سی‌ان‌ان| خودداری مشاوران ترامپ از ارائه گزینه نظامی به وی از بیم وارد شدن آمریکا به جنگ

پنتاگون از بیم وارد شدن آمریکا به جنگ با ایران گزینه نظامی به ترامپ نداد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از مقامات سابق دولت این کشور مدعی شده مشاوران ترامپ هنگام تشدید تنش‌های آمریکا با کره شمالی و سپس ایران در سال 2019، در ارائه گزینه نظامی به وی از ترس وارد شدن آمریکا به جنگی دیگر درنگ کردند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جیم شیتو» خبرنگار ارشد حوزه امنیت ملی شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» در گزارشی نوشت چندین مقام سابق دولت آمریکا به او گفته‌اند در میانه تشدید تنش‌ها بین آمریکا با کره شمالی و همچنین ایران، مشاوران «دونالد ترامپ» در ارائه گزینه‌های نظامی به وی درنگ کردند زیرا ترس این را داشتند که وی تصادفاً آمریکا را وارد جنگ کند.
خبرنگار سی‌ان‌ان در ادامه می‌نویسد این اظهارات در کتابی از وی که قرار است در ماه اوت منتشر شود، ذکر شده است.
بنابر این گزارش، رابطه ترامپ با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی پستی و بلندی‌های زیادی را در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ دیده اما زمانی که وی در سال ۲۰۱۷ رهبر کره شمالی را «مرد موشکی کوچک» خطاب کرد و کیم هم در واکنش ترامپ را «پیر خرفت» خواند، مقامات دولت آمریکا نگران شدند که جنگ لفظی دو طرف ممکن است به اقدام نظامی علیه پیونگ‌یانگ منجر شود.

«جوزف یون» که تا سال ۲۰۱۸ به عنوان نماینده ویژه ترامپ در امور کره شمالی در دولت آمریکا حضور داشت، در همین خصوص گفت: قبلاً فکر می‌کردیم فقط کیم جونگ اون غیر قابل پیش‌بینی است. حالا فرد غیر قابل پیش‌بینی ترامپ بود.

او مدعی است در میانه تشدید تنش آمریکا با کره شمالی در سال ۲۰۱۷ پنتاگون از ارائه طیف گسترده‌ای از گزینه‌های نظامی به ترامپ درنگ کرد، زیرا نگران بود او ممکن است دستور حمله بزرگ نظامی به کره شمالی را صادر کند.

وی گفت: «باید خیلی مراقب گزینه‌هایی که به وی ارائه می‌کردیم، می‌بودیم زیرا ممکن بود او از هر گزینه‌ای استفاده کند.» به گفته وی، این مسئله کاخ سفید را ناامید کرده بود زیرا ترامپ به دنبال همه گزینه‌ها بود. اما پنتاگون تحت هدایت «جیمز متیس»، وزیر دفاع وقت آمریکا نظرش را تغییر نداد.

به نوشته سی‌ان‌ان، بعدها ترامپ نظرش را تغییر داد و تصمیم گرفت که دیپلماسی راه پیش‌رو بود و دو بار با کیم دیدار کرد و حتی در تجمع سال ۲۰۱۸ در ویرجینیای غربی گفت که «دو طرف عاشق هم شده‌اند». یک مقام ارشد کاخ سفید در گفت‌وگو با این شبکه مدعی شد خود ترامپ بود که دیپلماسی را به جای تشدید تنش تشویق کرد و به همین منظور با رهبر کره دیدار داشت.

در ادامه این گزارش به تشدید تنش آمریکا با ایران در سال ۲۰۱۹ در پی حوادث خلیج فارس اشاره شده و ادعا شده است: مقامات ارشد پنتاگون هم برای شرکای آمریکا در منطقه و تهران روشن کردند که نمی‌توانند پیش‌بینی کنند چطور و کجا ترامپ واکنش نشان خواهد داد و یا این که اصلا پاسخی خواهد داد.

«میک مالروی» مقام ارشد پنتاگون در امور سیاسی خاورمیانه تا سال ۲۰۱۹ در این خصوص گفت: ممکن بود (ترامپ) تصمیمی بگیرد که باعث تشدید درگیری شود و این تشدید می‌توانست به جنگ ختم شود بنابراین لازم بود که به ایران این اطلاعات را برسانند که حتی خود کارکنان وی (ترامپ) نمی‌دانستند چه اتفاقی در راه خواهد بود.

در ادامه این گزارش به سایر تنش‌های خاورمیانه اشاره و اتهاماتی علیه تهران در خصوص دست داشتن در حوادث خلیج فارس مطرح شده که به ادعای این گزارش ترامپ به دنبال پاسخگویی به آن‌ها بوده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، در نهایت ترامپ دستور ترور سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» را در ماه ژانویه صادر کرد که در واکنش تهران هم یک پایگاه آمریکا را در عراق هدف گرفت و ده‌ها نظامی آمریکایی در نتیجه آن زخمی شدند. بر اساس این گزارش، اما دست‌کم تاکنون تنش‌ها به جنگی تمام‌عیار منتهی نشده است.