سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی گفت: اورانیوم فلزی کاربردهای صلح آمیز نیز دارد و هم اکنون برخی کشورها از سوخت مبتنی بر اورانیوم فلزی برای رآکتورهای خود استفاده می کنند و این موضوع، منافاتی نیز با معاهده عدم اشاعه و تعهدات پادمانی کشورها ندارد.

واکنش ایران به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در ارتباط با بیانیه اخیر سه کشو اروپایی، گفت: البته بیانیه منتشره، بیانیه مشترک سخنگویان وزارت خارجه‌های این سه کشور بوده و نه بیانیه مشترک وزرای خارجه اما در هر صورت همانگونه که از سوی سازمان انرژی اتمی نیز اعلام شد، بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی اصفهان مندرج در قانون مجلس شورای اسلامی و تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران، دو موضوع کاملاً متفاوت از هم هستند. آنچه که آژانس مبادرت به گزارش‌دهی در مورد آن نموده است، ناظر بر آغاز فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی سوخت پیشرفته تری برای رآکتور تحقیقاتی تهران تحت عنوان سوخت سیلیساید است که ایران دو سال پیش برنامه آن را به اطلاع آژانس رسانیده و اخیرا نیز اطلاعات طراحی مربوطه را ارائه کرده است. 

خطیب زاده با اشاره به اینکه در فرآیند تولید سوخت سیلیساید، اورانیوم فلزی یک محصول میانی است، تصریح کرد: پرسشنامه اطلاعات  طراحی کارخانه اورانیوم فلزی اصفهان هنوز به آژانس  ارائه نشده و این اقدام، پس از انجام تمهیدات لازم و در مهلت تعیین شده در قانون انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با انتقاد از جوسازی های بی اساس در این خصوص، افزود: اورانیوم فلزی کاربردهای صلح آمیز نیز دارد و هم اکنون برخی کشورها از سوخت مبتنی بر اورانیوم فلزی برای رآکتورهای خود استفاده می کنند و این موضوع، منافاتی نیز با معاهده عدم اشاعه و تعهدات پادمانی کشورها ندارد. ضمن آنکه این فناوری برای ایران که باید نیازهای بیماران خود به رادیوداروها را با بهترین کیفیت تهیه کند، یک الزام است و کاملا از جنبه‌های بشردوستانه و صلح آمیز برخوردار می باشد