ائتلاف سعودی از سال 2015 تا کنون، تنها با بمب‌های متعارف، یمن را بمباران نکرده، بلکه از بمب‌های شیمیایی و خوشه‌ای نیز بارها استفاده کرده است. نتیجه این امر نیز، قتل عام گسترده در یمن بوده است. در این راستا، سرهنگ «علی صفره» فرمانده مرکز مین‌روبی یمن، گفت که تلفات غیر نظامیان بر اثر بمباران‌های هوایی در مناطق مختلف، به زمان حمله محدود نمی‌شود و گاهی اثرات و مصیبت‌های این حملات دائمی است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نوشته وبگاه شبکه المیادین، او گفت که طبق آمار وزارت بهداشت یمن، تا نیمه سال ۲۰۱۹، بالغ بر 6000 غیر نظامی به دلیل انفجار بمب‌ها و مین‌های باقی مانده کشته شده‌اند. همزمان، بسیاری از کشته شدگان نیز در آمارها ذکر نشده‌اند. طبق گزارش فارس، علی صفره افزود: «شاهد حجم بالای فاجعه انسانی که یمن با آن مواجه است، هستیم. ما در وسط میدانی که پر از بمب‌ها و مین‌های باقی مانده از دشمن است، قرار گرفته‌ایم. بسیاری از ساکنان پس از آزادی

مناطق‌شان به علت وجود بمب‌های خوشه‌ای، قادر به بازگشت نیستند.»

این مقام نظامی یمنی گفت: «هنگامی که از فاجعه سخن می‌گوییم، دچار توهم نشده‌ایم. طبق آمار‌،۲۵۰۰ حمله با بمب‌های خوشه‌ای تاکنون در جنگ یمن انجام شده است. کشور سازنده ۱۵ نوع از این بمب‌ها مشخص نیست. از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا کنون، نزدیک به ۹۰ نفر در پی انفجار بمب خوشه‌ای کشته و ۵۰ رأس گوسفند تلف شده‌اند.» او گفت که در بررسی‌های میدانی در سه شهرستان استان الجوف، مشخص شد که ۵۰ هزار قطعه زمین کشاورزی آلوده به بمب‌ها خوشه‌ای و مین‌ است. به طوری که فقط در شهرستان «المتون» در استان الجوف، 5000 هکتار زمین کشاورزی غیر ایمن هستند. زمین‌هایی که منبع در آمدی برای 4000 خانواده

محسوب می‌شود.

سرهنگ علی صفره در پایان گفت که به دلیل محاصره یمن، دولت سعودی مانع ورود تجهیزات مین‌روبی به یمن می‌شود و پاک‌سازی مناطق آلوده، دشوار و زمان‌بر است. او از سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌‍المللی خواست تا تجهیزات لازم برای نجات جان غیر نظامیان را تأمین کنند.

بمب خوشه‌ای به انواعی از بمب‌ها گفته می‌شود که در اثر یک انفجار اولیه تعداد زیادی مهمات کوچک‌تر را در منطقه انفجار پخش می‌کنند، تا با فاصله زمانی پس از انفجار اول منفجر شوند و برخی از آن‌ها، با گذشت ده‌ها سال نیز موجب کشته و زخمی شدن غیر نظامیان می‌شوند. نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل این نوع بمب‌ها را به دلیل اینکه بیشترین خطر را برای غیرنظامیان در بر دارند، ممنوعه اعلام کرده‌اند.