امام جمعه مشهد گفت: این گرانی‌های بوجود آمده به این دلیل است که در این مملکت سرمایه‌های سرگردانی وجود دارد و سرمایه‌دار پول را در تجارت نامشروع می‌زند.

روایت امام جمعه مشهد از عامل گرانی‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آیت الله سید احمد علم الهدی، ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع)، اظهار کرد: از نعمت‌های بهاری ما رهنمودهای پیامبرگونه مقام معظم رهبری بوده که راهبرد عظیمی برای ما است، صف مرغ و روغن برای چه تشکیل شده است؟ این گرانی به ‌وجود آمده به این دلیل است که در این مملکت سرمایه‌های سرگردانی وجود دارد.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: سرمایه‌دار این سرمایه را در حوزه تجارت‌های نامشروع به کار می‌زند و احتکار می‌کند و دود آن به چشم قشر آسیب پذیر و مردم می‌رود.

وی با بیان اینکه باید چرخ کارخانه‌ها و کشت و تولید در کشاورزی و صنایع دانش بنیان راه بیافتد و بیابان‌های ما با گردش سرمایه سبز و خرم شود، متذکر شد: امروز ما از نخبه‌هایی برخورداریم که در زندگی روزمره از یک فکر رسا برخوردارند.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: مملکت ما مملکتی چهار فصل  و همه فصول آن قابل کشت است، اگر بنا شد تولید در صنعت به کار بیافتد دیگر سرمایه‌دار برای سرمایه‌دار شدن احتکار نمی‌کند و رزق مردم را از دهانشان نمی‌گیرد، اگر بنا شد بازار تولید به راه افتاد و چرخ کارخانجات راه افتد مشکل حل می‌شود؛ نیروی مبتکر انسانی بالایی داریم که در جریان توسعه امکانات زندگی روزمره از ظرفیت بالایی برخوردار هستند و باید از این ظرفیت‌ها بهره گرفت. 

مسؤولان، موظف به مانع زدایی برای تولید هستند

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری راه مشکل‌گشایی را در تولید دیدند، اگر بنا شد تولید روزافزون شود، مسؤولان موظف هستند که حمایت کنند و موانع تولید را از بین ببرند، وظیفه دستگاه‌های قضایی و قانونگذاری و سایر دستگاه‌ها این است که اگر مانعی جلو راه تولید وجود دارد باید این مانع را بر طرف کند.

آیت الله علم الهدی متذکر شد: باید موانع برداشته شود و دستگاه قضایی نیز مانع‌زدایی کند و دستگاه‌های اجرایی را تحت کنترل قرار دهد. موانعی وجود دارد که باید از میان برود و واردات و صادرات مدیریت شده و بر آنها نظارت شود. مجلس نیز باید نظارتش کامل شود. اگر فعالیت دستگاه‌ها و نظارت‌ها جهادی شود تولید پشتیبانی و مانع‌زدایی می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری با یک شعار سال راهبرد را مشخص کردند، آمریکا شکست می‌خورد و دشمن مایوس می‌شود، ایشان در سال ۹۱ در همین مکان فرمودند اگر تولید را راه بیاندازید دشمن مایوس می‌شود.

سیزده‌به‌در نحس نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز، روز طبیعت است، گفت: این روز از ابعاد مختلف قابل تأمل است، عده ای نقد می‌کنند این اقدام را، اتفاقا این درست نیست.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: مسأله سیزده‌بدر و روز طبیعت از فرهنگ ایرانیان قدیم است و آن ایرانیان با یک حکمت برنامه آن‌ها ارتباط داشته، خاطرنشان کرد: از برکات اسلام این است که وقتی عقاید و فرهنگ اسلامی درمیان ایرانیان بوجود آورد آنچه در ایران قدیم حکمت نداشت در مقابل حکمت غنی اسلام از بین رفت و اگر جریان هایی از قدیم باقی مانده معلوم می‌شود از زیر بنای فرهنگی خاصی برخوردار بوده است.

وی افزود: وقتی بهار طلوع می‌کند، شکوفه‌ها باز شده و درخت ها پر از گل می‌شوند، این یک نقطه فرصت بوده است که مردم به عنوان تفریح و نشاط بهاری یک تحولی یه زندگی خود بدهند و از نشاط بهاری بهره برداری کنند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه مردم در این زمان از زندگی خود جدا شده و به چوگان بازی و تفریح می‌پردازند تا از این نشاط بهاری استفاده کنند، تشریح کرد: در روزی که شکوفه ها به گل تبدیل شده‌اند مردم تفریح می‌کنند این در قدیم هم ارزش داشته و اکنون هم ارزشمند است، این یک حرکت عظیم و با حکمتی است که از قدیم وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اما در کنار این داستان یک خرافه وجود دارد و این نحوست سیزده بدر است، این هم به این دلیل است که وقتی تفریح را از حد می‌گذرانند،  بدی به سرشان می‌آمده و می‌گفتند سیزده به‌در نحس است با اینکه این نحسی از خودشان است.

