قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در دستور کار شورای امنیت قرار گرفت

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مشرق/ قطعنامه ضد ایرانی آمریکا به طور رسمی در دستورکار شورای امنیت قرار گرفته است تا زمانی را برای رای دادن به آن مشخص کنند.
پس از چند روز کش و قوس درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران، سرانجام نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد از رئیس دوره‌ای شورای امنیت خواست تا آخرین نسخه اصلاح شده قطعنامه پیشنهادی خود را در دستور کار قرار دهد.
هنوز زمان رای‌گیری مشخص نشده است اما در صورت معلوم شدن، اعضا 24 ساعت فرصت دارند تا به آن رای دهند.
 کمتر از سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت ترامپ سرنوشت خود را در سیاست خارجی به تمدید تسلیحاتی ایران گره زده است و می‌خواهد از آن برای تبلیغات استفاده کند.
محدودیتی که از 13 سال پیش به تصویب شورای امنیت رسید، به موجب برجام و به تبع آن، قطعنامه 2231، در 27 مهرماه امسال به پایان می‌رسد. این مساله موجب ناخرسندی رژیم صهیونیستی و سعودی به عنوان دو مخالف جدی برجام بود و همین مساله، رژیم ترامپ را بر آن داشت که برای شادی آنهایی که قراردادهای میلیارد دلاری برای خرید تسلیحات از آمریکا بسته‌اند، کاری بکند.

از این رو، قطعنامه‌ای را ارائه داد که حاوی 15 بند مقدماتی و 35 بند عملیاتی در مجموع 13 صفحه بود و گفته می‌شد که شامگاه دوشنبه در دستور شورا قرار خواهد گرفت اما این اتفاق نیفتاد و سه شنبه اعلام شد آمریکا این قطعنامه را به زباله دانی انداخته و سندی را ارائه داده است که تنها 2 پارگراف مقدماتی دارد، هرچند که هدف یکی است.

این پیش‌نویس عصر سه شنبه در بین اعضای شورای امنیت توزیع شد و آنها تا ساعت 10 صبح روز چهارشنبه به وقت محلی فرصت داشتند، نظراتشان را درباره آن مطرح کنند.

آمریکایی‌ها برای این قطعنامه خود را اصلاح کردند و تنها خواستار تمدید محدودیت فعلی مندرج در قطعنامه 2231 شورای امنیت شدند که کاملا یقین پیدا کردند هیچ یک از اعضای شورای امنیت با متن آنها موافق نیستند.

هرچند تا کنون هم اعضای شورا به متن فعلی آمریکا نظر مثبتی نشان نداده‌اند و انتظار می‌رود دولت ترامپ علاوه بر شکست سنگین، بار دیگر در موضوع ایران دچار انزوای بین‌المللی شود، روسیه و چین هم به صراحت از مخالفت خود با این رویکرد آمریکا سخن گفته‌اند.

از این رو، تاخیر در زمان رای‌گیری تنها فرصتی برای دست و پا زدن آمریکا فراهم می‌سازد تا بتواند حداقل یک  یا 2 رای مثبت برای خود دست و پا کند تا شاید از افتضاح تمام عیار در عرصه بین‌المللی و در آستانه انتخابات جلوگیری کند.