به نظر می رسد سسی که فرانسوی ها از سال ها پیش برای غذای فکری مردم تدارک دیدند و به آن افتخار می کردند، امروز دیگر بیش از اندازه گندیده شده و تاریخ مصرف آن تمام شده است!

آزادی بیان با سس گندیده فرانسوی! +هفت نکته مهم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رضا صفری: چند روزی است که از اقدام گستاخانه و وقیحانه نشریه شارلی ابدو در توهین به پیامبر اکرم(ص) می گذرد. جدای از محکوم کردن این اقدام موهن و ضرورت برخورد با این نشریه از سوی مجامع جهانی به دلیل خدشه دار کردن قلوب مسلمانان جهان، اجمالاً به چند مورد می توان اشاره کرد که در این روزها کمتر به آنها پرداخته شد:

1. بر اساس برخی آمارها جمعیت مسلمانان جهان در حال نزدیک شدن به دو میلیارد نفر است. و این یعنی اینکه نشریه مذکور با این اقدام سخیف خود، به همه آنها توهین کرده است. این را بگذارید در کنار آموزه های متعالی و مترقی اسلامی که به مسلمانان می آموزد که نه تنها در برابر انسان ها بلکه در تعامل با حیوانات و محیط زیست هم باید حقوق آنها را رعایت کنند. وقتی اسلام به حقوق یک حیوان احترام می گذارد،به مراتب  برای تک تک انسان ها در روی کره زمین احترام خاصی  قائل است.

از فرانسه به عنوان کشوری که در گسترش مردم سالاری، جمهوریت و روشنفکری و ... نقش اساسی داشته، یاد می کنند و به اصطلاح آن را مهد دموکراسی می خوانند. امروز می بینیم نتیجه و محصول آن همه ادعا و منیت و تبختر، این شده است که تمدن رو به زوال غربی  هنوز در درک بدیهی ترین و ابتدایی ترین مفاهیم مربوط به جوامع انسانی و اجتماعات بشری و آداب مربوط به آن درمانده است.

2. در دین مبین اسلام، نه تنها توهین به مقدسات سایر ادیان الهی، بلکه حتی توهین به مقدسات بت پرستان و مشرکین نیز جایز نیست.

خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَ لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ ... به معبود کسانى که غیر خدا را مى‌خوانند دشنام ندهید، مبادا آنها نیز از روى ظلم و جهل، خدا را دشنام دهند» (انعام/108)

در شان نزول این آیه، نقل شده است که گروهى از مسلمانان به بت ها و معبودان مشرکان، سبّ و توهین مى‌کردند. آیه نازل شده و آنان را از این کار بازداشته است. در هر صورت اسلام رعایت ادب و نزاکت و توجه به استدلال و تفکر و اندیشه را همواره مورد توجه قرار داده است.

3. جالب است که واکنش مقامات فرانسوی به این اقدام موهن، تمسک به موضوع نخ نما شده آزادی بیان به سبک غربی آن است. اما به این چند مورد توجه کنید:

در سال 2006 روبر فوریسون، مورخ و اندیشمند معروف فرانسوی، به دلیل مصاحبه‌ای که در سال 2005 با تلویزیون برون‌مرزی ایران، شبکه سحر 1 انجام داد، به جرم انکار جنایات هولوکاست، به سه ماه زندان و پرداخت 7500 یورو جریمه محکوم شد.

ژان ماری لوپن در سال 2015 به دلیل گفتن این جمله که اتاق‌های گاز تنها «یکی از جزئیات تاریخ» بوده‌اند، در دادگاهی در فرانسه محکوم شناخته شد.

در سال 1998 یک دادگاه فرانسوی روژه گارودی، فیلسوف، سیاستمدار و نویسنده معاصر و مسلمان فرانسوی را برای انکار هولوکاست مجرم شناخت و به خاطر کتاب "اسطوره‌های بنیان‌گذار سیاست اسرائیل" (Mythes fondateurs de la politique israélienne) که در سال 1995 آن را به رشته تحریر درآورده بود، 120 هزار فرانک فرانسه برابر با 40 هزار دلار جریمه کرد.

