در این مطلب تلاش داریم تا شما را با پروسه‎ی اخذ ویزای تحصیلی کانادا آشنا کنیم.

چگونه برای دریافت ویزا جهت تحصیل در کانادا اقدام کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شاید بتوان به سادگی گفت که هر کدام از ما حداقل یک نفر را می‎شناسد که در کانادا زندگی می‎کند. این افراد ممکن است از طریق مهاجرت تحصیلی، سرمایه گذاری، کاری و یا طرق دیگر به کانادا رفته باشند. دلیل این امر شاید آن باشد که کانادا محیطی آرام و امن برای مهاجران از کشورهای دیگر است. کشوری بزرگ با فرهنگ های متعدد که هر فردی با هر نوع سبک زندگی، می‌‎تواند شهر ایده‌‎آل خود را در آن بیابد. مهاجرت گسترده‎ی ایرانیان به کانادا در سال‎های اخیر به مهاجران ایرانی این امکان را می‎دهد که اگر احساس تنهایی، یا به قول ما ایرانی‎ها “غربت” به آن ها دست داد، به راحتی بتوانند جمعی ایرانی که در آن احساس راحتی می‎کنند بیایند. البته تعداد زیاد ایرانیان در کانادا نباید این شبهه را بوجود بیاورد که مهاجرت به کانادا کار آسانی است و به راحتی می‎توان ویزای کانادا را اخذ کرد. برای اخذ ویزای دانشجویی کانادا نیز مانند هر کار دیگری باید به متخصصان آن مراجعه کرد. مشاورین و متخصصان ما در این پروسه‎ی پیچیده در کنار شما هستند تا ضمن راهنمایی شما برای اتخاذ بهترین تصمیم، شما را در به انجام رساندن آن نیز همراهی کنند. در این مطلب تلاش داریم تا شما را با پروسه‎ی اخذ ویزای تحصیلی کانادا آشنا کنیم.

مجوز تحصیل (Study Permit) چیست؟

برای تحصیل در کانادا، شما باید یک مجوز تحصیل (Study Permit) داشته باشید. مجوز تحصیل به دانشجویان یا دانش آموزان غیر کانادایی، اجازه‎‎‎ی تحصیل در کانادا را می‎دهد.اما این مجوز به معنای ویزای تحصیلی کانادا نیست و با آن نمی‎توانید وارد کانادا شوید، بلکه باید همراه با آن یک ویزای ویزیتور هم داشته باشید. نگران نباشید، نیازی نیست برای ویزای ویزیتور به صورت جداگانه اقدام کنید. به طور اتوماتیک همزمان با مجوز تحصیل، ویزای ویزیتور هم صادر خواهد شد.

طول مدت ویزای تحصیلی کانادا

مدت این مجوز تحصیل، به اندازه‎ی طول مدت تحصیل شما بعلاوه 90 روز است. این 90 روز به شما فرصت می‌‎دهد که کانادا را ترک کنید یا برای تمدید اقامت خود اقدام نمایید.

  • اگر دانشگاه یا مدرسه‎ی شما به شما پذیرش مشروط داده و شما باید قبل از ورود به دوره‎ی اصلی، دوره‎ی دیگری را بگذرانید، مجوز تحصیل شما به اندازه‎ی طول مدت آن دوره ها بعلاوه‎ی یک سال است. زمانی که دوره‎ی اصلی شما شروع شدِ، می‎توانید برای تمدید اقامت خود اقدام نمایید.
  • اگر تحصیل شما تا پایان مدت مجوز تحصیلتان تمام نشد، باید برای تمدید اقامت خود اقدام کنید. در غیر این صورت، باید تحصیل را متوقف کرده و کانادا را ترک کنید.
  • اگر تحصیل شما زودتر به اتمام برسانید، مجوز شما دیگر تا 90 روز پس از تکمیل تحصیلتان معتبر نیست و تاریخی که در مجوز تحصیل ذکر شده اهمیتی ندارد. در این مورد باید مدرکی ارائه کنید از تاریخ اخذ مدرکتان و یا نامه‎ای که در آن دانشگاه تاریخ فارغ‌التحصیلی‌‎تان را به شما اطلاع داده است.
  • در زمان تحصیل در کانادا می‎توانید به ایران یا کشور های دیگر سفر کنید. اما در هنگام بازگشت به کانادا باید مدرکی نشان دهید که شما در دانشگاه یا مدرسه ثبت نام کرده‎اید و همچنان مشغول به تحصیل هستید. همچنین ویزای ویزیت شما نیز باید معتبر باشد.
  • برای تمدید اقامت، باید 30 روز قبل از پایان مهلت اقامت اقدام شود. واضح است که پاسپورت نباید در این مدت منقضی شود و نمی‎توان اقامت را بیشتر از تاریخ اعتبار پاسپورت تمدید کرد.

