ایرنا- مشاور اخراجی امنیت ملی کاخ سفید که همواره رویکردی ضدایرانی داشته است، از وقوع حادثه در سایت هسته‌ای نطنز ابراز خرسندی کرد و گفت شاید عوامل آن بتوانند در کره شمالی هم این کار را انجام دهند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جان بولتون روز یکشنبه در گفت‌وگو با بخش فیس د نیشن شبکه خبری سی بی اس آمریکا این مطلب را در پاسخ به این سوال گفت که اگرچه در دولت حضور ندارید اما می‌دانیم که مسایل ایران را از نزدیک دنبال می‌کنی، در چند روز گذشته ، سه مورد از انفجار در ایران به ویژه در سایت هسته‌ای نطنز رخ داد. آیا از نظر تو خرابکاری آمریکا یا اسرائیل بوده است؟

وی افزود: هیچ کسی به جز یک گروه مخالف داخل ایران، مسئولیت آن را نپذیرفته است. خود دولت ایران هم می‌کوشد درباره آن صحبت نکند. اسرائیل هم اظهاری نداشته است. از این رو، روشن نیست این مساله، پیش‌زمینه حمله بزرگتری است یا نه.

مشاور امنیت ملی اخراج شده کاخ سفید ادامه داد: اما اگر کسی روند از بین بردن برنامه هسته‌ای و موشک بالستیک ایران را آغاز کند، من به آنها خسته نباشید می‌گویم و اگر آنها زمان بیشتری داشته باشند، شاید بتوانند همین کار را در کره شمالی هم انجام دهند.

مدل لیبی برای کره شمالی

بولتون درباره انتقاد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از اظهار نظرش درباره کره شمالی و مقایسه آن با لیبی دوران معمر قذافی و اینکه آیا کیم جونگ اون پیش از این اظهار نظر می‌خواست تسلیحاتش را معدوم سازد، گفت: من فکر می‌کنم ما به دنبال اجرای مدل لیبی در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ هستیم.

وی افزود: فکر می‌کنم نتوانم بیش از این درباره مدل لیبی سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ صحبت کنم. ما یک استراتژی روشن درباره رها کردن برنامه سلاح اتمی لیبی در دوره معمر قذافی داشتیم. ما هرگز آن را درباره کره شمالی پیاده نکرده‌ایم.

مشاور سابق امنیت ملی ترامپ ادامه داد: بنابراین واقعیت این است که هفت یا هشت سال بعد، بهار عربی در خاورمیانه باعث برکناری قذافی شد و هیچ کسی در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ انتظار چنین چیزی را نداشت.

بولتون تاکید کرد: من همچنان بر نظرم ایستاده‌ام. یک روز رئیس جمهوری اندکی از تاریخ را خواهد آموخت و بهتر خواهد بود درباره آن خاموش باشد.

در بحبوحه مذاکرات ادعایی ترامپ با رهبر کره شمالی، جان بولتون اظهار کرد باید مدل لیبی برای برچیدن برنامه تسلیحات اتمی کره شمالی استفاده شود. ترامپ مدعی شده است این مساله باعث به هم خوردن مذاکراتی شد که تا کنون هم نتوانسته است به آن بازگردد.