تلاش‌های عربستان برای ورود به مذاکرات هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران با دست رد طرف‌های غربی با شکست مواجه شد، بنابراین، با ادعاهای بی اساس علیه قدرت دفاعی و برنامه‌های موشکی کشورمان قصد دارد با به راه انداختن موج ایران هراسی، مذاکرات هسته ای وین را به حاشیه ببرد.

دور جدید ایران‌هراسی رسانه‌های سعودی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رسانه‌های عربستان سعودی هم راستا با برنامه‌های رژیم صهیونیستی برای جلوگیری و در نهایت به شکست کشاندن مذاکرات کشورهای اروپایی عضو برجام با ایران که برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای در وین در جریان است، تلاش‌های خود را دو چندان کرده اند تا در قالب یک برنامه تبلیغاتی با انتشار اخبار و گزارش‌های دور از واقعیت در خصوص توانمندی های موشکی و پهپادی کشورمان مذاکرات وین را به حاشیه ببرند.

شبکه های خبری و تلویزیونی وابسته به سعودی ها به ویژه در تلاش هستند تا برنامه های دفاعی و موشکی ایران را ، که بارها از سوی تهران اعلام شده تنها علیه متجاوزان به کار گرفته می شود، عامل بی ثباتی در منطقه معرفی کنند و این در حالی است که ریاض با به راه انداختن جنگ علیه مردم یمن طی شش سال گذشته منطقه را به ورطه بی ثباتی کشانده است .

در این راستا، شبکه العربیه عربستان سعودی در گزارشی به نقل از  «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» که هفته پیش منتشر شده است، توسعه برنامه‌های دفاعی و موشکی ایران به‌ ویژه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز را عامل بی‌ثبات شدن قدرت در خاورمیانه دانست. 

بسیاری از ناظران و کارشناسان سیاسی منطقه و روابط بین‌الملل، سیاست‌های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی و برنامه‌های بلندپروازانه سیاستمداران عربستان به ویژه «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان و کم تجربه این کشور و دنباله روی و سیاست‌های اشتباه برخی از کشورهای عربی منطقه را از عوامل بی‌ثبات کننده منطقه خلیج فارس و خاورمیانه می‌دانند.     

العربیه به نقل از موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک ادعا کرد که سامانه‌های موشکی بالستیک ایران که با موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین تکمیل شده، نه تنها برای بازدارندگی بلکه برای نبرد از جمله شرکای منطقه‌ای ایران در نظر گرفته شده‌اند. 

این رسانه عربستان سعودی در ادامه با هدف تاثیرگذاری بر مذاکرات اروپایی‌ها با ایران برای بازسازی برجام با اشاره به اینکه در این گزارش تاکید شده که «مسائل هسته‌ای، تنها محور مذاکرات برای بازسازی برجام است که در وین جریان دارد» ، اضافه کرد: اگرچه قدرت‌های غربی بر روی موضوع غنی‌سازی اورانیوم تمرکز کرده‌اند، در عین حال نشانه‌هایی از علاقه آن‌ها برای گفت‌وگو در رابطه با «پیگیری» برنامه موشکی ایران وجود دارد. هرچند مشخص نیست که ایران به این گفت‌و گوها علاقه‌مند باشد، زیرا در گذشته به دلیل افزایش تعداد موشک‌ها، دقت و برد آن‌ها گفته است که مایل به مذاکره نیست. 

این موسسه ادعا کرد که توانایی‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک با اتکاء به دانش و همکاری روسیه، چین و کره شمالی افزایش یافته است. 

العربیه به نقل از این گزارش ادعا کرد که ایران موشک‌های کوتاه‌برد خود را به منطقه فرستاده است. از جمله ارسال راکت‌های ۱۰۷ میلی‌متری به عراق که قرار بود بر سر سربازان آمریکایی فرود بیاید و بخشی دیگر از این موشک‌ها که در مسیر رسیدن به حزب‌الله توقیف شد. 

در حالی که مقامات یمن بارها بر توانایی ساخت تجهیزات دفاعی از جمله موشک و پهپاد به دست متخصصان بومی تاکید کرده‌اند و این موضوع را در جریان حمله شش ساله علیه کشورشان توسط عربستان و متحدان آن، اثبات کرده‌اند اما شبکه العربیه با استناد به گزارش یاد شده ادعا کرد که بر اساس گزارش‌ها، ایران موشک‌های بالستیک را در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به عراق فرستاد. سپس این موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین و تکنولوژی «شاهد ۳۶» را به شورشیان حوثی یمن منتقل کرد. آن‌ها از این موشک‌ها برای هدف قرار دادن مواضع سعودی در شعاع تقریبا ۱۰۰۰ کیلومتری، استفاده کرده‌اند. 

همچنین در شرایطی که دستگاههای اطلاعاتی غربی و مراکز تحقیقیات نظامی وابسته به آمریکا با اعتراف به اینکه هیچ اسنادی مبنی در دست داشتن ایران در حمله به مراکز نفتی عربستان در سال ۲۰۱۹ وجو دندارد، العربیه ادعا کرد که ایران همچنین در ماه سپتامبر ۲۰۱۹، از موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به «بقیق» در سعودی استفاده کرد. 

تهران بارها با صراحت اعلام کرده است که امنیت ایران و شهروندان را خط قرمز خود می‌داند و هر کشور، فرد یا گروه تروریستی که بخواهد از این خط قرمز عبور کند با پاسخ قاطع و کوبنده جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد و مواضع گروه‌های تهدید کننده امنیت کشور را هزاران کیلومتر خارج از مرزهای خود مورد هدف قرار خواهد داد.  

