مسئول ارزیابی واکسن ایرانی کرونا گفت: واکسن سوئدی وارداتی با فناوری Recombinant ساخته شده و مورد تایید است.

واکسن کرونای خارجی در راه ایران + زمان تزریق
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران با اشاره به تزریق واکسن کرونای وارداتی طی روزهای آینده گفت: اولویت تزریق واکسن کرونا با کادر درمان است. اولویت دوم با افراد بالای ۷۰ سال و بیماران دیابتی، قلبی و ریوی و افرادی است که سابقه بیماری زمینه‌ای دارند و بعد گروه‌های دیگر که بیشتر با مردم در ارتباط هستند در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند. ولی نخستین بخش از واکسن وارداتی بیشتر برای کادر درمان و افراد در معرض خطر کووید خطرناک استفاده می‌شود.

وی گفت: این واکسن از کشور سوئد وارد می‌شود، این واکسن مدرنا نیست و واکسن کوبایی هم نیست چون واکسن کوبایی هنوز فاز آخر خود را طی نکرده است. این واکسن از سوئد وارد می‌شود و مورد تایید ما است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: پس از ساخت واکسن هیچ داروی موثر جدیدی به بازار نیامده است، پس از ساخت واکسن درمان کمرنگ شده است و داروهایی هم که به بازار آمدند موثر نبودند. کرونا درمان قطعی ندارد ولی درمان‌های علامتی بسیار به ما کمک می‌کند.

محرز درباره فناوری واکسن سوئدی که قرار است برای کادر درمان استفاده شود توضیح داد: این واکسن Recombinant بوده و سابقه‌دار است اگرچه خیلی از این فناوری استفاده نمی‌شده است. واکسن ایرانی از ویروس ضعیف‌شده ساخته شده است ولی یک سری از واکسن‌ها از ترکیب یک ویروس با ویروسی دیگر ساخته می‌شوند. این واکسن در اروپا و استرالیا ساخته شده و مورد تایید است.

وی با اظهار تاسف از افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کشور گفت: جهش‌های ژنی ویروس کرونا نگران‌کننده است و فکر می‌کنیم شاید حتی واکسن‌ها به ویروس‌های جهش‌یافته جواب ندهند. خبرهای جالبی نداریم ولی تا زمانی که همه واکسینه شوند و با جهش‌های بیشتر این ویروس مواجه شویم باید مصون بمانیم. هنوز استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی مداوم دست‌ها از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از کرونا است.

محرز گفت: دورهمی‌ها بیشتر شده، تالارهای عروسی راه افتاده و افراد در کنار هم و بدون ماسک می‌نشینند و غذا می‌خورند. اگر وضعیت به همین منوال پیش برود پیک چهارم را اواخر بهمن و اوایل اسفند خواهیم داشت. مردم خسته شده‌اند ولی درحال‌حاضر باید پروتکل‌ها را رعایت کرد تا پس از تزریق واکسن بتوان شرایط را کنترل کرد.