یک نماینده آمریکایی در پی عدم همراهی طرفین برجام با تلاش آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه، به سیاست‌های شکست‌خورده دولت ترامپ تاخت.

نماینده آمریکایی به سیاست‌های ترامپ در قبال ایران تاخت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آنتونی براون، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در توییتی نوشت: تحت رهبری شکست خورده رئیس‌جمهور ترامپ، ایالات متحده تنها، منزوی و ضعیف شده است. ترامپ متحدانمان را رها کرده و تمامی اهرم‌های فشاری که برای مقابله با نفوذ ستیزه‌جویانه ایران داشتیم را از دست داده است. ما نیاز به یک استراتژی واقعی داریم. این جز هرج و مرج و رجزخوانی به همراه نمی‌آورد.

ایالات متحده آمریکا ضمن متهم کردن ایران به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای، رسما شورای امنیت سازمان ملل را از خواست خود برای فعال کردن «مکانیسم ماشه» آگاه کرد.

تاکنون این پیشنهاد آمریکا با مخالفت تمام قد کشورهای مختلف روبرو شده است؛ آنها اعلام کرده اند که آمریکا که خود ناقض برجام است نمی تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند.

در صورت فعال‌سازی مکانیسم ماشه، شورای امنیت یک ماه فرصت دارد قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تصویب کند؛ در غیر این صورت، تحریم‌ها خود به خود بازخواهد گشت.

هفته گذشته تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه ای مبنی بر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران با شکست مواجه شد.

این اولین بار بود که آمریکا پیشنهادی را در شورای امنیت مطرح و تنها یک کشور (جمهوری دومینیکن) از آن حمایت کرد. کارشناسان سیاست خارجی این اتفاق را شکستی بی سابقه و خفت بار برای آمریکا و آن را نشان از فروپاشی اقتدار پوشالی آمریکا دانستند.