طیف تکنوکرات کارگزاران همچنان اصرار به حمایت از افرادی مانند علی لاریجانی دارد.

چراغ قرمز به علی لاریجانی؛ اصلاح طلبان تجربه روحانی را تکرار نمی‌کنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فردا: در حالی که حرف و حدیث ها در مورد نامزد اصلاح طلبان در انتخابات ادامه دارد امروز 3 چهره اصلاح طلب از معیارهای این جریان برای انتخابات 1400 سخن گفته اند .

در چند روز اخیر چند چهره اصلاح طلب شایعات درباره نامزدی خود در انتخابات را رد کرده اند . مصطفی معین ، محسن هاشمی ، محمد جواد ظریف از این جمله اند . 

در چنین شرایطی برخی تحلیلگران و رصدگران سیاسی بار دیگر احتمال رجوع اصلاح طلبان به نامزدهای ائتلافی را مطرح کرده اند و علی لاریجانی را به همین جهت مورد توجه قرار داده اند . 

در این میان اما نظرات منفی متعددی در این خصوص مطرح شده است . طیف تکنوکرات کارگزاران همچنان اصرار به حمایت از افرادی مانند علی لاریجانی دارد و معتقد است که با یک ائتلاف میان جناحی می توان فضا را تغییر داد . پیش روها اما اعتقاد دارند عملکرد حسن روحانی موجب شده بدنه اجتماعی آنها ریزش کند و تکرار ائتلاف را کاری اشتباه می دانند . امروز اما سه اصلاح طلب نظرات خود را در مورد ائتلاف و علی لاریجلانی اعلام کرده اند .

تبعات دارد

از جمله اینکه «علی صوفی» دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در خصوص مطرح شدن احتمال حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری از افرادی که به جریان راست سنتی و معتدلان تعلق دارند، گفته است: شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در سال ۹۸ رویکرد و راهبرد خود را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی طی مصوبه‌ای اعلام کرد و در آن اظهار کرد که نسبت به انتخابات‌های ۹۲ ،۹۴و ۹۶ تغییر رویکرد داده است، تغییر رویکرد به این معنا که دیگر شیوه مشارکت بدون قید و شرط در انتخابات را کنار گذشته است. یعنی قبلا اگر کاندیدای اصلاح‌طلب داشتیم و شورای نگهبان ردصلاحیت می‌کرد ما به دنبال افراد بینابین می‌رفتیم، مثلا در انتخابات سال ۹۲ آقای روحانی که اصلا خود را اصلاح‌طلب نمی‌دانست، نسبت به دکتر عارف که اصلاح‌طلب بود ترجیح داده شد، یا در ۹۴ لیستی که به عنوان لیست امید مطرح شد، یک لیست ائتلافی بود.اما در انتخابات ۹۸ تصمیم بر این شد که شورایعالی سیاستگذاری به عنوان نهاد تصمیم‌گیری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، تنها معیارها و ملاک‌های اصلاح‌طلبی را در نظر بگیرد و کاندیداها صد در صد کاندیدای شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب و توانمند برای آن کار باشند. بر همین روال هم شورایعالی سیاستگذاری وقتی دید تمام کاندیداهای اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کردند، اعلام کرد که چون ما دیگر کاندیدای اصلاح‌طلب نداریم، بنابراین لیست ارائه نمی‌دهیم لذا همین روال تا این لحظه اعتبار دارد.با توجه به تبعات معرفی این نوع کاندیداها که نتیجه‌اش افزایش نارضایتی و ریزش رای اصلاح‌طلبان شده است، منطقی به نظر می‌رسد که این جریان سیاسی برای بازیابی بدنه و اعتبار اجتماعی خود به اصالت و گفتمان خود باز گردد و با همان ادبیات با مردم صحبت کند و همچنین مسئولیت اقدام خود را هم بپذیرد. تغییر رویکرد یا مصلحت‌سنجی و هر مساله دیگری به شورایعالی سیاستگذاری بستگی دارد، اما منطق حکم می‌کند که اصلاح‌طلبان فقط و فقط به کاندیداهای اصلاح‌طلب روی بیاورند و اگر کاندیدای خودشان ردصلاحیت شد از معرفی کاندیدا پرهیز کنند.

آزموده را آزمودن خطاست

در اظهار نظری دیگر در این مورد محمود صادقی درباره شانس احیای ائتلاف سال 92 اصلاح طلبان با اصولگرایان معتدل، این بار حول محور علی لاریجانی در سال 1400 گفت: تجربه گذشته ناموفق ارزیابی می شود بنابراین بعید می دانم از آن مدل ها کسی استقبال کند. اصلاح طلبان سرمایه اجتماعی خودشان را در جاهایی صرف کردند که توانایی اثرگذاری نداشتند و آن افراد در قبال مجموعه اصلاح طلبان پاسخگو نبودند بنابراین این سرمایه اجتماعی به شدت آسیب دیده است. پس آزموده را آزمودن خطاست.

با حفظ هویت اصلاح طلبی خود وارد میدان خواهند شد

گرامی مقدم هم در این مورد گفته است :«  به نظر نمی‌رسد اصلاح طلبان دیگر روی نامزدی که بخواهد صرفا سوءاستفاده کند و شعارهای اصلاح طلبان بدهد و بعد حتی در چارچوب قانون هم اظهار نظر نکند و مثل روحانی همه وعده های خود را فراموش کند، حساب نکنند و به عبارتی دیگر کلاه سرشان نمی‌رود. اصلاح طلبان این بار از نامزدی حمایت می‌کنند که شش دانگ اصلاح طلب باشد. اصلاح طلبان یک نامزد عملگرا می‌خواهند . ما متاسفانه در مورد روحانی نتوانستیم که افکار عمومی و هواداران خود را راضی کنیم و عدم رضایت آنان به حق است. اگر اصلاح طلبان نبودند روحانی هرگز کرسی ریاست جمهوری را نمی‌دید اما با چیدمان کابینه و استانداران خود به توقعات این جریان پاسخ مناسبی نداد. به نظر می‌رسد که اصلاح طلبان در این دوره از انتخابات با حفظ هویت اصلاح طلبی خود وارد میدان خواهند شد.»