 

45

شرایط دریافت ویزای تحصیلی کانادا

نکته‎ی قابل توجه در این بخش این است که در بررسی مدارک جهت اخذ ویزا برای هر کشور و هر نوع ویزایی، هر شخص به صورت مجزا بررسی می‎شود. یعنی دو شخص با شرایط مشابه ممکن است نتایج متفاوتی در اپلیکیشن ویزای خود دریافت کنند. در واقع نظر شخصی فردی که پرونده‎ی ویزای شما را بررسی می‎کند می‎تواند تاثیر بسیار زیادی بر نتیجه‎ی ویزای شما داشته باشد. قدم اول در اقدام برای ویزای دانشجویی کانادا داشتن پذیرش از یک موسسه‌‎ی آموزشی معتبر است. از مهم‎ترین شرایط دیگر، تمکن مالی است که در ادامه به تفصیل به آن می‎پردازیم. در زیر به شرایط کلی برای دریافت ویزای دانشجویی کانادا برای هرمقطع می‎پردازیم:

دریافت ویزای تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی

یکی از نکاتی که برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا در هر مقطعی باید به آن توجه داشته باشید، بازه‎ی سنی مناسب است. سن شما ممکن است برای دانشگاه اهمیت چندانی نداشته باشد و شما موفق به دریافت پذیرش از دانشگاه بشوید، اما برای رد شدن از غول مرحله‎ی آخر که اخد ویزای تحصیلی است، سن شما از عوامل تاثیرگذار است. نمی‎توان بازه‎ی دقیقی از سن مناسب برای دریافت ویزا تعیین کرد، اما باید برای شروع هر مقطع در سن منطقی‎ای باشید. مثلا برای مقطع کارشناسی می‎توانید بازه‎ی سنی 18 تا 24 سال را در نظر گرفت. ضمن اینکه باید مدرک دیپلم خود را در ایران گرفته باشید.

دریافت ویزای تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

علاوه بر شرایطی که در بالا ذکر شد، برای این مقطع ممکن است برای برخی رشته‌های خاص به تجربه‌ی کاری نیز نیاز پیدا کنید.

دریافت ویزای تحصیلی کانادا در مقطع دکترا

شرایط ویزای تحصیلی برای ورود به مقطع دکترا با دیگر مقاطع اندکی متفاوت است. برای مثال داشتن مقاله‎ی تحقیقاتی بسیار تعیین کننده است.

هزینه‌ی دریافت ویزای تحصیلی کانادا

هزینه‌ی دریافت مجوز تحصیلی کانادا در حال حاضر 150 دلار است. البته می‌توانید در وب‌سایت CIC.CA، نرخ روز آن را مشاهده کنید. این مبلغ، هزینه‎ای است که برای سابمیت کردن پرونده باید پرداخت شود و توسط دولت کانادا تعیین می‎شود.

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

برای درخواست مجوز تحصیل به مدارک زیر نیاز دارید:

  • نامه‎ی پذیرش از دانشگاه یا مدرسه‎ی معتبر در کانادا
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک معتبری که نشان دهد توانایی مالی تامین هزینه‎های خود در مدت زمان تحصیل در کانادا را دارید.
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان

البته این موارد، مدارک ضروری هستند و بسته به شرایط هر فرد، مدارک بسیار دیگری جهت تکمیل پرونده و بالاتر بردن شانس دریافت مجوز تحصیل مورد نیاز است، از جمله ترجمه مدارک تحصیلی یا در صورت لزوم مدارک کاری . در واقع با مدارکی که به سفارت ارائه می‎شود، آفیسری که پرونده‎ی شما را چک می‎کند باید قانع شود که هدف واقعی شما از سفر، تحصیل در کانادا است. فراموش نکنید که پس از سابمیت شدن پرونده، باید برای انجام بایومتریک به یکی از کشورهای همسایه سفر کنید.

انگیزه نامه

می‎توان گفت یکی از مهم‎ترین و موثرترین مدارک در پرونده‎ی شما است. انگیزه نامه‎ی شما به مثابه یک مصاحبه‎ی کاری است که در آن باید کارفرما را مجاب کنید که شما گزینه‎ی مناسبی برای آن شغل هستید. حتی اگر همه‎ی مدارک شما کامل و بی ‎نقص باشد، اما انگیزه نامه‎ی خوبی ننوشته باشید، احتمال رد ویزای شما بسیار زیاد است. چرا که از نظر آفیسر ها، همه‎ی افرادی که برای انواع ویزا اقدام می‎کنند قصد پناهنده شدن دارند مگر اینکه بتوانند خلاف آن را ثابت کنند!! انگیزه نامه نیز برای هر شخص با توجه به شرایط منحصر به فردش، متفاوت است. برای مثال ممکن است برای شخصی مناسب باشد که اعلام کند پس از تحصیل قصد دارد برای اجازه‎ی کار اقدام کند و برای شخص دیگری مناسب‎تر باشد که اعلام کند قصد دارد پس از پایان تحصیل به ایران بازگردد. برای اینکه بدانید چه مواردی و به چه نحوی باید در انگیزه نامه ذکر شوند، از کمک متخصصان ما بهره بگیرید.

