دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: اساس سیاست آمریکا ایجاد هرج و مرج و ناامنی است؛ فرقی نمی‌کند که محل پیگیری آن افغانستان باشد یا عراق.

شمخانی: اساس سیاست آمریکا ایجاد هرج و مرج و ناامنی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان که به تهران سفر کرده است؛ عصر امروز - دوشنبه - در دیدار با دریابان «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه‌ای با وی گفت وگو کرد.

شمخانی در این دیدار، با تبیین سیاست‌های مخرب آمریکا در منطقه غرب آسیا که نتیجه‌ای جز جنگ، ویرانی و عقب‌ماندگی برای مردم منطقه به دنبال نداشته است، گفت: اساس سیاست آمریکا ایجاد هرج و مرج و ناامنی است؛ فرقی نمی‌کند که محل پیگیری آن افغانستان باشد یا عراق. 

وی با اشاره به نقش آمریکا در راه‌اندازی جریان‌های تروریستی که نمونه بارز آن تاسیس جریان مخوف و تروریستی داعش است، اظهار داشت: تنها راه مصون ماندن از اینگونه دام‌های خطرناک آمریکا، مقاومت و حفظ وحدت و انسجام است؛ راهی که شهیدان بزرگی همچون حاج قاسم سلیمانی و احمد شاه مسعود با جانفشانی به ما نشان دادند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی، گفت‌وگوی بین‌الافغانی، حفظ جمهوریت و حقوق اقوام و مذاهب و تبعیت از قانون اساسی را از مولفه‌های اصلی و بسیار تاثیرگذار در برقراری ثبات و امنیت پایدار در افغانستان برشمرد و تصریح کرد: آمریکا همواره برای حفظ حضور و استمرار ناامنی درصدد تضعیف مولفه‌های اصلی ثبات بخش در افغانستان بوده است.

شمخانی هرگونه اقدام خارج از چارچوب‌های ارزشی و ملی را خیانت به سال‌ها مجاهدت و ایثار ملت افغانستان دانست و خاطرنشان کرد: نباید منافع بلندمدت مردم زجر کشیده افغانستان را فدای برخی منافع زودگذر کرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته با حمایت همه‌جانبه و پذیرش بیش از سه میلیون نفر از مهاجران افغانی در عمل حسن همجواری و حق همسایگی را ادا کرده است و انتظار دارد مسئولان این کشور نیز با وحدت و همدلی اجازه رخنه و پیاده شدن نقشه‌های شوم بیگانگان برای ایجاد اختلاف میان دو کشور را ندهند.

گسترش روابط با ایران از اصول و اولویت‌های سیاست خارجی افغانستان است 

عبدالله عبدالله نیز در ادامه این دیدار در سخنانی با قدردانی از حمایت‌ها و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان، گسترش روابط با کشور دوست و برادر ایران را از اصول و اولویت‌های سیاست خارجی کشورش برشمرد.

وی با ارائه گزارشی از آخرین تحولات روند صلح افغانستان ابراز داشت: استقرار صلح و امنیت پایدار در این کشور نقش موثری در حفظ امنیت و ثبات در منطقه دارد.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند صلح در افغانستان را مایه دلگرمی دولت و ملت افغانستان دانست و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد ثبات و آرامش منطقه‌ای به ویژه در افغانستان ایفاء کرده است.