عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با اشاره به پیشنهاد استعفای روحانی از سوی اصلاح‌طلبان گفت: اگر در این شرایط مجلس، رئیس‌جمهور را استیضاح می‌کرد باعث می‌شد که هزینه کنار رفتن روحانی از دوش اصلاح‌طلب‌ها بی‌افتد.

ناپایداری پایدارها در استیضاح روحانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قاسم روانبخش با اشاره به طرح استیضاح رئیس‌جمهور در مجلس گفت: اگرچه استیضاح در شرایط کنونی به مصلحت نیست و خبرها حاکی از این است که از دستور مجلس خارج شده، امّا ورود به استیضاح نیاز به وحدت و هماهنگی دارد. اینکه جبهه اصولگرایی خودش دچار تشتت آرا باشد و عده‌ای موافق و عد‌ه‌ای مخالف استیضاح باشند، نه‌تنها بحث استیضاح را به سرانجامی نمی‌رساند بلکه روحانی را نسبت به بحث استیضاح بی‌تفاوت می‌کند و او را خوشحال می‌کند، چرا که می‌بیند جریانی که می‌تواند او را برکنار کند دچار تشتت است.

وی ادامه داد: اگر بنا بر این بود که بحث استیضاح مطرح شود، ابتدا باید عقلای قوم می‌نشستند و بحث و بررسی می‌کردند و بعد اگر به جمع‌بندی می‌رسیدند، اقدام به استیضاح می‌کردند. امّا به این شکل که ناپخته شروع شد و عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق آن بودند، باعث می‌شود روحانی خیالش از استیضاح در این چند وقت راحت باشد و شمشمیر استیضاح را بالای سر خودش نبیند.

عضو مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره تأثیرگذار بودن استیضاح روحانی گفت: آقای روحانی به فکر این است که در این واپسین روزها، به‌عنوان یک شخصیت قهرمان دولتش را پایان دهد. اینکه ذلیلانه و بدون هیچ دستاوردی دولتش به پایان برسد، برای خود و جریان فکری‌اش بد است، بنابراین او تلاش می‌کند که تبدیل به قهرمان شود.

روانبخش ادامه داد: طرح صلح که از سوی روحانی مطرح شد، ناشی از عدم فهم تاریخ نیست، بلکه او هدف دیگری داشت؛ رئیس‌جمهور می‌خواست پازل اصلاح‌طلب‌ها را کامل کند. آن‌ها موضوع استعفای روحانی را مطرح کرده بودند و روحانی هم برای این کار،‌ نیازمند بهانه بود. بهانه هم این بود که بگوید اوضاع اقتصادی قابل کنترل نیست و من نمی‌توانم ادامه بدهم و تنها راه این است که با آمریکا صلح کنیم.

وی افزود: واضح است که با تجربه‌ای که از تعامل با آمریکایی‌های داریم نظام اجازه صلح با آمریکا را نمی‌دهد. بنابراین روحانی به این بهانه می‌توانست استعفا کند. حالا اگر در این شرایط مجلس، رئیس‌جمهور را استیضاح می‌کرد باعث می‌شد که هزینه کنار رفتن روحانی از دوش اصلاح‌طلب‌ها بیافتد و روحانی قهرمان می‌شد و می‌گفتند ما می‌خواستیم با صلح، مسئله را حل کنیم که اجازه ندادند.

دبیر سیاسی هفته نامه پرتو با بیان اینکه با کنار رفتن روحانی، مشکلات حل نمی‌شود، گفت: اینگونه نیست که با عزل روحانی، همه مشکلات حل بشود و اوضاع به دو سال پیش برگردد و مثلاً دلار به زیر ده تومان برسد. این در حالی است که مردم انتظار دارند وقتی رئیس‌جمهور کنار گذاشته شد اوضاع به شرایط قبل برگردد، ولی وقتی این اتفاق رخ ندهد، اینطور تبلیغ می‌شود که مقصر روحانی نبوده، چرا که اکنون که دیگر روحانی در رأس نیست، پس چرا مشکلات حل نمی‌شود؟

روانبخش افزود: این در حالی است که روحانی زیرساخت‌ها را از بین برده و مسیر را هم مین‌گذاری کرده است و اگر وسط کار، برکنار شود، مسئولیت وضعیت کنونی به گردن او نمی‌افتد و این هزینه را دولت بعد و نظام باید پرداخت کنند، امّا اگر  روحانی بماند، خودش باید این هزینه را پرداخت کند و از طرفی، توان معجزه هم ندارد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه آمریکایی‌ها پیشنهاد صلح روحانی را هم نخواهند پذیرفت، اظهار داشت: آن‌ها می‌دانند که دولت روحانی در حالت ضعف قرار دارد، مگر اینکه به آن‌ها تعهد بدهد که هرچه دیکته کردند قبول کند. بنابراین استیضاح نه‌تنها کمکی به حل معضلات نمی‌کند بلکه موجب التهابات جدید در جامعه هم می‌شود.