درحالی‌که اتحادیه اروپا هنوز با عواقب خروج انگلیس از این مجموعه دست‌وپنجه نرم می‌کند، شاهد افزایش تمایل شهروندان فرانسوی مبنی بر خروج از اروپای واحد هستیم. تحقق این مسئله، قطعا منجر به فروپاشی اتحادیه اروپا خواهد شد زیرا در این صورت، خروج از اتحادیه اروپا و منطقه یورو تبدیل به یک موج فراگیر می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

درحالی‌که اتحادیه اروپا هنوز با عواقب خروج انگلیس از این مجموعه دست‌وپنجه نرم می‌کند، شاهد افزایش تمایل شهروندان فرانسوی مبنی بر خروج از اروپای واحد هستیم. تحقق این مسئله، قطعا منجر به فروپاشی اتحادیه اروپا خواهد شد زیرا در این صورت، خروج از اتحادیه اروپا و منطقه یورو تبدیل به یک موج فراگیر می‌شود. 

احتمال خروج فرانسه از اتحادیه اروپا تحلیلگر لوران اربله فرگزیت ( خروج فرانسه از اتحادیه اروپا مشابه خروج بریتانیا) را پیش‌بینی کرد.به گزارش اسپوتنیک، وی در مقاله‌ای برای مجله فیگارو به این موضوع اشاره کرد.این خبرنگار نوشت که درزمینه بروز پاندمی ویروس کرونا و بحران سلامتی مشخص شد که صنعت از اتحادیه اروپا رفته است تقریبا کارخانه‌ای برای تولید ماسک باقی نمانده و تا ۸۰ درصد مواد خام برای تولید دارو خارج از مرزهای اروپاست. درعین‌حال چین که کروناویروس از آنجا آمده، فقط با رشد چشمگیر صادرات محصولات پزشکی ثروتمندتر شد.

نویسنده این مقاله در این موضوع، اروپا را مسئول مستقیم می‌داند که با قراردادهای تجاری سروکار دارد و مانع اعطای امتیاز به تجارت اروپا می‌شود و همچنین به کشورها پیشنهاد می‌دهد که هزینه‌های پزشکی را کم کرده و برای بهبود رقابت درآمد پزشکان را نیز کاهش دهند.به عقیده‌ این خبرنگار، اتحادیه اروپا می‌توانست حمایت و پشتیبانی قابل‌توجهی از کشورهای عضو داشته باشد. وی همچنین یادآوری کرد که آمریکا طرح سوم کمک را پذیرفته و میزان بودجه اختصاص داده‌شده طی سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ ، ۵ تریلیون دلار است که در این مدت بودجه اتحادیه اروپا ۳۰۰ میلیارد یورو هم نبوده است.

خشم فرانسوی‌ها از سیاست‌های جمعی اتحادیه اروپا این کارشناس خاطرنشان کرد که استراتژی بریتانیا برای مبارزه با ویروس کرونا موفق‌تر از اتحادیه اروپا بوده است علی‌رغم این‌که بدبختی‌های بسیاری پس از برگزیت برایشان برشمردند. اربله نوشت: « اتحادیه اروپا بسیار کند و بد مذاکره می‌کند و بخش اعظم کشورهای اروپایی در حال دور زدن اتحادیه و خرید واکسن از روسیه و چین هستند.»

اربله می‌گوید: برگزیت نشان داد که خروج از اتحادیه اروپا دشوار اما ممکن است و حتی می‌تواند مفید باشد و در شرایطی که اتحادیه اروپا از فرانسه در هیچ بحرانی حمایت نمی‌کند.  اتحادیه اروپا فقط یک ساختار بوروکراتیک اضافی و ناسازگار است که به نفع ما اقدام نمی‌کند.» اکنون در دوران پاندمی طرفداران ایده برگزیت دلایل جدیدی برای خروج پیدا کرده‌اند.

 کرونا؛ پتکی بر سر اتحادیه اروپا

شیوع ویروس کرونا، منجر به اثبات ناکارآمدی اتحادیه اروپا در نزد شهروندان این مجموعه شده است. درگیری‌ها بر سر توزیع واکسن کرونا و حتی توزیع ماسک و دیگر اقلام بهداشتی در اتحادیه اروپا، نشان‌دهنده سوء مدیریت جمعی در مواجهه با این ویروس محسوب می‌شود. کمیسیون اروپا روز شنبه ۱۳ مارس (۲۳ اسفند) پس‌ازآنکه اتریش و پنج کشور دیگر عضو از نحوه تقسیم دُزهای واکسن شکایت داشتند از سیاست خود در این زمینه دفاع کرد و گفت: «تخصیص دُزهای واکسن روندی شفاف را دنبال کرده است.»

