مصطفی هاشمی‌طبا گفت: تصور می‌کنم دولت آینده از جنس مجلس یازدهم باشد اما خدا نکند که این‌طور شود که اگر شود، کشور دوره سختی را تجربه خواهد کرد.

نگرانی هاشمی‌طبا برای انتخابات 1400
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جمع‌کردن طومار برای افرادی که احتمال نامزدی‌شان در انتخابات1400 می‌رود از سوی برخی نمایندگان مجلس از آن دست بدعت‌های سیاسی است که تا کنون دیده نشده است. عملی که به زعم بسیاری می‌تواند مناسبات مجلس با دولتی که روی کار خواهد آمد را از نظارت به حمایت تغییر دهد؛ به بیان دیگر اگر قرار باشد نمایندگان مجلس پشت یک نامزد بایستند، در صورتی که او رأی بیاورد عملا به حامیان بی‌قید و شرط نه ناظرانی مستقل بر اجرای مصوبات توسط دولت تبدیل می‌شوند. در این بین پرسش این است که هدف نمایندگان مجلس یازدهم از چنین عملی چیست و آیا به پیامدهای احتمالی آن فکر کرده‌اند؟

مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «به نظر من اگر نمایندگان از باب یک شهروند عادی بودن از نامزدی حمایت کنند، هیچ ایرادی ندارد و حق آنهاست اما اینکه برخی از نمایندگان طومار جمع کرده‌اند و از یکی از شخصیت‌ها درخواست کرده‌اند که در انتخابات نامزد بشو، در شأن نمایندگی آنها نیست. هیچگاه هم در عرف سیاسی چنین چیزی را نداشته‌ایم اما به هر حال از این دوستان مجلس‌نشین فعلی هیچ چیز بعید نیست».

او ادامه داد: «برخی نمایندگان کنونی اصلا نمی‌دانند چه کار می‌کنند. وقتی دولت لایحه بودجه را به مجلس فرستاد، آنها کلی قیل‌وقال کردند که در بودجه باید اصلاحات ساختاری انجام شود اما در نهایت دیدیم که در ساختار بودجه هیچ تغییری ایجاد نشد و صرفا در کمیسیون بودجه چند عدد را جابه‌جا کردند».

این فعال سیاسی درباره اینکه آیا حمایت نمایندگان از نامزد ریاست‌جمهوری می‌تواند به اصل تفکیک قوا لطمه بزند، بیان کرد: «کار از این حرف‌ها گذشته است و قضیه فراتر از این حرف‌هست. وقتی برخی نمایندگان هیچ حدودی را رعایت نمی‌کنند، چه انتظاری داریم که به فکر اهمیت اصل تفکیک قوا باشند؟ آب از سر نمایندگان گذشته است و دیگر نمی‌شود برای آنها از این مبانی کلی سخن گفت. واقعا من تعجب می‌کنم که چه‌طور یک نماینده مردم به خود اجازه می‌دهد از جایگاه نمایندگی از فردی درخواست کند که در انتخابات نامزد شود. با هیچ منطقی چنین عملی پذیرفتنی نیست».

هاشمی‌طبا درخصوص سیاسی‌کارهای مجلس یازدهم به جای انجام وظیفه قانون‌گذاری، تصریح کرد: «به نظر من برخی نمایندگان کنونی به هیچ‌وجه به فکر مملکت نیستند و فقط می‌کوشند امیال جناحی و سیاسی خود را تأمین کنند که اگر چنین نبود، در این ماه‌هایی که روی کار آمده‌اند یک مصوبه برای بهروزی مملکت تصویب می‌کردند».

او در پایان در پاسخ به این پرسش که چه‌قدر احتمال می‌دهید دولت آینده از جنس مجلس یازدهم باشد، گفت: «تصور می‌کنم دولت آینده از جنس مجلس یازدهم باشد اما خدا نکند که این‌طور شود که اگر شود، کشور دوره سختی را تجربه خواهد کرد».