العربیه بدون در نظر گرفتن حملات برخی گروه‌های تروریستی تحت هدایت ریاض به مرزهای ایران و به شهادت رساندن شماری از شهروندان و مرزبانان جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۸ و همچنین به شهادت رساندن سردار سلیمانی در سوم ژانویه ۲۰۲۰ به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا که بنا به دعوت مقامات عراقی و بصورت رسمی به بغداد سفر کرده بود، افزود: ایران همچنین در سال ۲۰۱۸ از موشک‌های «فاتح-۱۱۰» برای حمله به مواضع کردها استفاده کرد. سال گذشته نیز با استفاده از موشک‌های بالستیک، نیروهای آمریکایی در عین الاسد را مورد هدف قرار داد. 

این شبکه عربستانی با استناد به گزارش یاد شده ادامه داد: به نظر می‌رسد در حال حاضر همه موشکهای بالستیک ایران به برد خودکار ۲۰۰۰ کیلومتری رسیده‌اند. اولویت ایران «بهبود دقت» است که در بسیاری از سیستم‌های موشکی قابل توجه است. 

به نظر می‌رسد این گزارش که تحریف واقعیت‌های «دکترین موشکی» ایران است، یکی از گزارش‌های مورد علاقه رسانه‌های عربستانی برای ارتباط دادن مسائل حاشیه‌ای با مذاکرات اخیر اروپاییان با ایران برای بازگشت آمریکا به برجام و به حاشیه بردن این مذاکرات است، بنابر این شبکه العربیه این گزارش که در آن ادعا شده برد موشک‌های ایران تهدیدی برای منطقه است را حائز اهمیت می‌داند. 

این گزارش همچنین ادعا می‌کند که «تلاش‌های ایران برای گسترش سلاح‌های موشکی، عواقب عمیق و بی‌ثبات کننده در منطقه دارد زیرا آن‌ها (ایران) به عنوان یک ضریب (تشدیدکننده) قدرتمند برای بازیگران غیردولتی و شبه‌ نظامیان غیر مسئول عمل می‌کنند.» 

موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در ادامه ادعا می‌کند که ایران این سیستم‌ها (تسلیحات) را به دیگران (شبه‌نظامیان) عرضه کرده است. این مساله نشانگر «تمایل بیشتر برای افزایش خطر و همچنین نگاه متجاوزانه برنامه موشکی ایران» است. 

العربیه در شیوه‌ای فرافکنانه در حالی این مطالب را به مخاطبان القا می‌کند که عربستان سعودی در ترویج اندیشه‌های خشونت طلب در منطقه و در کشورهای منطقه تلاش‌های گسترده‌ای کرده است و با حمایت از برخی گروه‌های افراطی مذهبی با همدستی برخی از همپیمانان غربی خود و در راس آن‌ها آمریکا با هدف برهم زدن آرامش و امنیت کشورهای همسایه و منطقه از آن‌ها به عنوان گروه‌های تروریستی مسلح ساخته که طی دهه گذشته امنیت مردم منطقه را از بین برده است.     

این شبکه عربستانی در ادامه با اشاره به اینکه گزارش یاد شده به گسترش توانایی ایران از طریق توسعه مداوم و معرفی هواپیماهای بدون سرنشین مسلح و موشک‌های کروز است، افزود:  پیشرفت‌های انجام شده در دهه گذشته در سیستم‌های موشکی شهاب ۳، قدر ۱ و سفیر نشان می‌دهد که ایران یک فرآیند مدیریت مهندسی دقیق را برای سازماندهی تلاش‌های خود ایجاد کرده و زیرساخت‌های صنعتی را برای پشتیبانی و تولید موشک توسعه داده است.» 

در پایان، این گزارش این مساله را زنگ خطری برای منطقه و کشورهای مذاکره کننده با ایران دانسته و مدعی است که تهدید موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین ایران در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. 

در همین حال  سرلشگر «محمدحسین باقری» رئیس ستاد نیروهای مسلح در بهمن سال ۱۳۹۷ در جمع سفیران و وابستگان نظامی تاکید کرد که راهبرد نظامی جمهوری اسلامی دفاعی است و برای معامله درباره توان دفاعی، موشکی و منافع منطقه‌ای خود مرعوب تهدیدات نخواهد شد. 

وی با بیان اینکه آمادگی برای دفاع و مقابله با توطئه‌های گوناگون را داریم،  تصریح کرد که دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران یک دکترین دفاعی بوده و همه اقداماتش طی ۴۰ سال گذشته در چارچوب قاعده دفاع مشروع و حفظ موقعیت بازدارندگی فعال در برابر تهدیدات بوده است. 

سر لشکر باقری  اضافه کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی توان بومی طراحی و تولید انواع موشک‌ها، تجهیزات پدافند هوایی، تجهیزات راداری و الکترونیکی را دارند و تا ۸۰ درصد نیازهای تسلیحاتی و تجهیزاتی در داخل ایران تولید می‌شود. 

رئیس ستاد نیروهای مسلح  با بیان اینکه نیروهای مسلح ایران اهداف استعماری و هژمونی ندارند، افزود: پیام ما به دولت‌های استکباری و زیاده‌طلب این است که آمادگی دفاع و مقابله با توطئه‌های گوناگون آن‌ها را داریم.