فارس/ بیش از سی سازمان آمریکایی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور با یادآوری اینکه آمریکا توافق هسته‌ای را نقض کرده از واشنگتن خواسته‌اند دست‌کم همزمان با ایران به برجام برگردد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

۳۲ سازمان آمریکایی در نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرده‌اند با توجه به اینکه آمریکا نخستین طرفی است که از برجام خارج شده، این کشور باید دست‌کم با گام‌های همزمان با ایران به این توافق برگردد.

این سازمان که در میان نگارندگان آنها نام سازمان لابی صهیونیستی «جی‌استریت‌» هم دیده می‌شود نوشته‌اند: «این نامه را نوشته‌ایم تا قویاً شما را ترغیب کنیم به سرعت به وعده‌تان برای پیوستن دوباره به برنامه جامع اقدام مشترک یا توافق هسته‌ای ایران عمل کنید.»

نگارندگان نامه به رئیس‌جمهور آمریکا یادآوری کرده‌اند بازگشت به برجام «یکی از مهم‌ترین و آشکارترین» وعده‌های او در جریان مبارزات انتخاباتی بوده است.

آنها همچنین به بایدن یادآوری کرده‌اند که قبلاً در مقاله‌ای سیاست «فشار حداکثری» ترامپ را به عنوان «شکستی خطرناک» توصیف کرده است.

سازمان‌های آمریکایی از برخی اقدامات دولت بایدن مانند پس گرفتن ادعای دولت قبلی آمریکا در بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استقبال کرده اما نوشته‌اند از برخی بیانیه‌های دولت بایدن مبنی بر اینکه تهران باید نخستین گام‌ها را برای ورود به برجام بردارد نگران هستند.

آنها در بخشی از نامه می‌نویسند: «ما از سیاست شما موسوم به "پایبندی به پایبندی" حمایت می‌کنیم اما واقعیت ماجرا است است که ایالات متحده نخستین طرفی بود که توافق را نقض کرد. بنابراین، منطقی است انتظار داشته باشیم ایالات متحده، دست‌کم در گام‌های همزمان با ایران به برجام برگردد.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری شکست خورده گفته قصد دارد ایالات متحده را به برجام بازگرداند.

با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را مشخص نکرده. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می‌گویند بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.