صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بازار سرمایه (ETF) ابزار مالی مناسبی برای کسب بازدهی بالا هستند.

پرسودترین راه سرمایه‌گذاری در بورس چیست؟/ ۳ گروه پربازده بورس را بشناسید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

از ابتدای امسال تا روز دهم مرداد طبق جدیدترین آمار ۳ میلیون و ۵۸۰ هزار کد جدید سهامداری در بازار سرمایه صادر شده است که این رقم با احتساب کدهای قبلی به ۱۵ میلیون و ۲۵۰ هزار کد رسیده است.

این موضوع درحالی است که تعداد زیادی از تازه واردهای بورس شناخت صحیحی از ماهیت بازار سرمایه ندارند و ندانسته اقدام به سرمایه‌گذاری در سهام مختلف می‌کنند. معامله در بازاری که مثبت است و روزانه رکوردهای جدیدی به ثبت می‌رساند هیجان بالایی دارد، اما باید به این نکته توجه کرد که خرید و فروش‌های زیاد هزینه کارمزد معاملات را افزایش می‌دهد و سود نهایی کمتر خواهد شد.

با توجه به نکاتی که گفته شد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خصوص صندوق‌های ETF (قابل معامله در بورس) می‌توانند انتخاب بهینه‌ای برای سرمایه‌گذاران باشند. زیرا به دلیل جو مثبتی که بر بازارحاکم است این صندوق‌ها می‌توانند بازدهی مناسبی با ریسک کم نصیب سرمایه‌گذاران کند.

بورس

صندوق‌های ETF چیست؟

صندوق ETF نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که از دارایی‌های متنوع تشکیل شده و واحدهای آن در طول روز مانند سهام در بازار معامله می‌شود و ساختاری شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند؛ یعنی سرمایه‌گذاران می‌توانند در طول ساعات و روزهایی که بازار معاملات سهام باز است چند واحد از یک صندوق ETF را بخرند، یا چند واحد از آن را بفروشند.

این صندوق‌ها ساختاری شبیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری صدور ابطالی دارند، اما برخلاف این صندوق‌ها، که فقط در پایان روز و پس از محاسبه NAV می‌توان آنها را خریدوفروش کرد، سرمایه‌گذاران می‌توانند واحدهای ETF را مانند سهام در طول روز معامله کنند و از مزیت نقدشوندگی سریع‌تر آن نسبت به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بهره‌مند شوند.

درحال‌حاضر ۳۵ صندوق ETFدر بازار بورس معامله می‌شوند. از این ۳۵ صندوق ۱۳ صندوق آن سهامی، ۱۹صندوق با درآمد ثابت و ۳ صندوق نیز مختلط هستند. در تیرماه ۹۹ صندوق‌های سرمایه‌گذاری «با درآمد ثابت تصمیم»، «شاخص سی شرکت بزرگ فیروزه» و «سپهر اندیشه نوین» به ترتیب در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، سهامی و مختلط؛ بالاترین بازدهی ماهانه را کسب کردند.

چرا ETFها؟

حسین خواجویی معاون سرمایه‌گذاری شرکت تامین آتیه پاسارگاد می‌گوید: ماهیت صندوق‌های ETF این است که افراد غیرمتخصص به‌صورت غیرمستقیم در بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کنند. درواقع این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند که از دانش متخصصان بازار سرمایه بهره‌مند شوند.

کارکرد دیگر این صندوق‌ها تشکیل سرمایه مناسبی در یک صندوق است که منجر به تشکیل سرمایه بزرگ می‌شود و سرمایه‌گذاری مناسب‌تری نسبت به سرمایه‌گذاری خرد محسوب می‌شود. این دو کارکرد اصلی یک صندوق ETF است.

خواجویی درخصوص نحوه انتخاب صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری می‌گوید: ‌اصلی‌ترین شاخصه خرید این صندوق‌ها که باید به آن توجه کرد NAV صندوق در روز معاملاتی قبل است. سرمایه‌گذاران باید صندوق‌هایی را انتخاب کنند که قیمت آن کمتر از NAV صندوق باشد. سرمایه‌گذاری بالاتر از NAV اشتباهی است که سرمایه‌گذاران زیادی انجام می‌دهند.

