براساس گمانه‌زنی تحلیل‌گران و کارشناسان از بحران سیاسی واشنگتن پس از اعلام نتایج انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا که به ویژه در حمله اخیر هواداران ترامپ به کنگره نمود بیشتری یافت، این کشور همچنان با احتمال درگیری‌های داخلی روبرو خواهد بود.

احتمال جنگ داخلی در آمریکا وجود دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش نشریه لارازون اسپانیا، حوادث ۶ ژانویه و حمله وحشت‌ انگیز به کنگره آمریکا، حاکی از زخم عمیقی است که بر پیکره واشنگتن نقش بسته است. در حالی که تنها ۵ روز دیگر تا تحلیف بایدن در ۲۰ ژانویه باقی است، نیروهای امنیتی آمریکا در میان دلهره آشوب و درگیری از سوی طرفداران ترامپ، به حالت آماده باش درآمده اند.

«مایکل پازک» مدیر برنامه و تحقیقات موسسه آمریکایی بیاند کانفلیکت (Beyond Conflict) در گفت و گو با لارازون تصریح کرد: اگرچه ممکن است درگیری ها پس از خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید کاهش یابد، اما ساده لوحانه است اگر تصور کنیم تنها ورود یک رهبر جدید راه حل مسئله خواهد بود. زیرا هواداران ترامپ احتمالا آن زمان احساس ناکامی بیشتری خواهند کرد و چون دموکراسی کثرت گرایانه را مغایر با مدل مطلوب خود در کشور می بینند به دنبال ایجاد تنش های دیگری برآیند. در نتیجه، احتمال افزایش آشوب ها وجود دارد حتی اگر رئیس جمهوری مانند «جو بایدن» به دنبال شروع دوره جدید دوحزبی گرایی در این کشور باشد.  

پازک افزود: براساس تحلیل کارشناسان امر و تاریخ نگاران، با توجه به شورش ۶ ژانویه و پیشینه آن، مردم آمریکا همچنان باید در حالت هشدار حداکثری باشند؛ چرا که قبل از به قدرت رسیدن «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب آمریکا در ۲۰ ژانویه احتمال خشونت های دیگری وجود دارد. خشونت هایی که می‌تواند از سوی هواداران افراطی ترامپ به سوی رهبران دموکرات جریان یابد یا به سمت کسانی که آنها را مسئول برکناری ترامپ می دانند.

در هر حال، چنین آشوب اجتماعی ریشه دار می تواند به جنگ قدرت میان نژادپرستان سفیدپوست و ملی گراهای مسیحی در آمریکا منجر شود. جنگ قدرتی که در طول سالیان بسیار ریشه بسیاری از درگیریها در این کشور بوده است.

از سوی دیگر، «رافائل پانیالور» کارشناس حقوقی آمریکا پیشتر در مصاحبه با شبکه اسپانیایی سی ان ان گفته بود: مسئله واقعی آمریکا، دونالد ترامپ نیست؛ بلکه جریان استبدادی قدرت جامعه آمریکاست که کشور را به «جنگ داخلی» کشانده و دونالد ترامپ از آن بهره برداری کرده است. اینجا فقط مشکل ترامپ نیست بلکه این تفکری فراگیر و خط استبداد قدرت است که با ایجاد شکاف و قرار دادن دو گروه در مقابل هم زمینه درگیری و جنگ داخلی را فراهم می کند. این موضوع بیماری حادی است که ترامپ فقط نشانه های آن را آشکار کرده است.

در حالی که آمریکا پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ آبان ۲۰۲۰، روزهای سخت و دلهره آوری را درمیان درگیری های ناشی از شکاف عمیق در این کشور سپری می کرد، حامیان ترامپ در ۱۷دیماه با ادعای ایجاد تقلب در انتخابات، به ساختمان کنگره حمله کردند و در این حمله خشونت آمیز  ۶ نفر جان خود را از دست دادند.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان این کشور ترامپ را متهم به ایفای نقش در شورش های مرگبار هفته گذشته در حمله به کنگره و «تحریک به شورش» کرده و به استیضاح وی روی آورده اند. روند برکناری ترامپ حتی ممکن است بعد از خروج ترامپ از کاخ سفید نیز ادامه داشته باشد.

به دنبال تهدید طرفداران ترامپ برای حضور مجدد در واشنگتن در مراسم تحلیف بایدن، نیروهای امنیتی و پلیس فدرال از چندین روز قبل از مراسم تحلیف در واشنگتن مستقر شده‌اند