بنرهای مناسبتی و رشد فرهنگی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بنرهای مناسبتی چه در قالب بنر و چه به صورت استند و بیلبورد، در ترویج و حفظ آیین ها و مراسمات فرهنگی و مذهبی نقش پر رنگی در جامعه ایفا می کنند. بنرهای مناسبتی برخلاف بنرهای تبلیغاتی، بیشتر متن محور هستند و زیبایی نگارش این بنرها بر ادبیات روزمره مردم اثرگذار است.

بنرهای مناسبتی به منظور گرامی داشت یک روز، واقعه، شخص، موضوع و یا یک مفهوم در جامعه به نمایش گذاشته می شوند. بنر شهادت ائمه (ع)، بنر بزرگداشت روز معلم، بنر عفاف و حجاب و ...  از جمله بنرهای مناسبتی هستند. این بنرها در واقع نوعی تبلیغ هستند ولی نه تبلیغی که در پی سود و زیان اقتصادی باشد بلکه هدف تبلیغ ارزش ها و باورها می باشد. بنرهای مناسبتی بر رشد هویت انسانی و احساس تعلق اجتماعی و همچنین ایجاد احساس همدلی جمعی بر اقشار مختلف مردم تاثیر مثبت می گذارد.

نقش بنرهای مناسبتی این است که به عنوان جزئی از گرافیک محیطی، منظره شهر یا محیط فعالیت های اجتماعی را با توجه به شرایط مختلف اجتماعی و دینی و فرهنگی شکل می دهند.

 

تاثیر بنر مناسبت های مذهبی بر فرهنگ

خداوند جمیل است و زیبایی را در همه چیز دوست دارد و در اسلام هم به خلق زیبایی و آثار هنری ارج نهاده شده است. بنرهای مناسبت های مذهبی در ترویج زیبایی های مفهومی،کلامی و بصری دینی موثرند.

بنرهای مربوط به مناسبت های مذهبی همچون ولادت و شهادت ائمه (ع) همراه با احادیث و همچنین بنرهای اعیاد و ایام سوگواری مذهبی به ترویج و نهادینه سازی فرهنگ اسلامی در جامعه و تزیین محله ها و شهرها کمک می کند. بنرهای مناسبت های مذهبی در معرفی فرهنگ ایثار، شهادت، عزت نفس، ظلم ستیزی، طرفداری حق و همچنین معرفی وقایع اسلامی و دینی به عموم مردم موثر است. بنرهای مناسبتی ایام محرم و صفر در ایجاد حال و هوای عاشورایی و تفکر دینی نقش به سزایی دارد.

استفاده از اشعار پرمغز شاعران والا اندیشه ایرانی همچون شاعر گرانقدر محتشم کاشانی در متن بنرهای مذهبی هم نشان دهنده پیشینه ارادت ملی ما به ائمه (ع) و بزرگان دین است و هم موجب گرامی داشت ادبیات دینی، ترغیب ذوق ادبی و سوق دهی آن به سمت امور دینی می گردد. بنرهای مناسبتی مذهبی بر رشد هنرهای مذهبی همچون خطاطی و تذهیب و ... هم موثرند.

 

در بنر مناسبتی ولادت حضرت محمد (ص) که توسط تیم پاویسا طراحی شده است می بینیم که نام حضرت محمد (ص) با فونت زیبا و با رنگ سبز که سمبل مذهب است در بک گراند سفید رنگ که سمبل پاکی است به مخاطب احساس آرامش و خلوص را انتقال می دهد. در پایین تصویر هم حدیثی از حضرت پیامبر (ص) ذکر شده تا علاوه بر حظ بصری به اندیشه مخاطب هم توجه شده باشد.

002

 

تاثیر بنر مناسبت های اجتماعی بر فرهنگ

از جمله بنرهای مناسبتی اجتماعی می توان به بنر های هفته دفاع مقدس، بنر تعاون و بنر کارآفرینی اشاره کرده. بنرهای هفته دفاع مقدس یادآور فداکاری و اتحاد ملی در جامعه است و یاد شهدا، ایثارگران، آزادگان و تمام رزمندگان را در خاطرمردم گرامی می دارد.

یکی دیگر از مناسبت های اجتماعی که بسیاری ضروری است و در زندگی روزمره مردم نقش حیاتی دارد، بنر روز اهدای خون است. اهدای خون از جمله امور مهم انسان دوستانه ای است که فرهنگ نوع دوستی، احساس مسئولیت، نجات زندگی و کسب رضایت الهی را ترویج می دهد.