بورس

۳ گروه که پربازده‌ترین در بورس هستند

بورس تهران در ادامه روند صعودی خود روز گذشته (یکشنبه) نیز شاهد رشد ۲/ ۲ درصد شاخص کل بود و به ارتفاع بی‌سابقه دو میلیون و ۷۸ هزار واحد رسید. با این کارنامه میزان رشد نماگر اصلی سهام در ۹۲ روز سپری شده سال ۹۹ از ۳۰۰ درصد فراتر رفت.

 ضمن آنکه مجموع ارزش بازار سهام از ۹۰۰۰هزار میلیارد تومان عبور کرد. در این میان صنایع کوچک و عموما تک سهم بیشترین بازده را نصیب سهامداران خود کرده‌ و در عین حال از نسبت گردش نقدینگی بالاتری نیز برخوردار بودند.

با صعود ۲/ ۲ درصدی شاخص کل بورس تهران در نخستین روز کاری این هفته، بازده این نماگر از ابتدای سال ۹۹ تاکنون از ۳۰۰ درصد فراتر رفت. محاسبات نشان می‌دهد امسال سهامداران به‌طور میانگین روزی ۵/ ۱ درصد (نرخ بهره مرکب) سود به خانه برده‌اند که پیش‌تر نظیری برای آن یافت نمی‌شد. ضمن آنکه روز یکشنبه مجموع ارزش بازار بورس و فرابورس از ۹۰۰۰هزار میلیارد تومان فراتر رفت. در این مدت اما این گروه‌های تک سهم بودند که بیشترین سود را از آن سهامداران خود کردند.

ارزش بازار سهام؛ ۹۰۰۰ هزار میلیارد تومان

نتیجه رشد پرشتاب قیمت سهام در سال ۹۹، عبور ارزش کل بازار سهام (بورس و فرابورس) از ۹۰۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۴۲۷ میلیارد دلار(با احتساب ارزش ۲۱۵۰۰ تومانی دلار در روز یکشنبه) بود. رقمی که ۵/ ۳ برابر میزان نقدینگی کل کشور است. این مهم در حالی رقم خورد که از ابتدای امسال شاهد رشد ۳۴ درصدی ارزش دلار در بازار آزاد بودیم. در این میان ۱۵۰ میلیارد دلار از ارزش بازار سهام به سبب رشد نرخ دلار سوخت شد و در صورت ثبات ارزش ریال در برابر دلار، درحال‌حاضر مجموع ارزش بازار سهام به ۵۷۴ میلیارد دلار نیز می‌رسید. در میان شرکت‌ها نیز «شستا» در حالی که کمتر از ۱۰۰ روز است که وارد گردونه معاملات سهام شده توانسته در توقف نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، عنوان بزرگ‌ترین بنگاه بورس را به خود اختصاص دهد.

موفقیت در بورس

پربازده‌ترین صنایع ثلث ۹۹

بررسی عملکرد صنایع ۳۸ گانه بورس از ابتدای امسال تاکنون حکایت از رشد دسته‌جمعی گروه‌ها در ۹۲ روز کاری گذشته دارد. در این میان گروه محصولات چرمی با رشد ۸۱۱ درصدی در صدر دیگر صنایع بازار جای گرفت. «وملی» تک سهم این گروه است و در اغلب روزهای کاری با مازاد تقاضا در صف خرید قرار گرفته است. دیگر گروه پربازده بورس تهران در امسال نیز از تک نماد تشکیل شده است. از این رو گروه وسایل ارتباطی با تک سهم «لپارس» روزهای سپری شده از سال ۹۹ را با رشد ۷۹۴ درصدی پشت سر گذاشته است. نکته قابل توجه قرار گرفتن گروه خودرو در رده سوم صنایع پربازده ثلث ابتدایی سال ۹۹ است. گروهی که غول‌های خودروسازی را در خود جای داده است و با وجود زیان‌ده بودن این بنگاه‌های اقتصادی اما در مرکز توجه بورس‌بازان قرار دارد و توانسته از ابتدای سال ۹۹ تاکنون با رشد ۶۳۲ درصدی میانگین سهام زیرمجموعه خود همراه شود. در میان شرکت‌های کامودیتی‌محور بورس تهران که حدود ۶۱ درصد از مجموع ارزش بازار را نیز در اختیار دارند، بیشترین میزان بازده با رشد ۵۶۷ درصدی از آن گروه‌ چندرشته‌ای صنعتی با محوریت «شستا» شده است. پالایشی‌ها نیز در این بازه زمانی شاهد رشد ۵۲۶ درصدی بوده‌اند. سه گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و کانه‌های فلزی نیز به ترتیب رشدی معادل ۳۰۳، ۲۶۳ و ۲۴۷ درصد را به ثبت رسانده‌اند. در مقابل اما گروه محصولات کاغذی، کاشی و سرامیک و منسوجات کم‌بازده‌ترین گروه‌های ثلث اول ۹۹ بوده‌اند.