بر اساس گزارش یورونیوز، رهبران۶ کشور اروپایی ازجمله جمهوری چک، بلغارستان، اسلوونی، لتونی و کرواسی در نامه‌ای مشترک به کمیسیون و شورای اتحادیه اروپا خواستار بررسی درباره توزیع واکسن شدند.این کشورها معتقدند که توزیع واکسن کرونا در اتحادیه اروپا بر اساس عدالت و قراردادهای جمعی صورت نگرفته و برخی کشورهای اروپایی، بر اساس تمایلات ملی‌گرایانه و به‌دوراز توافقات جمعی، اقداماتی را در راستای تهیه واکسن صورت داده‌اند. ادعایی که با توجه به شرایط حاکم فعلی در اتحادیه اروپا صحیح به نظر می‌رسد. 

کمیسیون اروپا در پاسخ به نامه این کشورها اعلام کرد که دُزهای واکسن متناسب با جمعیت هر کشور و با در نظر گرفتن داده‌های اپیدمیولوژیک، توزیع شده است. این نهاد اروپایی افزود: «تصمیم‌گیری درباره چگونگی خرید آن بر عهده دولت‌های عضو اتحادیه اروپا است.»

بازوی اجرایی اتحادیه اروپا در بیانیه خود گفته است: «سیاست انعطاف‌پذیر موردتوافق دولت‌های اتحادیه اروپا به این معنی است که اگر برخی دولت‌ها ترجیح می‌دهند که از دُز اختصاص‌یافته خود [واکسن‌های تولیدی مختلف] استفاده نکنند، کشورهایی که در شرایط حادتری ازنظر شیوع کرونا و نیازهای واکسیناسیون قرار دارند، می‌توانند دُزهای بیشتری از آن واکسن را دریافت کنند.»

 گلایه‌ای که باقی‌مانده است 

این توضیحات، نتوانسته است منجر به اقناع شهروندان کشورهای مختلف اروپایی شود. ضمن آنکه بی‌اعتمادی نسبت به واکسن‌های فایزر و آسترازنکا نیز به قوت خود باقی‌است.گلایه چند کشور عضو اتحادیه اروپا به این دلیل است که آن‌ها در مراحل اولیه پیش‌خرید واکسن طبق سیاستی که کمیسیون اروپا آن را «انعطاف‌پذیر» توصیف می‌کند، تصمیم گرفتند بیشتر واکسن آسترازنکا را سفارش دهند و کمتر واکسن‌های تولیدی شرکت‌های فایزر، بیون‌تک و مدرنا را خریداری کنند. اما دو واکسن آمریکایی ابتدا توانستند در اروپا تأییدیه‌های قانونی را کسب کنند و از سوی دیگر شرکت سوئدی آسترازنکا در چند نوبت اعلام کرد که در تحویل واکسن به اتحادیه اروپا تأخیر خواهد داشت. بنابراین دُزهای واکسن‌های آمریکایی در کشورهای دیگر اروپایی توزیع شد.در بیانیه کمیسیون اروپا تصریح شده است: «اگر کشورهای عضو بخواهند به مبنای تخصیص متناسب بازگردند، بر عهده خودشان است که توافق کنند!

سباستین کورتس، صدراعظم اتریش روز جمعه گذشته گفت که تخصیص دُزهای واکسن به‌رغم توافق در اتحادیه اروپا که باید بر اساس جمعیت باشد، اما این‌گونه اختصاص پیدا نمی‌کند.وی افزود که توافق‌های جداگانه‌ای بین بخش واکسیناسیون اتحادیه اروپا و شرکت‌های دارویی منعقد شده است.وی با آوردن مصداق گفت: «مالت با توجه به جمعیتش نسب به بلغارستان تا آخر ماه ژوئن

 سه برابر بیشتر دُز واکسن دریافت می‌کند.»

اجلاس آینده اتحادیه اروپا در تاریخ ۲۵ و ۲۶ مارس درباره واکسن خواهد بود.اجلاسی که به نظر می‌رسد به نقطه اصلی اختلاف و منازعه و فراتر از آن، افشای برخی اطلاعات پشت پرده در خصوص انحصار چند کشور محدود اروپایی( در تهیه واکسن کرونا و توزیع آن) تبدیل شود. درهرحال، پس از پایان شیوع کرونا در جهان، احتمالا شاهد بروز تحولات جدی و تأثیرگذاری علیه اتحادیه اروپا خواهیم بود….