جوان آنلاین: اظهارات جهت‌دار و قابل‌تأمل رئیس جمهور درباره صلح امام حسن (ع)، بار دیگر روحانی را در مظان تحریف و تفسیر شخصی رفتار ائمه (ع) قرار داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تحریف و تفسیری که می‌کوشد، زندگی امامان معصوم را آن‌گونه که می‌خواهد تفسیر کند، نه آن‌گونه که بوده است. رئیس جمهور پیش‌تر (مهر ماه سال ۹۳) در اجتماع مردم زنجان نیز حماسه عاشورا را به نوعی مذاکره دیپلماتیک تقلیل داده و گفته بود: «درس کربلا هم درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است».

روحانی در جلسه هیئت دولت روز چهارشنبه گذشته گفته بود: «از امام حسن (ع) هم باید یاد بگیریم. او امام صلح و امام پیوند بود؛ او امامی بود که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام گام برداشت. وقتی برخی از اصحاب امام حسن آمدند با زبان معترضانه که چرا قبول کردید و چرا صلح کردید؟ چرا در برابر طرف مقابل پیمان را امضا کردید؟ حضرت فرمود: ”انی رأیت هوی معظم‌الناس علی الصلح“، گفت جامعه اسلامی که شما ۱۰ نفر نیستید شما ۲۰ نفری که اینجا پیش من آمدید دنیای اسلام نیستید. من در مسجد برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی مردم این را می‌خواهند صلح را انتخاب می‌کنم. این راه امام مجتبی است، امام مجتبی به ما می‌آموزد مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح جنگیدیم و اگر در جنگ صلح کردیم هر دو خطا و اشتباه است. به موقع باید بایستیم و بجنگیم به موقع باید صلح کنیم.»

تفسیر دین با انگیزه‌های شخصی!

آیت‌الله حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه روز گذشته در واکنش به این قرائت از سیره امام حسن مجتبی (ع) تصریح کرد: «برخی به دلیل منافع و انگیزه‌های شخصی دین را وارونه تفسیر و خود و پیروان خود را دچار مشکل می‌کنند.»

حسینی بوشهری با اشاره به آسیب‌های دینداری گفت: «برخی آسیب‌ها می‌تواند انسان را از دینداری دور کند و حتی به دین‌گریزی برساند، کسانی که دینداری فصلی و مقطعی دارند و کسانی که تک بعدی به دین نگاه می‌کنند دیندار واقعی نیستند.» دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با هشدار نسبت به انحراف خواص اظهار داشت: «اگر خواص جامعه و مدعیان متولی بودن دین دچار انحراف شوند هم دینداری آن‌ها و هم دینداری ارادتمندان و پیروان آن‌ها دچار آسیب سختی خواهد شد، باید همیشه مراقب باشیم آسیب‌ها متوجه ما نشود و دین ما در معرض تهدید قرار نگیرد.»

وی عدم شناخت صحیح دین را از آسیب‌های دیگر دینداری دانست و ادامه داد: «جهل و شناخت ناقص از دین انسان را دیندار نمی‌کند، برخی دین را در مباحث مادی منحصر می‌دانند و توجهی به جنبه اخروی ندارند، برخی نیز تنها به بعد اخروی توجه می‌کنند و نمی‌دانند دین برای دنیای انسان هم برنامه دارد.»

آیت‌الله حسینی بوشهری ابراز داشت: «انقلابی با این عظمت در ایران اسلامی به وجود آمده که نتیجه سرمایه‌گذاری انبیا و اولیای الهی و پاکان و خوبان بوده، اما کسانی که دینداری ناقص دارند تحت تأثیر افراد و تفکراتی قرار می‌گیرند و به چیزی که باید پایبند باشند نیستند و به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند». وی عدم استقلال فکری و تبعیت کورکورانه از دیگران را از دیگر آسیب‌های این مسیر دانست و عنوان کرد: «کسانی به ظاهر دیندار هستند، اما تقلید کورکورانه می‌کنند، در اسلام تقلید و تبعیت غیرمتخصص از متخصص داریم، اما اگر انسان به شخصیت زدگی مبتلا شود دین او آسیب می‌بیند.»

صلح امام حسن، زمینه‌ساز قیام امام حسین شد

امام جمعه قم از برداشت‌های نادرست از دین به عنوان یکی دیگر از آسیب‌های دینداری نام برد و خاطرنشان کرد: «برخی به دلیل منافع و انگیزه‌های شخصی دین را وارونه تفسیر کرده و خود و پیروان خود را دچار مشکل می‌کنند، این افراد اسلام و آیات را تفسیر به رأی می‌کنند و برداشت‌های خود را ارائه می‌دهند که واقعیت ندارد. گاهی عده‌ای در جامعه بر اساس برداشت نادرست یک فرد راهی را انتخاب می‌کنند که از دین و دینداری فاصله دارد، باید تبیین صحیح از اسلام داشته باشیم و تا زمانی که آگاهی نداریم نباید مسائل اسلام را در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی و ... تفسیر کنیم.»

