سخنگوی دولت در نشست خبری که این هفته در زاهدان برگزار شد به تشریح اقدامات دولت پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

اظهارات سخنگوی دولت؛ از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا هشدار درباره رشد مرگ و میر کرونا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهمترین بخش اظهارات علی ربیعی به شرح زیر است:

*  هر کس که برگ های پرشمار تاریخ پرافتخار ایران، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را ورق بزند، خواهد فهمید که مقاومت در برابر زورگویی، تجاوز و قلدری جزئی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و هویت ایرانی است.

* امروز ما یکبار دیگر مورد تهاجم و قلدری رژیمی قرار گرفته ایم که در شقاوت و حماقت از رژیم صدام حسین سبقت گرفته و تاکنون صدماتی همتراز و یا گاهی بزرگتر از آن متجاوز، به ملت ما وارد کرده است.

* جنگ با صدام تنها جنگی در تاریخ معاصر ما بود که حتی یک وجب از خاکمان را از دست ندادیم.

شباهت جنگ با صدام با جنگ با ترامپ

* در جنگ با تحریم اقتصادی و زورگویی آمریکا هم از هویت ملی مان و مردمان سرزمینمان دفاع کامل خواهیم کرد.

آن روز رژیم صدام، قرارداد الجزایر را جلوی دوربین ها پاره کرد و امروز رژیم ترامپ همان کار را با توافق برجام کرد.

* آن روز رژیم صدام شهرها و روستاهای ما را به ویرانی تهدید می کرد و امروز رژیم ترامپ، مراکز فرهنگی و تمدنی ما را به نابودی تهدید می کند.

* آن روز رژیم صدام، مردم ما را به زیر بمباران موشک و بمب گرفته بود و امروز رژیم ترامپ با بمباران تحریم و ترور اقتصادی، سلامت، زندگی، معیشت و جان مردم را هدف گرفته و هر روزه بر رنج افزوده و امنیت روانی آنها را مورد حمله قرار می دهد، آن روز بعد از شکست رژیم صدام، نایبان آنها انتقام این شکست را با ترور شهید صیاد شیرازی گرفتند و امروز رژیم ترامپ عقده شکست خود در حمایت از داعش را با ترور سردار بزرگ ما شهید سلیمانی، این سرباز وطن گشود. 

* تاریخ خود را تکرار کرده و پایان و سرانجام این شرارت هم محکوم به تکرار همان تاریخ است.

* دفاع مقدس برای آنها کافیست تا بدانند که ملت ما هرگز به قلدری و زورگویی تسلیم نمی شود و قلدرها و زورگویان را دیر یا زود به زانو خواهد انداخت. 

* آن روز جبهه خرمشهر بود و هویزه و قصر شیرین ، امروز جبهه مقابله با تروریسم اقتصادی و جنگ اقتصادی است و هر جا تحریم است مقاومت در مقابل تحریم باید باشد.

* اگر تحریم گران می خواهند بکوشند اجماع سازی ایجاد کنند ، مقاومت همان چیزی بود که در شورای امنیت اتفاق افتاد یعنی تنهایی امریکا.

* ۳۱ شهریور روز جهانی صلح هم بود و این فرصتی برای یادآوری وجه دیگری از سیاست و هویت ایرانی است.

* ما همانقدر که ملت دفاع و مقاومتیم، ملت همکاری و صلح هم هستیم. در سیصد سال گذشته، ایران هیچ جنگی را آغاز نکرده و در آینده نیز نخواهد کرد.

* ما همیشه صلح و دوستی را به جنگ و دشمنی ترجیح داده ایم. راه و روش ما عهدشکنی و زیاده خواهی نیست.

* ما نه جنگ با رژیم بعثی را آغاز کردیم و نه هیچ جنگ دیگری. 

* ما در ارائه طرح های صلح از یمن تا سوریه و در سراسر خلیج فارس، پیشتاز بوده ایم.

* از نگاه ما، هیچ اختلافی میان همسایگان نیست که با گفتگو و دیپلماسی برطرف شدنی نباشد، مشروط به آنکه همه دولت ها به اندازه ما مشتاق صلح باشند و از توهم حذف همسایگان و دوستی با دشمنان قسم خورده منطقه دست بردارند.

* اگر آن گروه از همسایگان‌مان که به اردوی فشار و تحریم و ترور علیه ملت ما پیوسته اند، آماده از سرگیری صلح باشند، خواهند دید که اگر یک گام بردارند، ما دو گام برخواهیم داشت.

