آزادی/ اظهارات کلاپ هاوسی علی مطهری را می‌توان یک اشتباه تاکتیکی تلقی کرد و گفت که خیلی زودتر از آنکه به مرحله عبور از فیلتر شورای نگهبان برسد، خودش به دست خود، خود را از گردونه حذف می‌کند.

علی مطهری و چالش کلاب هاوس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کلاب هاوس به باور برخی می‌تواند رافع بحران مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو است. هرچه باشد این روزها اتاق‌های متعددی تا نیمه شب با حضور قابل توجه کاربران به بحث و بررسی مسائل عمدتا انتخاباتی می‌پردازند و این در حالی است که سایر شبکه‌های اجتماعی و مهم‌تر از آن مردم در سطح جامعه توجه چندانی به این رویداد سیاسی ندارد. لذا امیدواری به موثر واقع شدن این شبکه تازه از راه رسیده منطقی است. آنچه اما نباید نادیده گرفت بی‌تجربگی برخی از اهالی سیاسی در این شکل از مواجه با مخاطلب است که می‌تواند به نوعی دردسرساز باشد.

مثال مشخص این ادعا اظهارات علی مطهری طی دو گفت‌وگوی کلاپ هاوسی است. این فعال سیاسی اوصلگرا که خود را شایسته ریاست جمهوری دانسته و پا به میدان گذاشته است، هر بار چنان جنجال آفرین و حاشیه ساز شده که به نظر می‌رسد در حال ضد تبلیغ برای خود است.

علی مطهری اگرچه به خاطر برخی مواضع سیاسی خود تا حدی به اصلاح‌طلبان می‌چسبد و حتی در جریان انتخابات مجلس دهم در لیست امید هم قرار داشت، در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی موضعی دارد که خیلی مورد پسند این جریان سیاسی و عموم جامعه نیست. مواضع و نگاه وی در موضوعات فرهنگی مساله پنهانی نبوده و بارها به خاطر انتقاد به وضعیت حجاب، نشان دادن تماشاگران مسابقات ورزشی در خارج از کشور و یا ساپورت پوشیدن برخی در خیابان خبرساز شده است. این طور که معلوم است اما قرار گرفتن در جایگاه یک کاندیدای ریاست جمهوری نیز موجب تغییری در رویکرد او نشده و حتی سبب نشده که مثل خیلی از نامزدهای انتخاباتی سعی کند حرف‌های مردم پسند بزد ولو اینکه به آن اعتقاد راسخی نداشته باشد. همین است که شاهدیم چطور از تعدد زوجات دفاع کرده یا بر اینکه حجاب موضوعی اختیاری نیست تاکید می‌کند.

در این جا قصد نداریم که درستی یا نادرستی نظرات مطهری به خصوص در حوزه حجاب را مورد بررسی قرار دهیم اما با در نظر واقعیات جامعه نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که بیان چنین سخنانی در آستانه انتخابات به سود او تمام نخواهد شد. بدتر از آن نیز حرف‌هایش درباره ستار بهشتی بود که نشان داد او حتی در حوزه سیاست نیز چنانچه برخی می‌گویند نگاه مترقی ندارد.

علی مطهری در دومین گفت و گوی کلاپ هاوسی خود می‌گوید ستار بهشتی «کارگری فقیر بوده مشکل داشته یک چیزی گفته، من به آنها [پلیس فتا] گفتم بابا شما این را بیارید اونجا دعوتش کنید. اون الان دلش پر است. باهاش صحبت کنید مهربانی کنید، یه چایی جلوش بذارید دوتا کیسه برنج بهش بدید بره،‌ این اصلاح میشه و از این حرفا نمی‌زنه»! و به همین سادگی خودش را از چشم مخاطب می‌اندازد.
می‌توان این سخنان را یک اشتباه تاکتیکی تلقی کرد و گفت که آقای مطهری خیلی زودتر از آنکه به مرحله عبور از فیلتر شورای نگهبان برسد، خودش به دست خود، خود را از گردونه حذف کرد.

این نتیجه‌گیری اما قدری ساده‌انگارانه به نظر می‌رسد. به خصوص اگر توجه داشته باشیم که مطهری از جمله نامزدهای انتخاباتی است که نمی‌تواند به عبور خود از فیلتر دستگاه‌های نظارتی اطمینان داشته باشد. مواضع سیاسی او خاصه آن بخشی که مطلوب اصلاح‌طلبان است، همیشه برایش دردسرساز بوده و موجبات رد صلاحیت در انتخابات مجلس را نیز فراهم کرده است. نقطه مقابل اما مواضع او در حوزه فرهنگی و مذهبی است که همیشه مورد تایید و تشویق واقع شده است لذا هیچ بعید نیست که حرف‌های اینچنینی را برای تاکید بر این وجه از شخصیت خود مطرح کرده و در راستای افزایش شانس تایید صلاحیت خود باشد. مخصوصا که او در همین سخنان کلاپ هاوسی اخیر هم گفته بود که شانس تایید صلاحیت خودش را 50 درصد می‌داند.

حال اگر فرض دوم صحت داشته باشد، باید به آقای مطهری یادآور شد که یک خطای محاسباتی جدی دارد. آن هم این است که رای دادن به نامزدی که درباره ستاربهشتی چنین می‌گوید، فیلترینگ را لازم می‌داند، تعدد زوجات را حکیمانه می‌خواند. اصرار دارد که مردم با کجا تحریک شوند و کجا نشوند یا اینکه با لفاظی منکر تساوی حقوق زن و مرد می‌شود؛ بعید به نظر می‌رسد.
به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که علی مطهری در بهترین حال می‌تواند با این حرف‌ها خود را به مرحله رقابت رسانده و از فیلتر شورای نگهبان عبور کند اما با همین حرف‌ها زمینه به حاشیه رفتن و باخت سنگین خود را فراهم می‌کند.