت در آزمون‌های بین‌المللی، روزانه باید حداقل 5 ساعت و حداکثر 8 ساعت زمان گذاشت. اما سایر افرادی که زمان محدودی برای یادگیری و مطالعه دارند می‌توانند این زمان 5 ساعته را به 2 ساعت برسانند اما کیفیت مطالعه و تمرین‌های خود را بالا ببرند.

آیا تنها شرکت در کلاس‌های آموزشی زبان کافی است؟

حال اگر بخواهیم زمان یادگیری زبان و فرصت تمرین و تکرار روزانه را برای کودکان و نوجوانان در نظر بگیریم، باید با در نظر گرفتن سطح هوش و یادگیری بالای آن‌ها در سنین پایین، به بررسی این نکته بپردازیم که گاهی تنها تمرین و تکرار در کلاس‌های آموزشی می‌تواند برای کودکان و نوجوانان زبان آموز کافی باشد.

در مقابل زبان آموزان بزرگ‌سال باید علاوه برگذراندن دوره کلاس‌های آموزشی حتماً مطالعه و تمرین در خانه را در برنامه‌های خود داشته باشند تا بتوانند در زمان معین به نتیجه دلخواه خود برسند.

به عبارت کلی برای مطالعه زبان انگلیسی نمی‌توان زمان خاصی را تعیین کرد زیرا هدف زبان آموزان از یادگیری زبان و سطح مهارت آن‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت است.

برای یادگیری زبان سوم چقدر باید زمان گذاشت؟

حالا شاید به این نکته هم‌ فکر کنید که برای یادگیری زبان سوم چقدر باید زمان گذاشت؟ در این موقعیت باز هم هدف و سطح زبان‌آموز حرف اول را می‌زند. برای مثال فردی که قصد دارد در کمتر از یک سال آینده به قصد تحصیل و زندگی به آلمان مهاجرت کند، باید بدون وقفه  و به صورت روزانه زمانی به بیش از 5 ساعت را برای مطالعه کتاب‌های تخصصی نظیر menschen a1.1 و انواع کتاب‌های آموزش زبان آلمانی بگذارند تا هر چه سریع‌تر بتوانند خود را برای زندگی در کشور آلمان آماده کنند.

در مقابل زبان‌آموزی که عجله‌ای برای یادگیری زبان ندارند و تنها دوست دارند با یادگیری یک ‌زبان تازه به دنیایی جدید راه پیدا کنند، می‌توانند زمان محدودی را برای مطالعه بگذارند و با مطالعه قدم‌به‌قدم و درس به درس فرایند آموزش را در پیش بگیرند.

003

در انتها در نظر داشته باشید که پیدا کردن زمان و برنامه مشخص برای مطالعه و یادگیری زبان انگلیسی به جنبه‌های متفاوتی بستگی دارد و برای گروه‌های زبان‌آموزان، متفاوت است و نمی‌توان یک بازه زمانی مشخصی را برای آن تعیین کرد. حالا شما برای ما توضیح دهید، برای آموزش زبان روزانه چند ساعت درس می‌خوانید؟ منتظر شنیدن پاسخ‌های شما در قسمت نظرات هستیم.