ایرنا- دیپلمات پیشین، اسنپ بک را رمز شب ایجاد تنش علیه ایران در منطقه دانست و گفت: آمریکا با افزایش فشارها فقط درپی نابودی برجام و اسنپ بک نیست بلکه با همکاری اسرائیل و برخی از کشورهای عربی به دنبال تنش‌آفرینی جدید در منطقه علیه ایران است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«عبدالرضا فرجی‌راد» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران گفت: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده این کشور تحریم‌های سازمان ملل متحد از ۳۰ شهریور (۲۰ سپتامبر) را اعمال شده تلقی می‌کند و در واقع واشنگتن درصدد اعمال یکجانبه اسنپ بک علیه ایران است.

این تحلیلگر مسائل بین المللی با بیان اینکه آمریکا با اعلام یکجانبه اسنپ بک کشورها را تهدید به اعمال تحریم‌ها می‌کند، اظهار داشت: احتمالا واشنگتن با اقداماتی نظیر بازرسی کشتی‌ها و هواپیماهایی که محموله‌های از ایران دارند، می‌خواهد به تهران فشار وارد کند. البته این اقدام از سوی دیگر اعضای شورای امنیت مانند روسیه، چین و اروپایی‌ها رد خواهد شد.

تندروها می‌خواهند کاهش تنش میان ایران و آمریکا ممکن نباشد

فرجی راد ادامه داد:‌ آمریکا با ایجاد فضای روانی علیه ایران درصدد افزایش فشارها نسبت به تهران است تا کشورها از همکاری با ایران وحشت داشته باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تندروها می‌خواهند از چند ماه باقی مانده ریاست جمهوری ترامپ کمال استفاده را ببرند، تصریح کرد: تندروهایی مانند پمپئو می‌خواهند تنش میان ایران و آمریکا را به جایی برسانند که دیگر امکان عادی‌سازی و کاهش تنش میان تهران و واشنگتن ممکن نباشد و اگر رئیس‌جمهوری بعدی ایالات متحده هم بخواهد به برجام برگردد، امکان بازگشت به توافق هسته‌ای فراهم نباشد.

باید گفت‌وگو و رایزنی بیشتری با اروپا داشته باشیم

فرجی راد با بیان اینکه متاسفانه اروپا برابر زیاده‌خواهی و زورگویی‌ها آمریکا حاضر به دادن هزینه نیست، خاطرنشان کرد: تاکنون اروپا در برابر فشارهای آمریکا برای اسنپ بک مقاومت کرده است اما این مقاومت به معنای دائمی و همیشگی بودن آن نیست به ویژه با انگلیس که بسیار تحت فشار آمریکا است و رفتارهای تردیدآمیز دارد بنابراین لازم است گفت‌وگو و رایزنی بیشتری با آنها داشته باشیم.

به گفته این کارشناس مسائل اروپا و آمریکا، باید به اروپایی‌ها به گفت‌وگو نشست و به آنها متذکر شد که افزایش فشارها به ایران و اقداماتی که منجر به نابودی برجام شود، به سود آنها نیست و چراکه افزایش فشارها ممکن در سایر حوزه‌ها سرریز داشته باشد.

آمریکا به دنبال تنش‌آفرینی جدید علیه ایران در منطقه است

فرجی‌راد با تاکید بر اینکه آمریکا با افزایش فشارها فقط به دنبال نابودی برجام و اسنپ بک نیست، ابراز داشت: آمریکا با همکاری رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی به دنبال تنش‌آفرینی جدید در منطقه علیه ایران است. عادی‌سازی روابط برخی از کشورهای منطقه با اسرائیل و ایجاد یک ائتلاف علیه ایران هم در این چارچوب است.

وی با بیان اینکه اسنپ بک رمز شب ایجاد تنش علیه ایران در منطقه است، عنوان کرد: ترامپ در کارزارهای انتخاباتی از رقیب دموکرات خود عقب است و حتی ممکن است عقب‌تر هم برود. به همین خاطر ممکن است او برای جبران عقب ماندگی خود بخواهد تنشی ایجاد کند و یک بحران جدیدی در منطقه ایجاد کند.

نباید تنش جدیدی با اروپا و منطقه ایجاد شود

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان با ضروری دانستن برنامه‌ریزی برای شرایط مختلف یادآور شد: ایران باید برای شرایط و وضعیت‌های مختلف طرح و برنامه داشته باشد و سناریوهای متعدد و متفاوتی را در دست داشته باشد تا بتواند در زمان‌های متفاوت بداند چه کند.

فرجی‌راد افزود: ما نباید در شرایطی که ترامپ درصدد یافتن یک بهانه حتی کوچک برای ایران و کوه ساختن از یک کاه است، بهانه و فرصتی جدید به تندروها بدهیم که تنش جدیدی با اروپا و منطقه ایجاد کند. ما نباید بگذاریم اجماع بی‌سابقه‌ای که علیه آمریکا ایجاد شده از بین برود.

برای بعد از انتخابات آمریکا سناریو داشته باشیم

وی با تاکید بر اینکه باید با اروپا تعامل و گفت‌وگوها را با آنها دنبال کرد، بیان کرد: گفت‌وگو سازش نیست. حتی ایران و اروپا می‌توانند برای شرایط پس از انتخابات آمریکا و اینکه ترامپ برود یا بماند، از اکنون فکر کرد، برنامه‌ریزی داشت و طرفین با یکدیگر رایزنی داشته و سناریوهای مختلفی برای هر یک از شرایط داشته باشند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ترامپ برای پیروزی در انتخابات نیازمند سورپرایز است و به همین دلیل بسیار علاقه‌مند است بتواند با ایران توافقی داشته باشد، گفت: تصمیم نظام این است که با آمریکا در شرایط کنونی وارد گفت‌وگو نشود و نمی‌خواهد این امتیاز را به ترامپ بدهد. اینکه ترامپ مدام می‌گوید من در زمان سه تا چهار هفته با ایران به توافق می‌رسم برای تحریک ایران برای آغاز گفت‌وگو با آمریکا است.

تحریم‌ها اهرم بایدن برای کسب امتیاز است

فرجی‌راد درباره رویکرد بایدن به برجام هم اظهار داشت: بایدن به برجام برمی‌گردد ولی معلوم نیست تا چه اندازه و مقداری بخواهد تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. مشخص نیست اگر او رئیس‌جمهوری شود و به برجام برگردد، آیا می‌خواهد تحریم‌ها را علیه ایران یکباره بردارد و ذره ذره.

وی اضافه کرد: آمریکا و بایدن از ایران خواسته‌هایی دارند و از تحریم‌ها می‌خواهد به عنوان اهرمی برای کسب امتیاز استفاده کند و به راحتی هم این تحریم‌ها را برنمی‌دارد.