این هفته نشست خبری هفتگی سخنگوی بیشتر در حوزه اقتصادی بود از نوید برای پایین آمدن قیمت سر به فلک کشیده مرغ تا کمک هزینه معیشتی برای خانواده ها از مهمترین محورهای این نشست بود.

نشست خبری سخنگوی دولت؛ ربیعی نوید ارزانی قیمت مرغ را داد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در این نشست که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می شود، علی ربیعی به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ می‌دهد.

مهمترین عناوین اظهارات سخنگوی دولت

*از روز یکشنبه 320 تن مرغ گرم و یخ زده با قیمت های 18500  تومان وارد بازار کردند، با توزیع گسترده ای که شروع شده  قطعا به قیمت مصوب 20400 تومان می رسیم

*برای یک خانواده 4 نفره ماهیانه 400 هزار تومان تا پایان سال در نظر گرفته شد

*کاستن از بودجه جاری و هزینه‌های دولت و همچنین کاستن از رابطه بودجه جاری با نفت از مهمترین اهداف و رویکردهای دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ است

* صدای خرد شدن دیوار تحریم و سیاست فشار حداکثری در سراسر دنیا هم به خوبی شنیده شده است.

*علت فروریختن دیوار تحریم، مقاومت و ایستادگی مردم ما در برابر قلدری و همینطور بخاطر منطق ضعیف، غیرانسانی و زورگویانه آن برای جامعه بین المللی بود نه جابه جایی دولت ها در آمریکا.

مشروح اظهارات سخنگوی دولت در نشست خبری

سخنگوی دولت تصویب ۱۲ تبصره از لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در جلسات هیات دولت خبر داد و گفت: کاستن از بودجه جاری و هزینه‌های دولت و همچنین کاستن از رابطه بودجه جاری با نفت از مهمترین اهداف و رویکردهای دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ است.

 «علی ربیعی» امروز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به روند تنظیم لایحه بودجه ۹۹ کل کشور در جلسات صبح و عصر هیات دولت گفت: دولت نه تنها حدود ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی را در سال‌های اخیر نداشت، بلکه درآمد پیش بینی شده ۵۰ میلیارد دلار را هم نداشت، با این وصف با وجود فشارهای اقتصادی و تحریم‌های آمریکا و کاهش درآمدهای ارزی خود طوری که حتی انتقال پول هم از محل صادرات غیرنفتی با مشکل روبرو می شد به نحوی بودجه ریزی شد تا در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ ما دچار عدم تعادل نشدیم.

 وی افزود: حتی فشاری به بانک مرکزی وارد نشد و بانک مرکزی استقلال خود را حفظ کرد و دولت تلاش کرد پول پرفشار هم وارد بازار نشود و این از افتخارات ما در این سه سال بود.

 سخنگوی دولت با اشاره به تصویب ۱۲ تبصره از لایحه بودجه در جلسات هیات دولت اظهار کرد: از مهمترین اهداف بودجه ۱۴۰۰ کاستن از بودجه جاری و هزینه های دولت و دوم کاستن از رابطه بودجه جاری با نفت است که در بودجه دنبال شده است.

ربیعی درون‌زا شدن درآمدهای اداره کشور، تقویت بخش غیردولتی در اقتصاد، توجه خاص به مقابله با فقر مطلق، دنبال کردن حمایت‌های معیشتی، گسترش اشتغال خرد، کوچک و متوسط، پیگیری طرح تامین این مسکن ملی در قالب برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی، مولد کردن دارایی‌های دولت و توجه به بهره‌وری را از اهداف و رویکردهای بودجه ۹۹ کل کشور عنوان کرد.

به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری عدالت منطقه‌ای، اتمام پروژه‌های نیمه تمام، توجه به محیط زیست و گسترش صادرات غیرنفتی، توجه به فناوری های نو و شرکت های دانش بنیان و توسعه برنامه‌هایی برای حفظ سلامت مردم از دیگر اهداف بودجه ۹۹ کل کشور به شمار می‌روند.

اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان به اتمام پروژه های نیمه تمام گازرسانی/ ایمن سازی۱۰۰ هزار کلاس درس

وی با تشریح مصوباتی که دولت در جلسات چند روز اخیر داشته گفت: ۱۵ هزار میلیارد ریال از منابع شرکت‌های دولتی تابع وزارت نفت برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام گازرسانی به روستاها مصوب شد.

ربیعی اضافه کرد: همچنین سهم سازمان نوسازی و تجهیز مدارس از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافت و امیدوار هستیم با تمهیداتی که در سال ۹۹ شده، از محل بودجه وزارت نفت و درآمدهای نفت در حوزه گاز، مدارسی که فاقد سامانه گرمایشی هستند را بتوانیم پوشش بدهیم و یکصد هزار کلاس درس مدرسه با این وصف ایمن خواهند شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اجازه برای تامین اعتبار عملیات طرح‌های بازآفرینی شهری که برای بودجه ۱۴۰۰ درنظر گرفته شده است، افزود: از دیگر موارد بحث شده، موضوع بافت‌های فرسوده در کنار طرح اقدام ملی تامین مسکن بود و در این زمینه وزارت راه و شهرسازی مکلف شد که زمین رایگان برای توسعه مراکز بهداشتی، مدرسه و نیروی انتظامی در مکان‌هایی که نیاز به تامین امنیت اجتماعی دارد، قرار دهد.

وی ادامه داد: همچنین در بودجه ترتیبی داده شده تا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بتوانند برای بهسازی حاشیه شهرها و تامین زیرساخت‌ها و خدمات عمومی در این مناطق فعالیت عملیاتی داشته باشند و برای این امر مکلف شدند.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری موضوع فاضلاب و شبکه آب روستایی را از دیگر محورهایی عنوان کرد که در جلسات هیات دولت مورد بررسی قرار گرفته و گفت: امروزه خوشبختانه حدود ۸۰ درصد روستاها از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند و آب آشامیدنی ۲۰ درصد باقی مانده روستاها با تانکر تامین می‌شود که در بودجه ۱۴۰۰ طرح‌های تامین آب آشامیدنی برای همه روستاها دنبال شده است.

این خبر کامل می شود