پرمعامله‌ترین صنایع

گروه‌های بزرگ بورس تهران همانطور که انتظار می‌رود بیشترین ارزش دادوستد سهام از ابتدای سال ۹۹ را در اختیار دارند. در این میان گروه فلزات اساسی شاهد جابه‌جایی ۱۰۶ هزار و ۲۵۱ میلیارد تومان نقدینگی در سهام زیرمجموعه خود بوده است. بانک‌ها نیز در این بازه زمانی با ارزش معاملاتی بالغ بر ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان روبه‌رو شدند. گروه فرآورده‌های نفتی، خودرو و ساخت قطعات و محصولات شیمیایی دیگر گروه پرمعامله بورس تهران در ۹۲ روز معاملاتی اخیر بوده است.

نقدشونده‌ترین صنایع

با توجه به ارزش بازاری متفاوت صنایع بورسی، شاید بجا باشد ارزش دادوستدها بر مبنای ارزش بازار مورد مقایسه قرار گیرد، مقایسه‌ای که اطلاعات متفاوتی را حاصل می‌کند. در این خصوص نسبت گردش نقدینگی یا گردش معاملات (turnover ratio) را می‌توان از تقسیم جمع ارزش کل معاملات بر متوسط ارزش کل بازار آن در یک دوره زمانی خاص محاسبه کرد. تفسیر نسبت گردش نقدینگی از این قرار است که اگر این رقم ۱۰۰درصد باشد، یعنی در بازه مشخص مورد بررسی، تمامی سهام معامله‌شده در بازار حداقل یک‌بار دست به‌دست شده‌اند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد گروه سایر معادن با تک‌سهم «کماسه» از نسبت گردش نقدینگی ۱۴۰ درصد برخوردار است. به عبارتی کل سهام این شرکت بیش از ۴/ ۱ بار به‌طور کامل دست‌به‌دست شده است. گروه محصولات کاغذی دیگر گروهی است که با گردش نقدینگی ۴/ ۱۳۳ درصد رتبه دوم نقدشونده‌ترین سهام در امسال را یدک می‌کشد. در انتهای این جدول اما گروه مخابرات با دو سهم «اخابر» و «همراه» از نسبت نقدینگی ۱/ ۴ درصد برخوردار است.

بورس - مثلث

پرتوجه‌ترین صنایع

بازیگران خرد از ابتدای سال ۹۹ تا پایان معاملات ۱۶ مردادماه، در مجموع خالص خریدی معادل ۹۵ هزار و ۴۶۱ میلیارد تومان رقم زدند. در این میان گروه فرآورده‌های نفتی با جابه‌جایی ۲۰ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان، در صدر لیست خرید سهامداران حقیقی ایستاد. پس از آن بیشترین خالص خرید حقیقی در سهام زیرمجموعه گروه فلزات اساسی به میزان ۱۴ هزار و ۹۵۷ میلیارد تومان رقم خورد. گروه چند رشته‌ای صنعتی دیگر صنعتی بود که با خالص خرید ۱۰ هزار و ۳۵۸ میلیارد تومانی حقیقی‌ها در کانون توجه بورس‌بازان قرار داشت. در این میان ۷ گروه نیز با خالص فروش حقیقی‌ها مواجه شدند. در این میان بیشترین خروج پول حقیقی از گروه ماشین‌آلات به میزان ۱۲۸ میلیارد تومان رقم خورد و پس از آن نیز شاهد جابه‌جایی حدود ۶۸ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی در گروه کانی‌های غیرفلزی بودیم.