هشدار درباره رشد مرگ و میر کرونا

* در کرونا متاسفانه در موارد ابتلا در رتبه سیزدهم جهان قرار داریم و باید تلاش بیشتری کنیم و این امر نیز فقط با رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت بیشتر به دست می آید.

* این خطر وجود دارد با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، روند مرگ و میر رشد پیدا کند.

* متاسفانه هنوز در پاساژها، نانوایی ها و پایانه های مسافربری پروتکل ها به خوبی رعایت نمی شود و شاهد کاهش ۲۰ درصدی رعایت پروتکل ها هستیم.

راهپیمایی اربعین

* در خصوص راهپیمایی اربعین، علیرغم اعلام صریح مقامات ایرانی و عراقی مبنی بر لغو تمام راهپیمایی های اربعین و با عنایت به اینکه سیاست همزیستی سلامت و دیانت توسط علمای دینی، جامعه و دولت مورد تاکید قرار گرفته و مقام معظم رهبری هم بر رعایت دستورالعمل های ستاد ملی کرونا تاکید داشته اند اما متاسفانه شاهد این هستیم عده ای مردم را به حرکت به سمت مرزها تشویق می کنند. مجددا اعلام می کنم هیچ برنامه ای برای راهپیمایی اربعین وجود ندارد.

واکسن آنفلوآنزا و کرونا

* در خصوص واکسن های مورد نیاز هم، برنامه ریزی های لازم انجام شده است.

* تولید واکسن در جهان سال گذشته ۲۵۰ میلیون بوده است و امسال تولید بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد واکسن پیش بینی می شود یعنی این تولیدها حداکثر ۱۰ تا ۲۰ درصد جمعیت جهان را پوشش می دهد.

* در کشور هم اقدامات لازم برای خرید و تولید واکسن آنفولانزا در حال انجام است و برای افرادی که ضرورت دارد از جمله خانم های باردار و بیماران دارای نقض ایمنی تامین و از طریق سیستم بهداشت توزیع می شود.

* برای افراد بالای ۶۵ سال از طریق داروخانه ها و با کارت ملی توزیع و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و اگر هم واکسن به اندازه کافی تامین شود کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله نیز در اولویت قرار می گیرند.

* در خصوص واکسن کرونا نیز برای تولید و خرید بطور توامان فعالیت های مستمر در حال انجام است.

بخشی از اقدام به خرید هم از طریق سازمان بهداشت جهانی در حال پیگیری است.

تصمیم ستاد کرونا برای کاهش هزینه ماسک

* به خاطر کاهش هزینه ماسک در ستاد ملی کرونا تصمیم گرفته شد وزارت صمت به سمت تولید ماسک های قابل شستو و استفاده مجدد حرکت کند.

وام به مشاغل آسیب دیده از کرونا

* پرداخت وام به مشاغل آسیب دیده از کرونا تا پایان مهرماه و وام ودیعه مسکن تا پایان دیماه تمدید شد.

تصویب آیین نامه همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری

* همچنین یکشنبه گذشته آیین نامه همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری تصویب شد.

* امسال با دستور رییس جمهور و تلاش های وزیر رفاه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی دولت اختصاص داد.

* در یک مرحله بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان کارگری و یکشنبه نیز بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان لشکری و کشوری تصویب شد.

* با این تصویب بازنشستگان لشکری و کشوری ۹۰ درصد ناخالص شاغل هم گروهشان را دریافت می کنند.

* با دو افزایش اول سال و این همسان سازی حقوق بازنشستگان عزیز ما ۸۴ درصد حداقل افزایش یافته است.

* هر چند دولت بر این امر وافق است که زندگی بازنشستگان و حقوق بگیران با سختی همراه شده است. یکی از سیاستهای دولت در این شرایط سخت و فشارهای اقتصادی افزایش قدرت خرید می باشد. بنابراین طرحهایی از این دست در دستور کار دولت قرار دارد.

* برنامه همزمان توسعه زیرساخت های راههای استراتژیک، توسعه بنادر چابهار، مکران و جاسک، گسترش در صنعت و معدن، گسترش خدمات آب، برق، گاز و ایجاد اشتغالهای خرد با منابعی بیش از سایر استانها؛ زیرساخت ها و زیربناهای لازم را جهت توانمندکردن منطقه و ایجاد عدالت منطقه ای فراهم ساخته است. حضور استاندار با سابقه، توانمند و مقبول در منطقه و مدیرانی کاری و با تجربه در سایر سطوح و ایجاد نوعی تمرکز در سطوح وزارتخانه ها در خصوص استان سیستان و بلوچستان منجر به پیشرفت های قابل ملاحظه ای در سطح این استان شده است.