نصب بنرهای اهدای خون در سطح جامعه می تواند به نهادینه کردن فرهنگ انتقال خون در جامعه کمک نموده و از طریق معرفی هر چه بیشتر این امر پسندیده، افراد جامعه و به خصوص جوانان را به اهدای خون تشویق کرد. هر جامعه ای نیازمند آن است که فرهنگ اهدای خون را مرتب به رده های سنی جوان که وارد اجتماع می شوند معرفی نماید زیرا جایگزین کردن اهدا کنندگان جوان یک ضرورت در هر جامعه است.

در بنر زیر، "پاویسا" با طراحی زیبا و استفاده از رنگ قرمز توجه مخاطب را به موضوع جلب نموده و با شعار زیبای "اهدای خون، اهدای زندگی" اهمیت موضوع را به زیبایی بیان می نماید. با نصب این گونه بنرها در سطح شهر می توان به گسترش فرهنگ اهدای خون و نجات جان سالانه میلیون ها نفر یاری رساند.

 003

 

تاثیر بنر آیین ها و جشن های ملی بر فرهنگ

آیین ها در فرهنگ و سنت های هر ملت، ریشه فرهنگی و تاریخی دارند. آیین های هر ملت نمایانگر هویت فرهنگی و تاریخی آن ملت می باشد.

بنرهای اعیاد و جشن های ملی همچون عید نوروز و شب یلدا در ایجاد نشاط اجتماعی و حفظ آیین های ملی و انتقال صحیح آن به نسل های آینده اثرگذار است و می تواند از آسیب های ناشی از سرگشتگی فرهنگی جلوگیری نماید.

نوروز از پر اهمیت ترین اعیاد ملی ایرانیان است که با نو شدن طبیعت و شروع سال جدید همچون سرآغازی برای تحول جمعی می باشد. آیین نوروز باستانی سرشار از پیام های مادی و معنوی از قبیل وحدت، دوستی، صلح طلبی، بخشش، همدلی، کینه زدایی، پاکیزگی، شادی و همبستگی ملی است.

از بین رفتارهای نمادین نوروز، پهن کردن سفره هفت سین کلیدی ترین بخش است زیرا درست در حساس ترین لحظه که از مدت ها قبل برایش خانه تکانی و خرید و برنامه ریزی شده بود، یعنی در لحظه تحویل سال افراد سر سفره در کنار هم جمع می شوند. سفره ای که هر یک از اجزایش یک نماد است که در پشت ظاهر زیبایش، باطنی زیباتر و مفهومی عالی و امید آفرین دارد.

در بنر مناسبتی زیر که برای عید نوروز توسط تیم گرافیکی پاویسا  طراحی شده است، سفره هفت سین که نماد اصلی نوروز باستانی است به زیبایی به تصویر کشیده شده است. پاویسا در این بنر نوروزی علاوه بر استفاده از شکوفه های بهاری و ابر که حس لطافت بهار را منقل می کند به هویت مذهبی آمیخته با آیین نوروزی ایرانیان هم توجه داشته و دعای تحویل سال را با خطی خوش و به رسم ادب در بالای تصویر و در آیینه نگاشته است.

 

004

 

 

 بنرهای مناسبتی را جدی بگیرید!

کشور عزیزمان ایران دارای پیشینه درخشان و غنی فرهنگی، تاریخی و مذهبی است پس باید از این ذخیره غنی در جهت اعتلای فرهنگ جامعه کمک گرفت.

با استفاده از بنرهای مناسبتی، چه بنر مناسبت های مذهبی و چه بنر بزرگداشت بزرگان ملی و چه بنر آیین ها و جشن های ملی، می توان هویت ملی و مذهبی را عمق و انسجام بخشید. با یادآوری مناسبت های ملی و مذهبی به افراد جامعه می توان خودباوری و ارزش گذاری به داشته هایمان را قوت بخشید و اگر چنین شود مردم به آیین ها و جشن هایی که هیچ سنخیتی با روحیه و باورهای درونی شان ندارد دیگر روی نمی آورند و پاسپان هویت واقعی و فرهنگ والای ملی و مذهبی خود خواهند بود.

https://pavisa.ir

http://persiangfx.com/

 

نویسنده: محبوبه پروانه