فارس/ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سخنان امروز آقای روحانی 180 درجه با حرف‌ها و تبلیغات قبلی خودشان و رسانه‌هایشان در سال‌های گذشته فرق دارد که صراحتاً همه مشکلات کشور را به تحریم‌ها و لزوم پذیرش FATF ربط می‌دادند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص تبلیغات اخیر رسانه‌های حامی دولت در ارتباط با ضرورت الحاق به دو کنوانسیون پالرمو و CFT که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست بررسی است و نیز اجرای کامل تعهدات ایران در گروه ویژه اقدام مالی FATF اظهار داشت: رویکردی که کشورهای غربی با جمهوری اسلامی درباره کنوانسیون‌های پالرمو و CFT داشته‌اند، ایجاد یک فضای تنگنا و مخمصه بوده تا در چنین فضایی ما را مجبور کنند تا این دو کنوانسیون و شرایط و الزامات FATF را به طور کامل بپذیریم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، جریانی در داخل کشور دائما با وعده‌های توخالی عنوان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که با الحاق ایران به این دو کنوانسیون، همه مشکلات حل خواهد شد، در حالی که تجربه سالیان اخیر نشان داده که با وجود آنکه ما تنها دو مورد از مجموع 40 توصیه FATF را نپذیرفته‌ایم و بقیه آنها را انجام داده‌ایم، اما این مسئله هیچ اثری در رفتار ‌آنها و کاهش فشارهای تحریمی در حوزه‌های بانکی و مالی نداشته و حتی ما را مجددا در نزدیکی لیست سیاه قرار داده‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین، چنین تبلیغات و فشارهایی بهانه‌ای بیش نیست تا ما را در تنگنای اقتصادی بیشتری قرار دهند.

طرح موضوع «حق شرط» گمراه‌کننده است/ حق تحفظ، هیچ تاثیر عملی ندارد

کریمی خاطرنشان کرد: وقتی در یک کنوانسیون بین المللی عضو می‌شویم، باید همه تعهدات مالی و حقوقی آن را بپذیریم و اجرا کنیم، بنابراین تا وقتی نپذیرفته‌ایم تعهدی نداریم و می‌توانیم شرایط را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: طرح این نظریه گمراه‌ کننده که با «حق شرط» (حق تحفظ)‌می‌توانیم به این قبیل کنوانسیون‌ها ملحق شویم، غلط است؛ چراکه تجربه کشورهای دیگر مانند مصر که چنین کنوانسیون‌هایی را به طور مشروط پذیرفته‌اند، نشان می‌دهد که در عمل هیچ گونه حق شرطی برای آنها قائل نشده‌اند و چنین چیزی اثر عملی ندارد.

این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت رژیم‌هایی مانند رژیم صهیونیستی و اعتراف صریح آنها به تولید و انباشت سلاح‌های هسته‌ای در مقابل دیدگان جهانیان، گفت: در چنین شرایطی چرا با پذیرش این قبیل الزامات و الحاق به این کنوانسیون‌ها باید فشار را روی خودمان بیشتر کنیم؟!

تا قبل از رفع تحریم‌ها، فقط باید آثار احتمالی الحاق به پالرمو و CFT بررسی شود

کریمی با تأکید بر این که فعلا در خصوص دو لایحه پالرمو و CFT باید بررسی‌های تکمیلی انجام شود، اظهار داشت: باید ببینیم آیا تحریم‌ها برطرف می‌شود یا خیر و سپس با در نظر گرفتن آثار احتمالی الحاق به  این کنوانسیون‌ها در آینده، در خصوص آنها تصمیم‌گیری شود؛ در غیر این صورت نباید هیچ عجله‌ای در پذیرش آنها داشته باشیم.

سخنان امروز روحانی درباره FATF با تبلیغات قبلی دولتی‌ها 180 درجه تناقض دارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در واکنش به سخنان امروز  حسن روحانی در جلسه هیأت دولت که گفته بود چه تحریم‌ها باشد و چه نباشد، موضوع FATF ربطی به تحریم‌ها ندارد و مانند این است که از یک پنجره جدید هوا وارد کشور شود، عنوان کرد: این گفته آقای روحانی 180 درجه با حرف‌ها و تبلیغات قبلی خودشان و رسانه‌هایشان در سال‌های گذشته فرق دارد که صراحتاً همه مشکلات کشور را به تحریم‌ها و لزوم پذیرش FATF ربط می‌دادند.

کریمی افزود: این در حالی است که گذر زمان و تجربه برجام و رفتار آمریکا و غرب نشان داد که در عمل اینطور نیست و مشکلات باقی است و این یک تناقض در مواضع حال و گذشته رئیس جمهور و دولتی‌هاست.