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تسلیت شهادت امام حسن (ع) اظهار داشت: «اگر امام مجتبی (ع) با معاویه از سر ناچاری وارد صلح می‌شوند نباید تفسیر نادرست داشته باشیم چرا که صلح ایشان زمینه‌ساز قیام امام حسین (ع) بوده است.» وی همچنین سالروز شهادت امام رضا (ع) را تسلیت گفت و ادامه داد: «مأمون برای از بین بردن حرکت انقلابی اهل بیت (ع)، امام رضا (ع) را به طوس آورد، اما حضرت از این فرصت هم برای تبیین و ترویج اسلام ناب استفاده و با مناظره‌های خود دشمنان را منکوب کردند».

وضعیت امروز، مزد ترس است

واکنش به سخنان رئیس جمهور تنها به دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه هم متوقف نشد و حسن رحیم‌پور ازغذی، کارشناس تاریخ اسلام و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمعی دانشجویی به این سخنان واکنش نشان داد.

به نوشته رجانیوز، در یک نشست دانشجویی با حسن رحیم پور، یکی از پرسشگران از وی در خصوص اظهارات جدید رئیس دولت سؤال کرد که با پاسخ قابل‌تأمل رحیم‌پور ازغدی رو به رو شد. «.. این وضعیت که امروز می‌بینیم، مزد ترس است. امروز همه جا و همه تیپ مردم، یکصدا شده‌اند که اعتماد به دشمن دین و دنیای مردم، عین نفسانیت و خلاف عقلانیت بود. شاید تنها دستاورد مفید، اما ناخواسته تجربه شکست خورده دیپلماسی این شیخ، همین باشد که برای تاریخ ایران می‌ماند. اما وقتی نوبت به غارت دین مردم هم برسد، سکوت، حرام‌تر می‌شود.

شما درست می‌گویید. با وعده سراب، اقتصاد کشور را به اینجا رساندند. پیش‌تر، معیشت و دنیای مردم را برجامی کردند، حال نوبت به برجامی کردن دین مردم رسیده است.»

نسبت سازش را ابتدا معاویه به امام حسن (ع) بست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «اکنون لحظه‌ای بود که باید کمترین شجاعت مسئولیت‌پذیری را داشته باشند و دیگر حریم پاک اهل بیت (ع) را به وهم و ترس خود نیالایند. اما این نخستین بار نیست که به امام حسن مجتبی (ع)، ستم می‌رود. نسبت سازش را اولین بار معاویه به ایشان بست تا خوارج و افراطیون را بر ایشان بشوراند. مظلوم بزرگ همه دوران‌ها، حسن بن علی (ع) است. شیعه حسن (ع)، آن است که عاقبت، چون حسن (ع)، به دست دشمن، به شهادت رسد و خون بالا بیاورد. تعجبی نیست اگر غرب باوران در وقت پاسخگویی، دین و دنیای مردم را قربانی کنند. من امثال قاسم سلیمانی را واجد روحانیت و اهل معنا می‌دانم. مردم دارند تاوان توهم و وعده‌های چند سیاستمدار با ضریب هوشی پایین را می‌دهند که معلوم شد نه تنها مفهوم عزت و اقتدار ملی را نمی‌دانند بلکه سیاست بین‌الملل هم نمی‌دانند.»

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: «در پایان هشت سال مدیریت آرمان‌ستیزان، وقتی برای معلق زدن و طلبکار شدن نمانده، ضمن آنکه دیگر کسی هم پشت سرشان نمانده و با تخیلات و دروغ‌های‌شان تنها مانده‌اند. در سال‌های حاکمیت این ورژن از روحانیت، درجه اعتماد به لباس روحانیت به طرز بی سابقه‌ای تنزل یافت. اقتصاد برجامی و دیپلماسی ترس، درکنار دزدی‌های بی‌سابقه‌ای که این سال‌ها از بیت‌المال شد، ضربات سنگینی به دین و دنیای مردم زد. شانس مردم ما را ببین که آن یکی می‌خواهد با آنجلیناجولی، خودشان دو نفری مشکلات جهان را حل کنند و این یکی، در پایان هشت سال حکومتش هنوز منتظر ترحم ترامپ و تعهد اوباما و امید جدیدش، جو بایدن است.»