سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفت توافق هسته‌ای با ایران هنوز نمرده است.

آلمان: برجام هنوز نمرده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ماریا آدِبار در نشستی خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید با توجه به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای آلمان بر چه مبنایی خواهان حفظ کامل تعهدات آن است افزود: از نگاه ما این توافق ارزشمند است.

وی تصریح کرد: آمریکا در زمان ترامپ از این توافق خارج شد، ولی ما سه کشور اروپایی به عنوان طرف قرارداد ماندیم و در دوره‌های سخت هم گفتگو با ایران را ادامه دادیم تا این توافق را نجات دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان افزود: از زمان روی کار آمدن بایدن در آمریکا تلاش‌های خود را تشدید کردیم تا توافق از بین نرود.

آدبار گفت: اکنون در وین گرد هم آمده ایم و کوشش می‌کنیم که همه طرف‌ها را به بازگشت کامل به توافق هسته‌ای متقاعد کنیم.

وی در عین حال افزود: من ترجیح می‌دهم که از گفتگو‌های محرمانه محتوایی را منتشر نکنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان با اشاره به اینکه گفتگو‌های وین از دیروز دوباره آغاز شده است ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات در روز‌های آینده ادامه پیدا کند.

وی گفت: مدیران سیاسی در دو کارگروه مسائل هسته‌ای و برچیدن تحریم‌ها با هم دیدار می‌کنند و مسائل بسیار پیچیده فنی در آنجا مطرح است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان از پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حمله تروریستی در سایت غنی سازی نطنز از نظر شما حتی ارزش یک محکومیت هم ندارد طفره رفت و موضوع غنی سازی ۶۰ درصدی را مطرح کرد و گفت: این موضع جو گفتگو‌ها را در این شرایط بهبود نبخشیده است.

آدبار گفت: انتظار داریم که در وین پیشرفت‌هایی در مسیر اهداف ما یعنی بازگشت کامل به تعهدات هسته‌ای انجام شود و به همین منظور تمام طرف‌ها به گفتگو‌ها ادامه می‌دهند.