انتخاب/ العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: کویت تلاش می کند از فضای مثبت صلح چهار کشور عربی با قطر برای میانجیگری بین ایران و عربستان استفاده کند، اما تحلیلگران معتقدند که نهایت دستاوردی که کویت می تواند داشته باشد، رسیدن به یک آتش بس گذرا بین ریاض و تهران است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در ادامه این مطلب آماده است: منابع آگاه در وزارت خارجه کویت، می گویند: کویت آماده است تا میانجی گری بین عربستان و ایران را پیگیری کند و گفتگوها برای نزدیک کردن دیدگاهها قطع نشده و همواره ادامه دارد.
خبرگزاری آناتولی از این منابع کویتی نقل کرد:« این کشور همیشه به دنبال نزدیک کردن دیدگاههاست و آنچه در مورد از سرگیری میانجیگری کویت بین ایران و عربستان منتشر شده، مستند به اطلاعات دقیقی نیست، چرا که موارد اختلاف بین این دو، منحصر به یمن نیست، بلکه به عراق، سوریه و لبنان هم می رسد و تمام این پرونده ها به یکدیگر ارتباط دارد. توافق بین ایران و عربستان بر منطقه تاثیر مثبتی دارد، به همین دلیل کویت همواره به دنبال چنین توافقی بوده و امیدوار است به آن دست یابند».

به عقیده تحلیلگران، موفقیت کویت در هموار کردن مسیر صلح با قطر، این کشور را بر آن داشته است تا تلاش های تازه ای را شروع کرده و خود را یک میانجی موفق نشان دهد. اما مساله فراتر از تلاش هایی برای نشان دادن حسن نیت است، چرا که اختلاف بین ایران و عربستان، به تناقض در منافع باز می گردد و هر صلحی به نفع یکی و زیان دیگری خواهد بود.

اما تحلیلگران بعید نمی دانند که میانجی گری کویت به آتش بسی بین تهران و ریاض منجر شود، ایشان تصریح میکنند که طرفین نیازمند سرد شدن اختلافاتشان در اوایل دوره ریاست جمهوری بایدن هستند و این نزدیکی میان آنها می تواند تاثیر موقتی بر تنش ها در یمن داشته باشد.

ایران سعی دارد دولت جدید آمریکا را از تصمیم ترامپ در مورد قرار دادن حوثی ها در لیست تروریسم، منصرف کنند، از این رو بعید نیست که از حوثی ها بخواهند با ملایمت رفتار کنند.

عربستان منتظر است تا شکل رابطه اش با واشنگتن مشخص شود و بفهمد که آیا دولت جدید آمریکا می تواند روابطی براساس منافع، با عربستان داشته باشد؟ در مقابل، ایران قبل از بازگشت به توافق هسته ای، نمی خواهد تنش دیگری داشته باشد.

کویت، در جریان تلاش برای وساطت بین ریاض و تهران، از همراهی و کمک قطر نیز برخوردار است و هر دو تمایل مشترکی برای کمک به ایران در راستای گشودن باب گفتگو با عربستان دارند.

نخست وزیر قطر، خالد بن عبدالعزیز آل ثانی، روز دوشنبه با همتای کویتی اش، به بررسی تحولات منطقه ای و بین المللی پرداختند. به گزارش رسانه های کویتی، این دو نفر دیدگاههایی را در مورد آخرین تحولات و مسائل مشترک در دو میدان منطقه ای و بین المللی مطرح کردند.

کارشناسان بعید می دانند ریاض با پرونده اختلافات خود با ایران، به همان شکلی رفتار کند که در جریان صلح با قطر کرد.