فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ساز و کار جریان اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه داد.

اظهارات صوفی درباره گزینه‌های احتمالی اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات با اشاره به لیست مطرح شده توسط حزب کارگزاران برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: مهم این است که برای انتخابات ریاست جمهوری نباید لیست ارائه داد، بلکه باید یک نفر را معرفی کرد.

او ادامه داد: در لیست حزب کارگزاران اسامی تمامی نامزدهایی که ممکن است در آینده مطرح شود گنجانده شده است، ولی هنوز اقدامی جدی در این زمینه انجام نشده که ما بخواهیم در این باره اظهار نظر کنیم؛ همانطور که گفتم این لیست صرفا از اسامی احتمالی و گمانه زنی‌ها پر شده و از نظر سیاسی ارزش خاصی ندارد، کما اینکه ارائه لیست نباید توسط یک حزب انجام شود و بسیاری از این افراد نه تنها نسبتی با کارگزاران نداشته؛ بلکه حتی متعلق به جریان اصلاحات هم نیستند، بنابراین معتقدم که این لیست اصلا قابل اعتنا نیست.

صوفی درباره اسامی مطرح شده به عنوان گزینه‌های انتخاباتی جریان اصلاحات به خصوص علی لاریجانی، بیان کرد: هیچ کدام از این اسامی به طور جدی مطرح نبوده و در ابتدا باید دید که کدام یک از این افراد با معیارها و راهبردهای انتخاباتی اصلاحات همخوانی دارد، با توجه به اینکه جریان اصلاحات تاکنون یک نهاد اجماع ساز نداشته نمی‌توان در این باره صحبت کرد.

وزیر تعاون دولت اصلاحات  درباره سکوت فعلی رئیس دولت اصلاحات و احتمال اظهار نظر انتخاباتی او در روزهای آتی هم، گفت: او به عنوان یک فردی که دارای یک کاریزما در بین مردم است می‌تواند اظهار نظر کند؛ اما به شخصه خودش پرهیز دارد از اینکه به عنوان یک لیدر وارد انتخابات شود و از سوی اصلاحات اقدامی را انجام دهد.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات اضافه کرد: رئیس دولت اصلاحات منتظر است که ساز و کار و نهایی اصلاحات مشخص شود تا در نهایت او هم ورود کرده و با مردم صحبت کند، روندی که تا الان هم به همین صورت ادامه داشته است؛ برای مثال وقتی در انتخابات شورای شهر اصلاحات لیستی را ارائه داد، رئیس دولت اصلاحات در این باره صحبتی نکرد و یا در سال ۹۴ که اصلاحات لیستی را برای انتخابات مجلس ارائه کرد او در این زمینه دخالتی نکرد، بلکه خود اصلاحات تحت عنوان شورای عالی سیاست‌گذاری کمیته‌هایی را تشکیل و ساز و کاری را فراهم کرد تا در مجموع از بین نامزدهای موجود عده‌ای شناسایی شده و لیست بسته شد.

او ادامه داد: در آن زمان رئیس دولت اصلاحات هم  به عنوان حامی آن لیست به میدان آمد و به مردم توصیه کرد که از آن لیست حمایت کنند؛ اما  اینکه به صورت تشکیلاتی بخواهد وارد انتخابات شود، تا به حال اتفاق نیفتاده است.

صوفی درباره تشکیل نهاد اجماع ساز اصلاحات هم گفت: در ابتدا باید دید که یک نهاد اجماع ساز برای جریان اصلاحات باید چه ویژگی‌ها و چه ترکیبی داشته باشد و آیا همین شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان با همین ترکیب پاسخگو خواهد بود و یا باید در ترکیب آن تجدید نظر کرد؟ البته هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

فعال اصلاح طلب در باره این فرضیه که ممکن است شورای هماهنگی جایگزین شورای عالی شود هم گفت: این حرف غلط است، زیرا شورای هماهنگی پیش از این هم وجود داشت، اما با این حال شورای عالی تشکیل شد، بنابراین جایگزینی صورت نخواهد گرفت و آن نهاد اجماع ساز با ساز و کار شورای عالی جان خواهد گرفت؛ شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم یک نهاد مستقل برای انتخابات است؛ باتوجه به اینکه در حال حاضر شورای عالی سیاست‌گذاری بعد از انتخابات ۹۸ دوباره شکل نگرفته معلوم نیست ترکیب آن چه خواهد شد؛ بنابراین تمام اینها مسائلی هستند که باید درباره آن نشست و فکر کرد.

دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات افزود: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در چند دوره پیش در شکل شورای عالی سیاست‌گذاری کنار عده‌ای از شخصیت‌های حقیقی و با دستور العمل‌ها و آئین نامه‌هایی که نوشتند و خودشان تعیین کردند هیات رئیسه‌ای را مشخص کرده و با همان هیات رئیسه و کارگروه‌هایی که ذیل آن تشکیل شد در استان‌ها تشکیلاتی را به عنوان شورای عالی سیاست‌گذاری استان‌ها را تشکیل دادند و در شکل شورای هماهنگی عمل کردند.

وزیر تعاون دولت اصلاحات درباره این که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان؛ تشکیلاتی فرد محور است هم گفت: واقعیت این است که شورای عالی سیاست‌گذاری یک هیات رئیسه داشته که کارگروه‌هایی برای آن تعریف شده؛ نظیر اقدامی که در استان‌ها صورت گرفته است و آن‌ها تصمیم می‌گیرند؛ بنابراین در آنجا هیات رئیسه یک فرد نیست؛ بلکه ۹ نفر در آنجا حضور دارند و آن ۹ نفر به عنوان هیات رئیسه شورای عالی تصمیم می‌گیرند.