مدرک زبان

مدرک زبان جزو مدارکی است که در زمان درخواست پذیرش از دانشگاه به آن نیاز خواهید داشت. این مدرک می‎تواند نتیجه‎ی یکی از آزمون‎های معتبر زبان مانند ایلتس، تافل، دولینگو و … که باشد که برای دانشگاه و سفارت قابل قبول است. برای اخذ پذیرش و ویزا شما باید حداقل نمره‎ی مورد نیاز دانشگاه را در یکی از این آزمون ها کسب کرده باشید. البته برای بسیاری افراد بسیار راحت‎تر است که بدون آزمون زبان مهاجرت کنند. اما متاسفانه در مورد مهاجرت تحصیلی به کانادا این امکان برای شما وجود ندارد. مگر اینکه برای مقاطعی پایین‎تر از سال 11 اقدام کنید. در این صورت توسط مدرسه‎ی مورد نظر از شما آزمون تعیین سطح گرفته می‎شود تا بر اساس سطح شما دوره‎های مناسب آموزش زبان انگلیسی برای شما در نظر گرفته شود.

655

افراد زیر سن قانونی

سن قانونی که افراد پس از آن بزرگسال محسوب می‎شوند در استان‎های مختلف کانادا متفاوت است. این سن در برخی از استان ها 18 و برخی دیگر 19 سال است. با این حساب، افراد با سن کمتر از 17 سال، برای مهاجرت تحصیلی به کانادا باید یک سرپرست داشته باشند. این سرپرست می‎تواند یکی از والدین، قیم قانونی و یا سرپرستی (Custodian) در داخل خود کانادا باشد. سرپرست (Custodian) یک شهروند کانادا یا فردی که اقامت دائم کانادا را دارد است، که مسئولیت مراقبت از فرد زیر 17 سال را در زمان اقامتش در کانادا بر عهده می‎گیرد. برای درخواست سرپرست، باید فرم مخصوصی همراه با اپلیکیشن درخواست مجوز تحصیل تکمیل و ارسال شود.افراد 17 سال و بالاتر که هنوز زیر سن قانونی هستند اجباری برای تعیین سرپرست ندارند. آن دسته از این افراد که برای سال 10 یا پایین تر از آن اقدام می‎کنند، نیازی به ارائه‎ی مدرک زبان ندارند و می‎توانند در دوره‎های زبانی که خود مدرسه برگزار می‎کند شرکت کرده و سپس وارد دوره‎‎ی اصلی شوند.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا

از آنجایی که اپلای کردن یک پروسه‎ی قانونی است، روند بررسی اپلیکیشین‎ها مقداری زمان می‎برد. به طور متوسط دریافت پاسخ اپلیکیشن شما برای مجوز تحصیل در کانادا ممکن است بین یک ماه تا 45 روز زمان ببرد. البته این زمان در بدترین حالت ممکن است تا 3 ماه هم به طول بینجامد. به خاطر داشته باشید که این مدت از زمانی که شما بایومتریک را انجام داده باشید محاسبه می‎شود نه از زمان سابمیت اپلیکیشن. در واقع تا قبل از انجام بایومتریک، پرونده‎ی شما تحت بررسی قرار نمی‎گیرد.

دلایل رایج برای رد شدن درخواست مجوز تحصیل در کانادا

  • اگر برای آفیسر پرونده محرز شود که متقاضی شرایط مالی مناسب برای تحصیل در کانادا را ندارد.
  • اگر متقاضی همه‎ی شرایط لازم برای شرکت در دوره‎ی مورد نظرش را نداشته باشد (حتی اگر موفق به دریافت پذیرش برای آن دوره شده باشد).
  • سابقه‎ی سفرهای پیشین دقیق نباشد.
  • اگر متقاضی یک پناهنده‎ی بالقوه باشد.
  • اگر دوره‎ای که انتخاب کرده‎اید با سابقه‎ی تحصیلی شما مرتبط نباشد.
  • مدارک نادرست باشند یا دقیق نباشند.
  • فرم‎ها بطور مناسب تکمیل نشده باشند.

