کمتر از ۵۰ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و احزاب سیاسی کشور در قالب سازوکارهای انتخاباتی خود، به دنبال رسیدن به یک نامزد واحد می‌باشند تا در صورت پیروزی سکان کشور را برای چهار سال به دست گیرد.

نامزدهای خاکستری
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کمتر از ۵۰ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و احزاب سیاسی کشور در قالب سازوکارهای انتخاباتی خود، به دنبال رسیدن به یک نامزد واحد می‌باشند تا در صورت پیروزی سکان کشور را برای چهار سال به دست گیرد.

اما همان‌طور که در گزارش‌های پیشین به آن اشاره شده است، تا امروز شور و هیجان انتخابات در جامعه دیده نشده و برخلاف دوره‌های قبل نه‌تنها مردم بلکه جریانات و نامزدهای احتمالی نیز وضعیت مشخصی ندارند و سردی خاصی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را فراگرفته است، اما با‌ وجود این‌که تنور انتخابات هنوز گرم نشده است، تعداد زیادی از شخصیت‌های سیاسی  به‌صورت رسمی و یا غیررسمی اعلام نامزدی کرده‌اند. 

در این گزارش آخرین وضعیت جبهه اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ بررسی می‌شود. 

امسال در اردوگاه اصلاح‌طلبان نهادی اجماع‌ساز با عنوان جبهه اصلاحات ایران تشکیل شده است و ریاست آن را بهزاد نبوی برعهده دارد. این نهاد اجماع‌ساز از چندی پیش سازوکار رسیدن به نامزد واحد در جبهه اصلاحات را کلید زده اما هنوز به گزینه مطلوب خود نرسیده و یا حداقل رسما اعلام نکرده است!اما رقابت این دوره برای اصلاح‌طلبان دشوارتر از دوره‌های گذشته است زیرا آن‌ها برای کسب صندلی پاستور با دو مقوله ناکارآمدی دولت روحانی و به‌تبع آن از دست رفتن پایگاه اجتماعی و همچنین اختلافات درونی‌شان روبه‌رو هستند. وضعیت گزینه‌های مطرح اصلاحات بعد از کناره‌گیری سید حسن خمینی، از اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف و محمدجواد ظریف، به‌عنوان جدی‌ترین گزینه‌ها در بین محافل اصلاح‌طلبی برای کاندیداتوری در انتخابات نام‌برده می‌شود، هرچند تاکنون هیچ‌یک از این سه گزینه موافقت خود را برای حضور اعلام نکرده‌اند. 

 اسحاق جهانگیری 

جهانگیری معاون اول دولت روحانی که در انتخابات ۹۶ به‌صورت کاندیدای پوششی وارد صحنه رقابت شده بود، یکی از گزینه‌های بالقوه اصلاح‌طلبان برای این دوره از انتخابات می‌باشد و همیشه بحث حضور وی مطرح بوده است، اما سایه سنگین عملکرد دولت تدبیر و امید و عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی ۹۲ و ۹۶ موفقیت اسحاق جهانگیری را در انتخابات ۱۴۰۰ به اماواگر انداخته است. جهانگیری که در مناظره‌های ۹۶ از دولت روحانی حمایت می‌کرد و وعده وضعیت بهتر را می‌داد، اکنون خود نیز آگاه است که بخش گسترده‌ای از مردم از دولت ناراضی بوده و حتی وی که می‌گفت توان تغییر منشی‌اش را ندارد نیز یکی از عوامل دخیل در وضعیت بحرانی امروز است، اما بااین‌وجود وی تاکنون در این خصوص حرفی نزده و رسما برنامه خود را اعلام نکرده است. 

 محمدجواد ظریف 

یکی دیگر از نامزدهای مطرح اصلاحات، ظریف وزیر خارجه دولت روحانی است. باوجود توافق برجام که دستاورد ۸ ساله روحانی و ظریف می‌باشد و مشخصا سودش برای مردم تقریبا هیچ بوده است و امروز نفس نمی‌کشد،اما برخی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب می‌گویند ظریف بهترین گزینه بوده و رأی بالایی دارد! آن‌ها معتقدند اگر طی این هفته‌ها و زمان باقی‌مانده تا انتخابات، تیم مذاکره‌کننده دولت بتواند تحریم‌های آمریکا علیه ایران را لغو کند و از برجام نتایج دلخواه سیاسی خود را بگیرد، ظریف می‌تواند به‌عنوان معمار برجام، رأی بالایی در انتخابات ۱۴۰۰ به دست بیاورد، اما دو نکته مطرح است؛ یک آن‌که ظریف تا امروز کاندیدا شدن خود را قاطعانه رد کرده و حتی در جایی هم که اعلام‌شده بود وی قرار است در کنار علی لاریجانی قرار بگیرد، اظهار داشت: من عضو ستاد و کمپین انتخاباتی هیچ‌کس نمی‌شوم؛ نه آقای لاریجانی و نه هیچ‌کس دیگر. نکته دوم درباره وی، افشای فایل صوتی اخیر است که به‌نظر می‌رسد ضربه سختی بر پایگاه اجتماعی ظریف وارد کرد و به‌واسطه اظهارات ناپسند در مورد حاج قاسم سلیمانی،  با افت محبوبیت روبه‌رو خواهد شد. 

