شب، یک دوره حساس برای سلامت مغز است و بالا رفتن فشار خون در شب خطرناک است.

چرا افزایش فشار خون در شب خطرناک است؟ + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فشار خون  بالا همواره توسط پزشکان به عنوان یکی از مهم ترین عوامل خطر برای سلامت ذکر می شود. حالا محققان سوئدی نشان داده اند که بالا بودن فشارخون در شب، خطر ابتلا به  آلزایمر  وزوال عقل را نیز افزایش می دهد.

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید،  فشار خون  بالا در شب عامل خطر بسیار مهمی برای بروز بیماری آلزایمر و زوال عقل در مردان مسن است و این موضوع حتی بییشتر از فشارخون بالا در روز اهمیت دارد.

«زوال عقل» یک اصطلاح چتری است که برای توصیف دسته ای از علائم مشخص شده توسط تغییرات رفتاری و کاهش تدریجی توانایی های شناختی و اجتماعی استفاده می شود. بررسی ها نشان می دهند که عوامل متعددی از جمله فشار خون بالا در بروز چنین علائمی تأثیر دارند.

افت فشار خون شبانه

در شرایط سالم،  فشار خون  یا BP طی 24 ساعت متفاوت است و کمترین مقدار آن معمولاً در شب اتفاق می افتد. پزشکان این افت فشار خون شبانه را «غوطه وری» می نامند. با این حال، در برخی از افراد، این الگوی BP معکوس می شود، به طوری که BP شبانه آن ها بالاتر از روز است و از چنین اتفاقی با «غوطه وری معکوس» یاد می شود.

مجریان سوئدی پژوهش مورد اشاره فوق از گروه علوم اعصاب دانشگاه اوپسالا می گویند: «شب، یک دوره حساس برای سلامت مغز است. به عنوان مثال، در حیوانات نشان داده شده است که مغز مواد زائد را در هنگام خواب پاک سازی می کند و این اقدام می تواند توسط الگوهای غیر طبیعی فشار خون به خطر افتد».

به اعتقاد آنها، «از آنجایی که  شب  یک پنجره زمانی حساس برای سلامت  مغز  انسان است، ما بررسی کردیم که آیا فشار خون بیش از حد در شب یا همان پدیده غوطه وری معکوس با خطر ابتلا به زوال عقل در مردان مسن ارتباط دارد یا خیر».

غوطه وری معکوس و زوال عقل

محققان فوق برای آزمایش این فرضیه، از داده های مشاهده ای هزار پیرمرد سوئدی استفاده کردند و به مدت 24 سال آن ها را دنبال کردند. این مردان عمدتاً در ابتدای دهه هفتاد زندگی خود قرار داشتند. به گزارش سیناپرس، به گفته آن ها، «در مردانی که دچار غوطه وری معکوس هستند، خطر ابتلا به زوال عقل در مقایسه با افراد طبیعی، حدوداً دو برابر بیشتر است. اگرچه آزمایش ما فقط شامل مردان مسن بود و لذا نتایج ما باید در زنان مسن نیز تکرار شود».

آن ها معتقدند که گام جالب بعدی، بررسی این مساله خواهد بود که آیا مصرف داروهای ضد  فشار خون در شب  می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در مردان مسن را کاهش دهد یا خیر.

این یافته ها که اهمیت کنترل فشار خون را بالاخص در شب و در افراد مسن نشان می دهند در نشریه بین المللی Hypertension منتشر گردیده اند.