یک کارشناس اقتصادی حامی دولت تصریح کرد متأسفانه کسانی به جای اهتمام به حمایت از تولید داخلی، به انتخابات آمریکا و پیروزی بایدن امید بسته‌اند، در حالی که او هم دنبال امتیاز گرفتن است نه امتیاز دادن به ما.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسین راغفر در گفت‌وگو با فرارو اظهار داشت: هرچند زمینه‌سازی در فضای مجازی به گونه‌ای شکل گرفته که اگر آقای بایدن انتخاب شود، احتمالاً گشایشی در برجام حاصل خواهد شد. اما این به نظر من یک توهم است و خیلی زود ممکن است یک خوش‌بینی گذرا و سریعی به وجود بیاید اما اینها موقتی و کوتاه خواهد بود.

وی اضافه کرد: این که عده‌ای خوش‌بین باشند گشایشی در فروش نفت حاصل می‌شود در عمل تعمیق وابستگی ما به منابع نفتی است. متأسفانه ما تاکنون نشان دادیم تهدیدی که در مقابل کشور قرار گرفت را نمی‌توانیم به فرصت تبدیل کنیم و اقتصاد کشور را به سمت تولید و بخش‌های داخلی و کار معطوف کنیم؛ بنابراین به نظر می‌رسد با انتخاب بایدن یا ترامپ اتفاق خاصی نخواهد افتاد. منتها دموکرات‌ها رفتار هوشمندانه‌تری در قبال ایران دارند. ولی هر دو آنها، چون حافظ منافع اسرائیل هستند نمی‌شود انتظار تغییر داشت.

راغفر که در گذشته از حامیان برجام بود، خاطرنشان کرد: بایدن هم از بازگشت به برجام، بازنگری در برجام را انتظار دارد. به نحوی که امتیازات بیشتری بگیرند نه برای اینکه امتیازی به ما بدهند. در همین راستا هم آقای ترامپ و بایدن اتفاق نظر دارند. اما اینکه نتیجه چه باشد و چگونه به آن تحقق ببخشند مسئله فرق می‌کند، اما به نظر من برای ایران اتفاقی نخواهد افتاد. تصور نمی‌کنم یک برجام جدید، منافع ما را و بیش از هر چیزی توجه به تولید را در داخل کشور تقویت کند.

وی عنوان کرد: نتیجه انتخابات آمریکا چه بایدن یا ترامپ اصلا بر نرخ دلار تأثیری ندارد. چون تعیین نرخ دلار دست داخلی‌هاست. خود این‌ها افزایش قیمت می‌دهند. علت هم این است، چون تعهدات جدید می‌پذیرند هزینه‌های عمومی را به شدت افزایش می‌دهند، برای تأمین این هزینه‌ها ناگزیر هستند، قیمت دلار را افزایش بدهند یکی از اتفاقاتی که شاهد آن هستیم وعده‌های افزایش درآمد بازنشستگان یا معلمان است که جنبه تبلیغاتی برای انتخابات دارد، اما هزینه‌های این کار به عهده مردم است. آن هم نه از طریق اخذ مالیات که از برندگان این اقتصاد آشفته گرفته شود بلکه از طریق اعمال هزینه از جیب عموم مردم به ویژه طبقات متوسط و فقیر جامعه.

راغفر در ادامه تأکید کرد: تازه اگر ایده‌آل این باشد که روی همین نقطه توقف کنیم این وضعیت هم با دوام نیست و قطعاً باید انتظار پیامدهای اجتماعی و سیاسی داشته باشیم که شاهد بخشی از پیامدهای به ویژه اجتماعی آن هستیم. در حوزه سیاسی هم پیامدهایش به زودی خود را نشان خواهد داد. همین وضعیت اصلاً قابل دوام و اجرا نیست چه برسد به اینکه وضع از این بدتر بشود.

این کارشناس افزود: آنچه که دارد اتفاق می‌افتد این است که همه هزینه‌هایی که امروز می‌شود موجب کسری بودجه شدید دولت می‌شود و میراثی است که به دولت بعدی می‌رسد. دولتی که ده ماه دیگه سر کار می‌آید در عمل با گودال‌ها و دره‌های عمیق بدهی‌هایی مواجه می‌شود که این دولت به ارث گذاشته همین هم سبب می‌شود تا دست و پای دولت بعدی برای اتخاذ تصمیمات درست بسته شود و آن‌ها هم در همین مسیر هدایت شوند. مگر این که عزم بسیار قوی و جدی برای تغییر این جهت‌گیری‌ها ایجاد شود.