وزیر خارجه چین از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواست تا اقدامات خطرناک دولت ترامپ در حمایت از تایوان را ادامه ندهد و از آنها دست بردارد.

هشدار چین به بایدن: از خطوط قرمز ما عبور نکنید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از آسوشیتدپرس، وانگ یی در کنفرانس خبری روز گذشته تایوان را خط قرمز غیرقابل چشم پوشی چین خواند و گفت: دولت چین جایی برای مصالحه (در این خصوص) ندارد.

وی در ادامه گفت: ما از دولت جدید آمریکا می خواهیم که کاملا حساسیت بالای موضوع تایوان را درک کند و کاملا اقدامات خطرناک دولت قبلی را در عبور از خط قرمزهای چین و بازی با آتش تغییر دهد.

بایدن در ظاهرا اعلام کرده که خواستار روابط بهتری با پکن است اما نشانه‌ای از کاهش اقدامات متقابل در حوزه تجارت، فن آوری و حقوق بشر از سوی واشنگتن دیده نشده است. از سوی دیگر نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که نگرش مردم آمریکا نسبت به چین منفی تر شده و این کشور را به عنوان یک رقیب راهبردی و اقتصادی برای آمریکا می دانند.

با اینحال وزارت خارجه آمریکا بار دیگر از حمایت دولت بایدن از تایوان خبر داد و گفت که آمریکا در کنار متحدان منطقه‌ای خود خواهد ایستاد و روابط غیررسمی خود با تایوان دموکراتیک را تقویت خواهد کرد.

اتفاقات و اظهارات اخیر مقامات آمریکا و چین نشانه‌ای از بهبود روابط میان دو کشور در خود نمی بیند و به نظر می رسد موضوع تقابل میان این دو قدرت نظامی و اقتصادی با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید آمریکا تغییری نخواهد کرد.