4. حتی اگر از دریچه مفاهیم پر رنگ و لعابی مثل حقوق شهروندی و نظایر آن به موضوع بنگریم، از آنجایی که بر اساس آمارهای منتشر شده، نزدیک به 6 میلیون نفر از فرانسوی ها مسلمان هستند- البته این احتمال وجود دارد که آمار مسلمانان بیش از این هم باشد- بنابراین آنها  نقش مؤثر و غیر قابل انکاری در جامعه فرانسه دارند و حداقل به عنوان شهروند باید به آنها احترام گذاشته شود.

5. فرانسوی ها برای توجیه مبارزه با حجاب و قوانینی که برای محدود کردن پوشش بانوان مسلمان در ملأعام وضع کرده اند، می گویند که با نمادهای آشکار و جلب توجه کننده دینی مخالف هستند! حال سؤال اینجاست که مگر توهین به یک پیامبر الهی نماد آشکار بی دینی و  نشان دهنده یک مسلک سردرگم و  در راستای جلب توجه مردم  نیست؟  چرا با این اقدامات برخوردی نمی شود؟!

6. یک تناقض دیگر را هم که باید یادآوری کنیم این است که اعتراضات جنبش موسوم به "جلیقه زردها" در فرانسه ابتدا در 17 نوامبر 2018 در واکنش به افزایش قیمت سوخت و نابرابری اقتصادی آغاز شد. اعتراضات و تظاهرات جلیقه زردها به نظام سرمایه داری هنوز هم - حتی با وجود بحران کرونا - در فرانسه ادامه دارد. جالب است که این اعتراضات در همین کشوری که مثلاً مدعی آزادی بیان است منجر به کشته،زخمی شدن و بازداشت بسیاری از مردم و درگیری های شدید پلیس و نیروهای امنیتی با آنها شده است.

7. همچنین در کنار این موضوعات، حمایت فرانسه از عربستان سعودی و کودک کشی در یمن، صادرات سلاح به عربستان، تجاوز به سایر ملت ها، استعمار و استثمار آفریقایی ها، دخالت در امور سایر کشورها و نقش داشتن در جنگ های بین المللی و .... را هم اضافه کنید که خود مثنوی هفتاد من کاغذ است و این نوع روحیه وحشی گری و ضد بشری را بگذارید کنار آزادی بیان و حقوق بشر به سبک فرانسوی! و تا دلتان می خواهد به این تعابیر پر زرق و برق بخندید.

در هر صورت در اینکه بسیاری از مفاهیم و ارزش های تمدن غرب در دوران بین افراط و تفریط بوده و به تناقض منتهی می شود، شکی نیست، اما جای تعجب است که چگونه کسانی که هنوز به همان مفاهیم نخ نماشده و ناقص خود هم عمل نمی کنند و حتی در درک مفاهیم اولیه انسانی هم فرومانده و فرسنگ ها با تعالیم والای اسلامی فاصله دارند، در حال نسخه پیچی و تصمیم گیری برای سایر ملت های دنیا هستند؟ از آن بدتر اینکه چگونه عده ای از مسلمانان در کشورهای اسلامی، فریب ظاهر آنان را خورده و سر تعظیم جلوی آنها فرود می آورند؟!

نکته پایانی اینکه یکی از خوردنی های معروف فرانسه، سس فرانسوی است. به نظر می رسد سسی که فرانسوی ها از سال ها پیش برای غذای فکری مردم تدارک دیدند و به آن افتخار می کردند، امروز دیگر بیش از اندازه گندیده شده و تاریخ مصرف آن تمام شده است!  قطعاً با این نوع دوپینگ ها نمی توانند تفکرات بی اعتبار خود را زنده نگه دارند و بدانند که چه بخواهند و چه نخواهند قرن آینده، قرن اسلام و عدالت خواهی خواهد بود.