هفت‌ماه پس از ترور ناجوانمردانه سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تیم همراه او در نزدیکی فرودگاه شهر بغداد توسط پهپادهای متجاوز آمریکایی، بحث درباره چند و چون این اقدام ادامه دارد. روز گذشته یک روزنامه انگلیسی، در گزارشی با اشاره به توجیه مقامات کاخ سفید در ترور سردار سلیمانی، به نقش وزیر امورخارجه آمریکا در تشجیع رییس‌جمهوری این کشور، برای این اقدام اشاره کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

صبح نو : روزنامه گاردین اخیراً در گزارشی با اشاره به نقش مایک پمپئو در ترور سردار سلیمانی در دی‌ماه سال‌98[ژانویه‌2020] تصریح کرد: «پمپئو، ترور ماه ژانویه قاسم سلیمانی، ژنرال ایرانی را اینطور توجیه کرد که او یک تهدید قریب‌الوقوع برای منافع ایالات متحده بود.» در این گزارش با اشاره به گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در حوزه ترورهای غیرقانونی و خودسرانه، تاکید شد: «اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل طی ماه جاری این قتل را غیرقانونی خواند و اعلام کرد که شواهدی مبنی بر حمایت از ایده (پمپئو درباره وجود تهدید قریب‌الوقوع سردار سلیمانی برای آمریکا) وجود نداشت.» گاردین همچنین درباره تحریک ترامپ از سوی پمپئو برای ترور فرمانده سپاه قدس، اذعان کرد: «طبق گزارش‌ها، پمپئو که یک شخصیت تندروی ایران‌ستیز است، ماه‌ها خواستار هدف قرار گرفتن(سردار سلیمانی) شده بود و در نهایت او بود که ترامپ را به صدور فرمان این قتل متقاعد کرد.»

خشم آمریکا از گزارش سازمان ملل

همانطور که در گزارش گاردین به آن اشاره شد، گزارشگر ویژه سازمان ملل طی ماه جاری میلادی، اقدام آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی را «غیرقانونی» خوانده بود. خانم «کلامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در حوزه ترورهای غیرقانونی و خودسرانه در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان، روز 19‌تیرماه[9‌جولای‌2020] در چهل‌وچهارمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو [به منظور بررسی استفاده آمریکا از پهپاد برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی] اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی و همراهانش را مغایر با موازین حقوق بشری و نقض صریح منشور ملل متحد دانست. او در گزارش خود در مورد قتل‌های خودسرانه از طریق به‌کارگیری پهپادهای نظامی، تاکید کرد: «اقدام آمریکا طبق هیچ یک از موازین حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل قابل توجیه نیست.» در همین نشست، «اسماعیل بقایی‌هامانه» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو، ترور سردار سلیمانی و همراهانش را نه تنها نقض صریح اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل، بلکه تعدی آشکار به مبانی حقوق بشر و اصول مدنیت دانست که مسوولیت بین‌المللی آمریکا در آن کاملاً محرز است. نماینده عراق نیز تاکید کرد: «ترور سردار سلیمانی و ابومهدی‌المهندس در خاک عراق تجاوز آشکار و نقض حاکمیت ما بود.»

گزارش نماینده سازمان ملل، بلافاصله با واکنش منفی سران کاخ سفید مواجه شد. «اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که عملیات آمریکا در ترور سردار سلیمانی، برای «دفاع از خود» انجام شده است. این مقام آمریکایی، همچنین بدون اشاره به نقش سردار سلیمانی در مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه از ایشان به‌عنوان شرارت‌آمیز «مرگبارترین تروریست جهان» اسم برده است. در این بیانیه آمده است: «انتشار گزارشی که در آن اقدام ایالات متحده در دفاع از خود محکوم و همزمان سوابقِ ننگین ژنرال سلیمانی به‌عنوان یکی از مرگبارترین تروریست‌های دنیا پوشانده می‌شود نیازمند نوع خاصی از تباهی فکری است.» محکومیت ترور سردار سلیمانی توسط سازمان ملل، خشم مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را نیز در پی داشت. او در صفحه توییتر خود ضمن رد گزارش خانم «کلامارد» مدعی شد که «آمریکا در زمینه اصول و قوانین بین‌المللی برای حمله شفاف عمل کرده است.»

انتقام در راه است

ترور سردار قاسم سلیمانی به‌عنوان راهبردی‌ترین چهره نظامی کشورمان در منطقه، به قدری برای جمهوری اسلامی ایران مهم بوده، که حتی با وجود حمله موشکی به پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در عراق و خسارات گسترده تحمیلی به طرف مقابل، همچنان در فکر اقدام برای انتقام بزرگ‌تر به‌سر می‌برد. موضوعی که در نوع خود می‌تواند بیش از پیش، سلب امنیت نیروهای تروریستی آمریکا در منطقه را به همراه داشته باشد. در همین باره، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب روز 31‌تیرماه در دیدار «مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر عراق با اشاره به اقدام ناجوانمردانه و غیرقانونی آمریکا در ترور سردار سلیمانی، جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی‌المهندس را یک نمونه از نتیجه حضور آمریکایی‌ها برشمردند و تاکید کردند: «آن‌ها میهمان شما را در خانه شما کشتند و صریحاً به این جنایت اعتراف کردند که این موضوع کوچکی نیست.» رهبر انقلاب اسلامی افزودند: «جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد.»

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل نیز دو روز پیش در گفت‌وگویی تلویزیونی، تاکید کرد: «آمریکایی‌ها یک خطا کردند و آن این بود که خودروی سردار سلیمانی و همراهانش را مورد هدف قراردادند. خودروی سردار سلیمانی منهدم شد که این یک قسمت بود و ما حمله موشکی به خودروی سردار سلیمانی را با حمله موشک‌های بالستیک و نقطه زن به پایگاه عین‌الاسد دادیم.» وی افزود: «اما اتفاق دومی که 

رخ داد، سردار سلیمانی، ابومهدی‌المهندس و همراهان آن‌ها به شهادت رسیدند. آن انتقام سختی که آیت‌الله خامنه‌ای گفته‌اند هنوز در راه است، رهبر انقلاب به آمریکایی‌ها خواست بگوید که فکر نکنید تمام شد.»