وی با بیان اینکه پیامبر فرمودند «با روز ها دشمنی نکنید که روز ها با شما دشمنی می‌کنند»، ادامه داد: آیت الله محدث قمی در تفسیر این حدیث می‌فرماید «دشمنی کردن یعنی به سیزده به‌در نحس نگویید و اگر دشمنی کنید آن هم با شما دشمنی می‌کند.

آیت الله علم الهدی خاصیت امروز را توجه به نعمت های الهی و شکر دانست و عنوان کرد: یکی از آثار گناه در این روز این است که اثر گناه تو به قیامت نمی افتد و در همین امروز دامن گیر تو می‌شود.

فاش کردن عیوب همسر بی تقوایی است

خطیب جمعه مشهد در خطبه‌ی اول نماز جمعه مشهد، اظهار کرد: همانطور که مکرر این نکته تذکر داده شده مقام معظم رهبری از یک سال پیش دستور دادند در خطبه های اول نماز جمعه تقوای عملی توضیح داده شود.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه که تقوا باید در زندگی پیاده شود، ادامه داد: قدم به قدم و جا به جای زندگی موقعیت اجرای تقواست که یا انسان به تقوا عمل می‌کند یا بر خلاف آن عمل می‌کند.

وی افزود: پس ما باید در مرحله اول تقوا را بشناسیم، چرا که در زندگی ما نزدیک ترین مسأله به ما خانواده است و بعد از خدا در همه زندگی‌ها از همه به مردها نزدیک تر همسران آن‌ها هستند و نزدیک ترین افراد به زنان، شوهران آن‌ها، پس تقوا موقعیتش در کانون زندگی در رابطه زن و شوهر است.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: بعضی اوقات در صحبت‌های من  بعضی جریان های ضد انقلاب یک نکته را استخراج می‌کنند و به حساب خودشان به عنوان یک نکته صد ارزش عنوان می‌کنند، اما عزیزان کاملا توجه دارند و آن‌ها فقط باعث می‌شوند این نکته به سمع همه برسد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اعلام اینکه یکی از نقطه هایی که تقوا در زندکی اثر دارد، پوشش عیوب همسران است، تصریح کرد: خانمی که در زندگی در پوشش عیوب همسر کوشش ندارد و عیوب همسرش را به همه می‌گوید و آقایی که رعایت تقوا نمی‌کند و عیوب همسر را پیش بقیه بازگو می‌کند این عین بی تقوایی است، این به جز اینکه غیبت کردن که یک گناه کبیره است یک گناه دیری هم بر آن اضافه می‌شود.

غیبت و تهمت به همسر خیانت در کانون زندگی است

وی اضافه کرد: اینکه از خواهر یا برادر مومن غیبت کنی یا تهمت بزنی گناه کبیره انجام دادید اما اینکه به همسر خود تهمت بزنی و غیبت او را بکنی دو گناه انجام دادی، هیچ مرد و ژنی نمی‌تواند عیوب یکدیگر را انجام دهند، این غیر از تهمت یک خیانت در کانون زندگی است.

زن و شوهر لباس یکدیگرند

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه خداوند در بقره 187 می فرماید، زن های شما لباس شما هستند و شما لباس زنانتان، تاکید کرد: اگر بنا شد عیب همسر خود را به دیگران بگویید، لباس بودن خود را از بین برده و به همسر خود خیانت کرده‌اید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی لباس را دارای چند خاصیت دانست و تشریح کرد: یک اینکه عیوب بدن را می‌پوشاند اما بدن اگر عریان شد عیوب این بدن ظهور می‌کند و زشتی و نارسایی این بدن بدون لباس ظاهر می‌شود، لباس انسان زیبایی ای دارد که اگر آدم بدون لباس ظاهر شود زشت است.

وی خاطرنشان کرد: خصوصیت دیگر لباس زینت و آرایش لباس است، انسان با لباس زیبا می‌شود، مرد برای زن زینت است و زن زیبایی مرد است، یک خانم با شخصیت مومنه عین شخصیت او را شوهر او در میان دیگران دارد، آراستگی زن و شوهر باعث زیبایی و آراستگی یکدیگر می‌شود.

زن و شوهر سپر بلای یکدیگرند

آیت الله علم الهدی نکته سوم درباره لباس بودن را، حفظ از سرما و گرما اعلام و تاکید کرد: یک زن توسط شوهر از بلاها حفظ می‌شود و یک مرد هم توسط مرد است که حفظ و مصون می‌ماند.

امام جمعه مشهد بیان کرد: هیچ چیزی در زندگی بدتر از بی آبرویی نیست، گاهی بیماری و فقر و گرسنگی قابل تحمل است اما بی آبرویی قابل تحمل نیست،  آدم و حوا زمانی که معصیت کردند اولین عذابی که به آن مبتلا شدند این بود که خداوند لباسشان را کند و بدی های آن‌ها را نشان داد.