هرکدام از موارد فوق به تنهایی می‎توانند منجر به رد شدن درخواست شما شوند. اگر یک بار ویزای شما رد شود، شانس شما برای دریافت مجوز تحصیل در مرتبه‎ی دوم کاهش خواهد یافت. پس برای سابمیت کردن اپلیکیشن خود، حتما کار را به یک موسسه‎ی قابل اعتماد بسپارید.

پس از فارغالتحصیلی

پس از پایان یافتن تحصیلاتتان در کانادا، می‎توانید برای اقامت دائم اقدام نمایید. دسته بندی‎های متفاوتی برای این ویزا وجود دارد که برخی از آن‎ها نیازمند سابقه‎ی کار در کانادا هستند. اگر می‎خواهید پس از فارغ‎التحصیلی در کانادا کار کنید، باید برای “ویزای کار فارغ‎التحصیلی” اقدام نمایید. برای این کار 180 روز پس از دریافت نمرات نهاییتان فرصت دارید. برای اقدام برای ویزای کار فارغ‎التحصیلی نیازی نیست حتما در کانادا باشید.

نکات پایانی جهت دریافت ویزای تحصیلی کانادا برای ایرانیان

  • مواردی که در بالا عنوان شد، بصورت کلی و برای متقاضیان عام تحصیل در کانادا از تمام کشورها است. با توجه به شرایط کشور ما، برخی از این موارد در مقاطع زمانی مختلف دستخوش تغییرات شده و یا نیازمند جزئیات بیشتری هستند.
  • تهیه‎ی برخی از مدارک مانند مدارک تحصیلی، مدارک مالی و انگیزه نامه جزئیات بسیار با اهمیت و تعیین کننده‎ای دارند که باید حتما به متخصصین امر مهاجرت تحصیلی به کانادا سپرده شوند.
  • شاید شما طبق شنیده‎ها و مطالعات خودتان تصور کنید شرایط مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارید، یا برعکس آن، واجد شرایط مهاجرت تحصیلی به کانادا نیستید. ممکن است در هر دو مورد در اشتباه باشید! با مراجعه به مراکز مشاوره و اعزام دانشجو از صحت تصور خود مطمئن شوید.
  • اگر با دوستان یا آشنایانی که در کانادا اقامت دارند مشورت می‌‎کنید، توجه کنید که آن‎ها تجربه‎ی شخصی خود را با شما در میان می‎گذارند. شرایط هر فرد منحصر به فرد است و ممکن است پروسه‎ی کاملا متفاوتی را پیش رو داشته باشد.
  • با سپردن صفر تا صد پروسه‎ی اپلای کردن برای دانشگاه و درخواست مجوز تحصیل به موسسات متخصص در این کار، در وقت و هزینه‎ی خود صرفه‎جویی می‎کنید. هزینه های مالی و زمانی که در صورت رد شدن درخواست پذیرش و یا مجوز تحصیل به شما تحمیل خواهد شد بسیار زیاد و بعضا جبران ناپذیر هستند.

مشاوره جهت اخذ ویزای تحصیلی کانادا

در مسیر مهاجرت تحصیلی به کانادا مهم‎ترین و سخت‎ترین مرحله، مرحله‎ی اخذ ویزا است. بنابراین حتی اگر از یکی از دانشگاه‎ها و موسسات معتبر کانادا پذیرش گرفته‎اید، حتما برای شروع پروسه‎ی ویزا از متخصصان این امر مشاوره بگیرید. نکته‎ی مهمی که باید حتما در نظر یگیرید این است که اگر یک بار ویزای شما رد شود، ریسک رد شدن ویزا در اقدام دوم شما به شدت بالا می‎رود. بنابراین ریسک نکنید و به تجربه‎ی ما در این زمینه اطمینان کنید. اگر هنوز برای پذیرش اقدام نکرده‎اید، مشاوران ما به شما کمک می‎کنند تا شانس موفقیت در این راه را بدانید، با گزینه‎های خود آشنا شوید و ریسک های پیش رو را در نظر داشته باشید. اگر پذیرش دانشگاه را دریافت کرده‎اید، برای مرحله‎ی ویزا ریزترین مدارکی که باید ارائه بدهید و نحوه‎ی ارائه‎ی مدارک برای شما توضیح داده خواهد شد. مسئول پرونده‎ی شما در تمامی مراحل این پروسه‎ی حساس در کنار شما خواهد بود. از ترجمه‎ی مدارک گرفته تا تنظیم آن‎ها، نگارش انگیزه نامه به موثرترین و مناسب‎ترین شکل، تکمیل فرم‎ها و تعیین وقت برای بایومتریک و حتی پرداخت هزینه‎ی سفارت را می‎توانید به گروه آریا بسپارید. در واقع تنها کاری که شما باید انجام دهید ارائه‎ی مدارکی است که مسئول پرونده از شما می‎خواهد و بقیه‎ی کار را به ما بسپارید.