​فارس/ یک مقام ارشد عربستان سعودی دوشنبه خواستار تجدیدنظر در تمامیت توافق هسته‌ای برجام شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«عبدالله المعلمی»، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی خواستار تجدیدنظر در تمامیت برجام شد.

المعلمی در مصاحبه با CGTN America گفت: «ما فکر می‌کنیم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نشان داده که توافقی اشتباه و پرحفره است و حسن نیتی که انتظار می‌رفت ایران بعد از این توافق نشان دهد محقق نشد.»

وی در ادامه گفت: «بنابراین وقت بازنگری در تمامیت برجام است. آن موقع، همه مسائل، از جمله تحریم‌های تسلیحاتی [علیه ایران] روی میز خواهند بود.»

المعلمی در ادامه مدعی شد: «آنها (ایران) برجام را اجرا می‌کردند چون پر از امتیازات به نفع آنها بود، اعم از دادن پول نقد، پرداخت پول، خلاصی از برخی تحریم‌ها و در ازایش لازم بود فقط فعالیت‌هایشان برای ساخت بمب را متوقف کنند.»

این مقام سعودی مدعی شد: «دومین عیب برجام این بود که هیچ کنترلی روی رفتار منطقه‌ای ایران اعمال نمی‌کرد. این توافق، کمترین محدودیت‌ها را برای ساخت موشک‌های بالیستیک توسط ایران اعمال می‌کرد. اینها معایب بزرگی هستند که باید رفع شوند.»

وی در ادامه ادعا کرد: «با آنکه ایران دوست دارد این توافق را حفظ کند چون به نفعش است ولی به نظر من موضع جامعه جهانی باید مذاکره مجدد در خصوص کل این توافق باشد.

ادعاهای این مقام سعودی درباره رفتارهای منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران در حالی مطرح شده که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از ۵ سال پیش کشور فقیر یمن را هدف حملات زمینی، هوایی و دریایی قرار داده است.

شمار زیادی از غیرنظامیان یمنی در این حملات کشته شده‌اند. جنگ یمن به گسترش فقر و بیکاری و شیوع بیماری‌های واگیردار منجر شده است.