 محمدرضا عارف 

عارف که در ماه‌های اخیر سعی کرده از چهره‌های مطرح اصلاح‌طلبان فاصله بگیرد و به‌نوعی در برابر پدرخوانده این جریان قد علم کرده است نیز همچنان از گزینه‌های مطرح اصلاحاتی‌هاست! او که به‌عنوان نفر اول تهران وارد انتخابات مجلس دهم شده بود با عملکرد و سکوت‌های خود در چهار سال نمایندگی مجلس، با انتقاداتی در میان برخی اصلاح‌طلبان مواجه است، اما به‌هرحال چه دوری وی از پشت‌پرده‌های اطلاح‌طلبان و چه نیش و کنایه‌های هم‌حزبی‌ها به وی، باعث کنار گذاشتنش نمی‌شود. همچنین طی روزهای اخیر یک چهره نزدیک به عارف گفته است که  احتمالا ایشان در یکی از روزهای

 ۲۱ یا ۲۲ اردیبهشت‌ماه با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت‌نام می‌کند و با شعار انتخاباتی عدالت و مسئولیت وارد عرصه رقابت‌ها می‌شود. او مدعی شده عارف با شعار انتخاباتی عدالت و مسئولیت وارد عرصه رقابت‌ها می‌شود و رنگ سفید را نیز به‌عنوان نماد انتخاباتی خود برگزیده است. بعدازاین خبر بود که محمدرضا عارف در توییتی اعلام کرد: ‌بارها اعلام کرده‌ام در انتخابات ریاست جمهوری اگر احساس کنم فردی مناسب‌تر از من حضور دارد به او کمک می‌کنم. اگر شرایط کشور به حضور من نیاز داشت با رویکرد همگرایی و وحدت، ابایی برای حضور ندارم. 

 گزینه‌های دیگر؛ از پزشکیان تا خرازی و وزیر دولت روحانی 

در کنار گزینه‌های اعلام‌شده، محسن هاشمی رئیس فعلی شورای شهر تهران، دیگر نام مطرحی است که حزب کارگزاران و البته بخشی از اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها او را کاندیدای کارآمد می‌دانند، اما هاشمی تاکنون نامزدی و حضورش در کارزار انتخابات را تأیید نکرده است.

مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت دوم خاتمی و نماینده ادوار مجلس نیز امروز از گزینه‌های مطرحی است که به گفته برخی تحلیلگران حتی می‌تواند پدیده انتخاباتی اصلاح‌طلبان باشد. او نیز جزء افرادی است که برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی برنامه داشته و قصد حضور دارد.

همچنین صادق خرازی، دبیر کل حزب ندای ایرانیان که از دیپلمات‌های باسابقه است و در دولت خاتمی نیز سفیر بوده و با جناح راست هم میانه نسبتا خوبی دارد، دیگر سیاستمداری است که مدتی است به برخی شهرهای کشور سفر کرده و برای نامزد شدن در انتخابات ۱۴۰۰ خیز برداشته است.از سوی دیگر طی روزهای اخیر خانجانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره گزینه‌های شاخص اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار کرده است: افرادی مانند جهانگیری، هاشمی، پزشکیان، محمد شریعتمداری، عارف، بیژن زنگنه و عباس آخوندی از چهره‌های مدنظر اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات هستند. وی در خصوص تمایل اصلاحات برای حضور محمد شریعتمداری در انتخابات گفت: وی یکی از گزینه‌های تأثیرگذار جریان اصلاح‌طلب و از وزرای کابینه آقای روحانی است. شاخص‌های عملکرد وی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از امتیاز خوبی برخوردار است و توانمندی بالایی دارد. به‌هرحال هرچه به زمان ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ۲۸ خرداد نزدیک می‌شویم، تعداد چهره‌هایی که نامزدی خود را رسما اعلام خواهند کرد مشخص می‌شود و آرایش دقیق‌تری در بین جریانات سیاسی شکل خواهد گرفت و باید منتظر ماند تا ببینیم قرعه امسال اصلاح‌طلبان به نام کدام‌یک از این چهره‌ها درخواهدآمد.